A DaimlerChrysler a Mercedes-Benz Actros tehergépkocsiknál „Mercedes Power-Shift“ elnevezéssel fokozatosan vezeti be az automata váltók új generációját. Ezek a 12 vagy – speciális használatú járművek esetén akár – 16 fokozatú szinkronizálatlan, teljes automata váltót kombinálják a legmodernebb vezérlő-elektronikával és a sebességfokozat váltó-, illetve kuplung főfunkciók mellett számos egyéb funkcióval is rendelkeznek.
© mercedes-benz.hu |
A Mercedes Power-Shift hozzájárul a hasznos terhelhetőség növeléséhez és az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez. Az új váltó- és vezérlőtechnika finomabb és egyúttal lényegesen gyorsabb sebességváltást tesz lehetővé a korábbiakhoz képest, továbbá számos új, a gyakorlatban jól használható kiegészítő alkalmazási programot kínál a gépkocsivezető számára. Ezáltal a járművet üzemeltető fuvarvállalkozások és gépkocsivezetőik egyaránt profitálnak a Mercedes Power-Shift nyújtotta előnyökből. A Mercedes-Benz 20 éve alkalmaz teherautóiban automata váltókat, amelyeknél a helytelen használatból eredő meghibásodások száma minimális volt. A Mercedes Power-Shift váltócsalád gerincét a 12 fokozatú szinkronizálatlan automataváltók jelentik. Ilyeneket kínál a cég 2100, 2800 valamint 3300 Nm motornyomatékú járműveiben.
© mercedes-benz.hu |
Ami a kezelést illeti, a Power-Shift váltós Actros vezetője számára az első ismerkedő út során tulajdonképpen nem adódik semmi újdonság. Pontosabban annak a gépkocsivezetőnek nem, aki korábban már élvezhette a Telligent-kapcsolóautomatika vezetési élményét. De aki újoncnak számít teljes automataváltós teherkocsi vezetését illetően, az is érzékelhetően egyszerűbbnek fogja találni a Mercedes Power-Shift váltós Actros kezelését. A Telligent-váltónál már megismerhették a kétpedálos lábtér-kialakítási rendszert, a kuplung automatikus. Ugyancsak ismert a vezetőtől jobbra elhelyezkedő, joystickhez hasonló kezelőkapcsoló, amely az ülés felhajtható kartámaszán nyert elhelyezést - így nem akadályozza a szabad átjárást a vezetőfülkében. A választott üzemmód a kilométeróra és a fordulatszámmérő között elhelyezett információs képernyőn kerül kijelzésre és olvasható le.
Az új váltók a kapcsolási automatika mellett kezeli az üzemanyag-takarékos üzemmódot, az erő üzemmódot, a tempomatot, a parkolássegítőt, a szabad hintázást és a gyors föl-le kapcsolást. Az új funkciók használatához saját kapcsolási mező áll rendelkezésre. Az egyes üzemmódok ki-bekapcsolása a multifunkciós kijelzőn jelenik meg.