Tágas, sportos és hidrogén hajtja

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az üzemanyagcellás technológia mai jellegzetességei erősen megkötik a járművek tervezőinek kezét, ám az első ízben a tavalyi Tokiói Autókiállításon kiállított, s most európai premierjét Genfben tartó Honda FCX tanulmány bepillantást enged abba, hogy miként is nézhet ki az üzemanyagcellás autók következő generációja.

Tágas és lenduletes a tanulmány
© Honda
A minőségi négyajtós szedán különleges, alacsony padlószintű üzemanyagcellás technológiája olyan vezetési élményt és tágas belső teret tett lehetővé, amely eddig elképzelhetetlen volt az ilyen jellegű autókban. Az FCX tanulmány hajtásláncában három energiatakarékos motort találunk: egy 80 kW teljesítményűt elöl, illetve egy-egy 25 kW-osat a két hátsó kerékben. Egy új fejlesztésű hidrogénelnyelő anyag az üzemanyagtartályban megkettőzte, azaz 5 kilogrammra emelte a tárolókapacitást, s így a hatótávolság 560 kilométerre nőtt, azaz jelentős mértékben javult az autó használati értéke.

Hatótávolsága 560 kilométer
© Honda
Az oxigén és a hidrogén felülről haladnak lefelé (vertikális gázáramlás) a Honda V Flow elnevezésű üzemanyagcellájában, s ezzel megoldható a hideg időben indítás problematikus helyzete is. A V Flow üzemanyagcella képessége, hogy kis hőmérsékleten is működni kezdjen, azonos szinten áll a mai benzinmotorokéval. Azzal, hogy az üzemanyagcella-egységeket függőlegesen helyezte el a kardánalagútban, a Honda olyan kompakt és mégis robusztus üzemanyagcella egységet hozott létre, amelynek teljesítmény eléri a 100 kW-ot.

A műszerfalat 45 fokos szögben lehet dönteni
© Honda
Az FCX figyelemre méltó jellemzői között találhatjuk a vezetőfelismerő rendszert, amely érzékelőkkel és intelligens kamerákkal dolgozik, illetve azt a műszerfalat, amely akár 45 fokkal képes változtatni dőlésszögét – s ezzel a biztonság vagy a nyugalom érzetét kelteni attól függően, hogy milyen a jármű sebessége. Érdekes megoldás az a rendszer is, amely felismeri a vezető tekintetének vonalát, s ezzel lehetővé teszi a vezérlőszervek kéz nélküli irányítását. A Honda azt tervezi, hogy az FCX következő generációjának gyártása Japánban a következő három vagy négy évben megkezdődik.