Biturbó dízelszív a Peugeot 407-ben

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A 407 és a HDi motor nyerő páros. Európában a Peugeot 407 eladásainak 79 százalékát, Franciaországban pedig 87 százalékát adja ez a kombináció. Mostantól nálunk is kapható a krómcsíkos hűtőmaszkkal felfrissített 407-es az új, 2,2 literes, részecskeszűrős (FAP) 170 lovas biturbó HDi motorral is.

© Peugeot
A négyhengeres HDi választékot megkoronázó biturbó motor újító műszaki megoldásokat tartalmaz. A limuzin, sofőrrel a fedélzetén, 30 másodpercen belül teljesíti az álló rajtos 1000 métert, ötödik fokozatban 80 kilométer/óráról 120-ra pedig mindössze 8,1 másodperc alatt gyorsít fel. 225 kilométer/órás maximális sebességét a hatodik fokozatban éri el az autó.

A motorban alkalmazott modern technika, illetve – ennek eredményeként – az alacsony fordulatszámon rendelkezésre álló nyomaték leszorítja a fogyasztást (6,1 liter/100 kilométer kombinált ciklusban) és a CO2-kibocsátást (160 gramm/kilométer). Az új motor a Sportline és a Supreme változatokhoz választható. A Peugeot Citroën és a Ford Motor Company közötti együttműködés negyedik fázisának gyümölcse. Az 1998-ban aláírt megállapodás keretében, közösen kifejlesztett HDi-családot teszi teljessé.

A 2179 köbcentis négyhengeres motor hengerfeje 16 szelepes, két felül fekvő vezérműtengellyel. Különös gondot fordítottak arra, hogy kis fordulatszámon is megfelelő legyen mind a nyomaték, mind a reakciókészség: percenként ezres főtengely fordulaton már 200 Nm-t, 1250-nél pedig 280 Nm nyomatékot ad le a motor. Ezen túl a motor széles fordulatszám-tartományban használható (3000-nél még több mint 350 Nm). 125 kilowattos maximális teljesítményét 4000-es fordulaton éri el, míg 370 newtonméteres legnagyobb nyomatéka – ami 54 százalékkal több, mint elődjéé – 1750-nél jelentkezik.

© Peugeot
Két szekvenciális, párhuzamos turbófeltöltőt most használnak először négyhengeres motoron. A rendszer (a Honeywell Turbo Technology-val közös fejlesztés) két azonos, kis méretű feltöltőből áll. Kis fordulatszámon csak az egyik turbó gondoskodik a motor reakciókészségéről. A második feltöltő 2600 és 3200-as percenkénti fordulatnál száll be, a terhelés és a külső légnyomás függvényében. Így a motor teljes működési tartományát lefedi a feltöltők működése. A rendszer működését a motorvezérlő számítógép irányítja. A két turbó kis tehetetlensége – ami a kis méret következménye – megszünteti a turbókésedelmet.

Megkapta a motor a legfrissebb fejlesztésű, adalékolt részecskeszűrőt is. A harmadik generációs, úgynevezett nyolcszög-négyzet struktúrájú szűrő csereperiódusa a 2,2 HDi motor esetében 180 ezer kilométer, ami az adalék és a szűrőtest továbbfejlesztése révén vált lehetségessé.

A 407 2,2 literes HDi FAP motorjához ML6C típusú, hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltó csatlakozik. A 407 valamennyi változata ezzel a motorral 17 hüvelykes kerekeket kap, 215/55 R 17 W méretű abronccsal. A jármű dinamizmusához méretezett fékrendszerben elöl 330x30 milliméteres, hátul pedig 290x12 milliméteres tárcsák találhatók. Mindezt blokkolásgátló, elektronikus fékerő-elosztó és vészfékasszisztens (AFU) egészíti ki.