Alfa Sportwagon - olasz telivér

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Olaszos stílus, egy telivér sportkocsi teljesítménye és vezethetősége, a presztízs-kombik tágasságával és sokoldalú használhatóságával – ez az Alfa 159 Sportwagon, amely kapható már nálunk is.

© Alfa Romeo
A Giorgetto Giugiaro és az Alfa Romeo Style Centre együttműködéséből született 159 Sportwagon ugyanolyan kompakt, mint a szedán – 4660 milliméteres hossza épp akkora –, alakja karcsú és kecses (szélessége 1828, magassága 1425, tengelytávja 2700 milliméter). 445 literes csomagtartója éppúgy megfelel sportoláshoz, mint az üzleti életben. A nagy csomagtartót számos rakodóhely egészíti ki. A gazdag felszerelésből nem hiányzik a sebességrögzítő, az esőérzékelő, az automatikus világítás, az első-hátsó parkolósegéd, a „madártávlat” kijelzésre is kapcsolható navigátor, a hangvezérlés, a beépített GSM-telefon, a két- vagy háromzónás, automatikus klíma, a CD- és MP3-játszó rádió, a tízlemezes CD-váltó, a Bose hangrendszer, a műszerfal közepén elhelyezett hangszóróval, az elektromos ülésállítás, sem a nyomógombos motorindítás.

Ami pedig a sportos képességeket illeti, a Brerában már bizonyított 3.2 V6 Q4 24 motorjának 6200/percnél kifejtett 260 lóereje (191 kW) és 4500-nál jelentkező 322 newtonméteres nyomatéka 7,2 másodperc alatt katapultálja százra, és 237 km/óra elérését teszi lehetővé.

© Alfa Romeo
Az Alfa 159 Sportwagon kivételes úttartása az új futómű (elöl kettős, magas lengőkar, hátul Multilink) és a rendkívül precíz kormány érdeme. Viselkedését menetstabilizáló (Vehicle Dynamic Control – VDC), kipörgésgátló (ASR), hidraulikus fékasszisztens (HBA), ABS és EBD, valamint dombsegéd befolyásolja kedvezően. A 4x4-es változatok a Q4 állandó összkerékhajtást kapták, amely kiváló trakciót és élvezetes autózást garantál. A háromdifferenciálos rendszer folyamatosan és dinamikusan osztja el a nyomatékot a négy kerékre; az önzáró Torsen C középső kiegyenlítőmű alaphelyzetben 57 százalékot juttat hátra, illetve 43-at előre, így sportos vezetéskor enyhe túlkormányzottság jelentkezik.

Az ötcsillagos EuroNCAP értékelést kapott szedánhoz hasonlóan az új Alfa 159 Sportwagon is. Nyolc légzsákja közül újdonság a két térdlégzsák, és van benne aktív fejtámla is, amely ráfutásos ütközéskor véd meg a nyaksérüléstől. Karosszériájának szilárdsága a limuzinéval közös padlóváz nagyszilárdságú acéllemez-anyagának, a többrétegű lemezeknek és a lézerhegesztésnek köszönhető. Kiváló védőhatását számos teszt és számítógépes modellezés igazolja.

Biztonsága ötcsillagos (Oldaltörés)

A gazdag motorválasztékból említsük elsőként a folyamatosan változó szívás- és kipufogás-vezérlésű három új JTS-t. Ezek a 3.2 V6 24v (191 kW - 260 LE), a 2.2 (136 kW - 185 LE) és a 1.9 (118 kW – 160 LE), 81 és 85 LE/l közötti fajlagos teljesítménnyel. Valamennyi motor Euro 4-es, ami a JTS (Jet Thrust Stochiometric) égési rendszer érdeme.

© Alfa Romeo
A dízelek közül kiemelhetjük az öthengeres, húszszelepes 2.4 JTDM erőforrást(147 kW - 200 LE 4000/percnél, 400 Nm 2000-nél), valamint a két 1.9 JTDM-et. A 16 szelepes változat adatai 110 kW (150 LE) 4000-es fordulaton és 320 Nm 2000-nél, illetve a nyolcszelepes megfelelői 88 kW (120 LE) 4000-nél és 280 Nm 2000-nél. A közös nyomócsöves Multijet motorokat változó geometriájú turbóval és töltőlevegő-hűtővel szerelik fel. Az 1.9 JTDM jellegzetessége az Alfa Romeónál kifejlesztett, különleges forgórész, míg a 2.4 JTDM új hengerfejet és repesztéssel leválasztott csapágyfedelű hajtókart kapott. Mindhárom Euro 4-es, de koromszűrőjével (DPF) felkészült az Euro 5-ös határértékek teljesítésére is. Adalékanyagra nincs szükség. Az új sebességváltók hatfokozatúak, rövid mozdulatokkal, precízen és könnyen kapcsolhatók. Egyes változatokhoz van automata, illetve szintén hatfokozatú Selespeed robotváltó is. A sportkombi bevezető ára 1,8-as 140 lovas benzines motorral 6,345 millió forint, a legolcsóbb dízel 7,245 milliótól indul, a 3,2-es csúcsverzió 11,945 millió forint.