A Barclays Capital - a City egyik legnagyobb, rendszeres olajpiaci
előrejelzéseket is közlő háza - új felmérésében azt írta: a globális olajpiac keresleti oldalán 2006 eddigi szakaszában nem az OECD-be tartozó fejlett ipari térség, hanem Kína mutatta a legradikálisabb változást; itt az első negyedévi keresletemelkedés "szélsőségesen erős" volt, és a második negyedév is "repülőrajtot vett".
Jóllehet a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) az első negyedévi kínai keresletnövekményt éves összevetésben mindössze 2,5 százalékosra teszi, a Barclays Capital a rendelkezésére álló adatsor alapján 9 százalékos növekményt mutat ki, áll a jelentésben. Az erőteljes kínai kereslet a jelek szerint kitart a második negyedévben is: a kínai finomítók kibocsátása áprilisban 7,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Mindemellett a kínai ipari termelés értéke 16,6 százalékkal nőtt a múlt hónapban éves összehasonlításban, és az első negyedévben az autóértékesítés 37 százalékkal volt magasabb a tavalyi azonos időszakban mértnél, áll a Barclays Capital pénteki londoni összesítésében.
A bank idézi az IEA legutóbbi jelentését, amely szerint Kína sok térségéből járműüzemanyag-hiányról érkeztek hírek, ami "mérsékelni fogja a keresleti növekedést". A Barclays Capital szerint a helyes értelmezés azonban az, hogy a meredeken növekvő finomítói kibocsátás ellenére is előállt bizonyos ellátási hiány, ami alapvetően a kereslet erőteljes mivoltára utal.
A cég már egy március végi elemzésében felhívta a figyelmet a rohamosan terjedő kínai motorizáltság és a vele együtt járó üzemanyag-keresleti növekedés piaci hatására. Az a jelentés azt írta: a Bentley luxusautógyár többet adott el a világ egyik legdrágább autójából, az 1,2 millió dollárba kerülő Mulliner 728-as limuzinból Pekingben, mint bárhol másutt a világon, és Kína tavaly 23 ezer 600 BMW-t importált, 50 százalékkal többet, mint 2004-ben.
Jóllehet az alacsony induló bázis miatt a kínai benzinfogyasztás növekedése még nemigen vehető észre globális szinten, de figyelembe véve a kínai "proto-középosztálynak" a piacra éppen most rászabaduló vásárlóerejét - nem beszélve a 300 ezer kínai dollármilliomosról -, gyanítható, hogy a kínai automobilizmus gyors bővülése most már rövid időn belül szélesebb körben éreztetni fogja hatását, állt a Barclays Capital márciusi londoni elemzésében.
A ház a súlyosbodó olajpiaci kockázatok - a kínai kereslet mellett elsősorban az iráni válság - miatt már egy év eleji jelentésében 7 dollárral 68 dollárra emelte a nyugati félteke irányadó olajféleségére, a West Texas Intermediate-re szóló 2006-os, egész évi átlagos olajár-jóslatát, és ezen belül az idei negyedik negyedévre 72,20 dolláros átlagár-előrejelzést adott.