A Lotos dél-lengyelországi Czechowice-ben lévő finomítója szerződést kötött a német MAN Ferrostal vállalattal, a MAN konszern leányvállalatával a létesítmény megépítésére. Marcin Zachowicz, a Lotos szóvivője szerint a létesítmény 2007 és 2008 fordulóján kezdi meg a termelést. A finomító modern technológiája lehetővé teszi nem csak repce, de más növényi olajok feldolgozását is üzemanyaggá.
A növényekből, repcéből, cukorból vagy kukoricából kivont bio-üzemanyagokat járművek üzemeltetésére lehet felhasználni és alkalmasak a globális felmelegedést okozó káros égéstermékek mennyiségének a csökkentésére.
Lengyelország tavaly 70 ezer tonna biodízel üzemanyagot állított elő és nagy részét Németországba exportálta. A belföldi felhasználás elenyészően alacsony, a benzinkutaknál a nyersolaj származékokba bekeverhető legmagasabb megengedett biodízel vagy etanol arány pedig öt százalék.
Szakértők szerint az elkövetkező években emelkedni fog a legnagyobb kelet-európai uniós tagország bio-üzemanyag termelése az EU megújítható energiaforrások felhasználását ösztönző programjának támogatásával. Az EU nem kötelező jelleggel 5,75 százalékos bio-üzemanyag felhasználási arányt tűzött ki célul 2010-re. Ehhez
Lengyelországban hétmillió tonnás évi dízel üzemanyag felhasználás mellett a biodízel termelésnek el kellene érnie a 400 ezer tonnát. A termelés elérheti akár az 500 ezer tonnát is, ha a kormány betartja ígéretét és a parlament elfogadja a termelőket adókedvezményben részesítő törvényt.
A lengyel gazdák nagy számban érdeklődnek a repce termelése iránt, a bio-üzemanyag termelésbe beruházni szándékozó vállalkozók pedig hosszú távú szállítási szerződések kötését szorgalmazzák. A biodízel termelésbe befektetett összeg egymilliárd zlotyra tehető. A létrehozott termelőkapacitás alapanyag-ellátása érdekében a lengyel repcetermésnek meg kellene duplázódnia a jövő év végére, ami a szakértők szerint nehezen lesz teljesíthető.