Ma csak a luxusautók rendelkeznek éjjellátó hőkamerával, testre szabható motorral és futóművel, szélvédőre kivetíthető navigációval, de nincs messze az idő, amikor a hétköznapi autónk a fentiek mellett automata parkolósegéddel, háromdimenziós navigációval, hangvezérléses telefonnal, elalvásra figyelmeztető rendszerrel és online szervizkapcsolattal teszi még örömtelibbé és kényelmesebbé az autózást.
Óvják az arcot
Több fokozatban nyílik |
Az új autók többségébe már adaptív légzsákot szerelnek, amely több fokozatban nyílik ki, így csökkentve a légzsákok kirobbanásával járó sérüléseket az arcon és a mellkason. Kutatók azon dolgoznak, hogy az egyes légzsákok személyre szabottan nyíljanak ki, azaz vegyék figyelembe az előttük elhelyezkedő személy méreteit és testhelyzetét. A legalapvetőbb, tesztelés alatt álló mechanikus szerkezetek a testsúlyt és annak az üléslapon történő eloszlását vizsgálják, de van olyan megoldás is, ami a biztonsági öv feszítettsége alapján határolja be a testméretet és az üléshelyzetet. A bonyolultabb megoldások infrakamerával, hangdetektorral és radarral dolgoznak, de van olyan is, ahol az emberi test mágneses mezejét méri egy érzékelő. Az üléshelyzet felmérésén kívül sokat segítenek az autó mozgását is figyelő szenzorok. A baleset-előrejelző berendezések az ütközés előtt a legbiztonságosabb pozícióba állítják az üléseket és fejtámlákat, megfeszítik a biztonsági öveket és felkészítik a légzsákokat a megfelelő pillantban és a megfelelő erővel való kitöréshez.
A láb- és térdzsákok mellett megjelentek olyan függönylégzsákok is, amelyek egy kabrióban is védenek. A Renault Mégane-hoz a svéd Autoliv olyan, a hátsó biztonsági övbe integrált légzsákot fejlesztett, ami ütközésnél a hátsó utasok mellkasának és fejének nyújt védelmet.
[[ Oldaltörés: Öngondoskodó gumik (Oldaltörés) ]]
Mobilon jelez az autógumi |
A 90-es évek közepén, amikor a Porsche nyomásszenzort kezdett beszerelni autóiba, csak ámultunk. Ugyanígy tátva maradt a szánk, amikor a Renault a Laguna II-be épített hasonlót. E technika aztán szép lassan teret nyert a kisebb, olcsóbb autókban is. A Pirelli legújabb generációs X-Pressure technológiája a kerekek szelepébe épített érzékelőkön alapul. Ezek a szenzorok a hagyományos és a defekttűrő abroncsokhoz is használhatók; a valós nyomást mérik, késedelem nélkül. Ha baj van rögtön jelez a rendszer: vagy világít a szelep, vagy a fedélzeti számítógépen keresztül kommunikál vagy Bluetooth-adatátvitellel a mobilra jelez. A kerékbe integrált nyomásérzékelővel és légtartályos minikompresszorral dolgozó SWS-rendszer motorkerékpárokon már bizonyított, tavaly óta sportterepjárókon is alkalmazzák. Lényege, hogy a hirtelen, valamint a lassú nyomásveszteséget levegőpótlással kompenzálja, meggátolva a defektet, visszaállítja a kívánt nyomást, akár hosszú hónapokon át.
Egy másik Pirelli-fejlesztés a Formula-1-et idézi. A Cyber Wheel a keréktárcsa peremét szenzorként használja, ezáltal azonnal észlelhető a keréktárcsa fizikai károsodása, a kerekek pontos forgási sebessége. A hosszanti és a keresztgyorsulások mérésére is képes a szerkezet, az így kapott információkat a gépkocsiba épített menetdinamikai berendezésekkel is megosztja. Nemcsak mérni, tárolni is tudja a működési hőmérsékletet és nyomást, defekt esetén a csökkent nyomással megtett távolságot és időt, a javításig megtehető távolságot, az út felületének minőségét, az abroncs terhelését és a talajjal érintkező futófelület méretét.
A Michelin Tweel nevű megoldása folyamatosan figyeli a gumik állapotát, ha nyomáscsökkenést érez, a rendszer automatikusan megkeresi a lyukat és belülről ragasztó folyadékkal automatikusan megfoltozza. Emellett lehetővé teszi, hogy a kerekben lévő nyomást külön-külön beállítsuk és módosítsuk a körülményeknek megfelelően.
A RAV4 X defekttűrő abroncsa © Toyota |
A Bridgestone új fejlesztésű defekttűrő abroncsa a RAV4 X-ben mutatkozott be. A RAV4 X a világon az első SUV, amelyben ezt a fejlett abroncstechnológiát alkalmazzák. Ezekben a gumikban különleges acélgyűrűk vannak, amelyek megtartják a jármű súlyát, és a defektet követően is biztosítják a kerék forgását. A rendszer egyik jellemzője, hogy a gumi oldalfalát nem kell megvastagítani ahhoz, hogy defekt után is használható legyen, ezért a gumi saját rugózási képessége nem csökken. A RAV4 X-en alkalmazott defektmentes abroncsok defekt után még 160 kilométeren keresztül használhatók akár 90 km/órás sebességgel is.
[[ Oldaltörés: Kristályos befecskendezés (Oldaltörés) ]]
A piezokristályos megoldással halkabb a dízel |
A rendkívül gyorsan fejlődő dízelmotor az utóbbi időben valósággal lekörözi a szintén állandóan tökéletesített benzinmotort: már nem csupán fogyasztásban jobb, hanem vezethetőségben is. Ez az előretörés jelentős részben a Bosch érdeme, amely tavaly rukkolt ki a közös nyomócsöves befecskendezés harmadik nemzedékével. A harmadik generációs közös nyomócsövű rendszerben, amelynek sorozatgyártását tavasszal kezdte meg a Bosch, mágnestekercs helyett piezokristályokból áll a végrehajtó elem. Bizonyos kristályok elektromos feszültség hatására megváltoztatják méretüket. Ilyenekből kerek lapkákat vágnak ki, és sok lapkából rudat raknak össze. Elektromos impulzusokkal változtatni lehet a rúd hosszát, illetve a fúvókatűvel nyitni és zárni lehet a porlasztót. A kapcsoláshoz kevesebb, mint egy tízezred másodpercre van szükség, ami fele a mágnestekercs működési idejének. Az úgynevezett soros porlasztóban a kristályok mozgása közvetlenül, súrlódás és időveszteség nélkül hat a velük egy vonalban elhelyezett fúvókatűre. A nagy sebességnek köszönhetően egy munkaütem alatt több, finomabban szabályozott befecskendezésre kerülhet sor, halkabban, tisztábban jár a motor, nő a nyomaték és a teljesítmény. Ráadásul a soros porlasztó esetében nagyon kicsi a nyomás alá helyezett, de fel nem használt, visszafolyó gázolaj mennyisége, így kisebbre lehet méretezni a szivattyút. A rendkívül precízen szabályozott adagolással kiküszöbölhető például a hidegindítás utáni kék füstölés, illetve a koromkibocsátás.