GM Futureliner |
Elemzők figyelmeztetnek, hogy a könyvelési változtatás semmit sem jelent a cég tényleges, üzemi szintű eredményessége felől. Bár a legújabb sport-haszonjárműveinek piaci fogadtatása egyelőre jó, később árthat e sokat fogyasztó típusnak az emelkedő benzinár.
A General Motors előzőleg öt negyedéven át volt veszteséges. A tavalyi első negyedévben 1,3 milliárd dollár, részvényenként 2,22 dollár volt a vesztesége adó után. A vállalat bevétele az idei első három hónapban 14 százalékkal rekord szintre, 52,2 milliárd dollárra bővült az egy évvel korábbi 45,8 milliárd dollárhoz képest.
A General Motorsnál áprilisban közölték, hogy 300 millió dollárért eladják a 7,9 százalékos részesedésüket a japán Isuzu Motors Ltd. teherautógyárból, 35 éves tőketársításnak vetve véget, mert minden pénzre szüksége van saját üzlete rendbe tételéhez. A szakmai-piaci együttműködést folytatni akarják. 3,5-3,5 százalékot vett a japán Mitsubishi Corp. és az Itochu Corp. kereskedőház - eddig is az Isuzu-termékek jelentős forgalmazói külföldön -, a fennmaradó 0,9 százalékra a Mizuho Corporate Bank jelentkezett. Az Isuzu bevételének 12 százaléka eddig a General Motors évi másfél milliárd dolláros vásárlásaiból származott.
Márciusban közölték, hogy a General Motors 2 milliárd dollárért 17,4 százalékot eladott az ugyancsak japán Suzuki Motor Corp.-ból - ezt a Suzuki maga vásárolta vissza -, de 3 százalékot megtartott, és vele folytatni akarják a partneri együttműködést is. A tőketársítás 1981-re nyúlik vissza. A General Motors tavaly októberben eladta a 20 százalékát a Subaru autókat gyártó Fuji Heavy Industries Ltd.-ből is.
© GM Media |
A januári beszámolóban 3,4 milliárd dolláros adó utáni veszteséget jelentettek egyszeri tételek nélkül tavalyról, a 2004-es, 3,6 milliárdos adózott eredmény helyett. Egyszeri tételekkel együtt az adó utáni veszteség 8,6 milliárd dollár volt az eredeti összesítés szerint, a 2004-es, 2,8 milliárd dolláros adózott eredmény helyett. Egyszeri tételekkel együtt a negyedik negyedévre 4,8 milliárd dolláros veszteséget könyveltek el adó után az egy évvel korábbi, 99 milliós hiány után. Egyszeri tételek nélkül a veszteség 1,2 milliárd dollár volt a 2004-es utolsó negyedévi, 726 milliós adózott eredmény helyett.
A bevétel tavaly 192,6 milliárd dollárra csökkent a 2004-es, 193,6 milliárdról, az utolsó negyedévben 51,2 milliárd dollár volt az egy évvel korábbi 51,4 milliárd helyett. Tavaly az autógyártás 5,3 milliárd dolláros adó utáni veszteséget szenvedett egyszeri tételek nélkül a 2004-es, 1,2 milliárdos adózott eredmény helyett. Ezt az amerikai piaccal magyarázták, amit csak részben ellensúlyoztak az Európában, Latin-Amerikában. Afrikában és a Közel-Keleten elért eredmények. Észak-Amerikából tavaly 5,6 milliárd dolláros adó utáni veszteség származott egyszeri tételek nélkül a 2004-es, 1,1 milliárdos adózott eredmény helyett. Európában 375 millió euróra sikerült csökkenteni a veszteséget a 2004-es 742 millióról.
A GMAC finanszírozó részleg tavaly 2,8 milliárd dolláros adózott eredményt el, kissé elmaradva a 2004-es, rekord szintű 2,9 milliárdtól. A General Motors eladásai tavaly 27 éves rekordot értek el, de kizárólag az ázsiai és a latin-amerikai piacnak köszönhetően.
Tavaly a General Motors 9,2 millió autót értékesített világszerte; 9 milliónál többet utoljára 1978-ban adtak el. Az Egyesült Államokban azonban az ott eladott 4,4 millió autójával 26 százalékos részesedést ért el, visszaesve a 2004-es 27,3 százalékról. Amerikában a Chevrolet márka eladása 3,2 százalékkal csökkent.
Az éves veszteséget ezen kívül az öldöklő versenyben adott nagy árengedmények is okozták, együtt a termelési költségek, egyebek közt a nyersanyagárak emelkedésével. A válságból a vállalat gyors költségcsökkentéssel igyekszik kimenekülni. Az átszervezés a karcsúsítás, a kapacitás-kihasználás növelése, a részlegek eladása közben a dolgozóktól is áldozatokat követel: már megállapodtak az amerikai szakszervezettel az új egészségbiztosítási rendszerről, ez évi 3 milliárd dollár megtakarítást hoz a cégnek. 2008-ig 30 ezer alkalmazottól akarnak megválni és 12 üzemet bezárni.