Leon FR: csábító legenda

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Seat modellválasztékának egyik legcsábítóbb és legfeltűnőbb modellje, a León FR visszatér a kereskedők bemutatótermeibe. Az Altea FR után a León FR a Seat új generációs modelljeinek második tagja, amely karosszériáján az „FR” (Fórmula Racing) jelzést hordozhatja.

© seat
Bármerről tekintünk is rá, az FR olyan részletmegoldásokat vonultat fel, amelyek minden más León modellváltozattól megkülönböztetik. Elöl - a család többi tagjáénál nagyobb méretű lökhárító alatt - impozáns, méhsejt-mintájú ráccsal fedett légbeömlő nyílás húzódik, egyértelműen utalva az új FR motorjainak kiemelkedő teljesítményére. A hátsó lökhárító fekete alapszínű része a León Supercopa diffúzoros légterelő idomait idézi. Természetesen egyetlen FR-modell sem nélkülözheti a fényes nemesacél kipufogóvégeket.

Az első sárvédők kerékjáratai mögött az új modell a „TFSI” vagy a „TDI” jelzést hordozza oldalán , míg a külső tükrök az FR-modellekre oly jellemző, ezüstre fényezett házzal készülnek. A 17 és 18 hüvelykes méretben egyaránt rendelhető könnyűfém keréktárcsák különösen tetszetős és feltűnő formákkal vonzzák a tekintetet, a teljesen új és egyedi dizájn mögül pedig a hatásos megjelenésű tárcsafékek tűnnek elő. Az új modellt keréktárcsa-méret szerint 225/45 R 17, illetve 225/40 R 18 méretű gumiabroncsokkal szerelik fel.

© seat
A vezetőülésben helyet foglalva a tekintet egyből a perforált bőrrel bevont, alul FR-logóval nyomott, exkluzív FR-kormánykerékre, illetve a szintén kifejezetten az FR számára tervezett sebességváltógombra esik. S ha mindez nem elég, a műszeregységre vetett gyors pillantás már elegendő, hogy a széria feketét helyettesítő fehér számlapok és a fordulatszámmérő FR-logója segítségével átérezzük e modell sportos ambícióit. Egy benzines és egy dízel erőforrást felvonultatva biztosítja, hogy a vezetés FR kínálta élménye a szenzációs jelzővel legyen illethető.

Zabolázatlan teljesítmény, takarékos motorok (Oldaltörés)



© seat
A két motor közül a 200 lóerős 2.0 TFSI benzines az újabb, amely a León FR modellel első ízben jelenik meg egy Seat motorterében. E négyhengeres, kétliteres aggregát az FSI közvetlen befecskendezéssel működik, amit a kipufogó-leömlővel egy egységbe foglalt turbófeltöltő egészít ki. A további műszaki megoldások között szerepel a szelepek nyitásának és zárásának vezérlésével megvalósuló belső kipufogógáz-visszavezetéssel működő szívórendszer.

A 200 lóerő (147 kW) teljesítményű 2.0 TFSI a León motorválasztékának legerősebb tagja. 280 Nm maximális forgatónyomatékát 1800 és 5000 percenkénti fordulatszám között adja le . Ennek eredményeképpen az új modell ötödik fokozatban mindössze 7, hatodikban pedig 8,9 másodperc alatt gyorsít 80-ról 120 kilométer/órás sebességre.

A León ezzel a motorral 7,3 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 kilométer/órás tempóra, és álló rajttal 27,6 másodpercet igényel az 1000 méter megtétele. Legnagyobb sebessége 229 kilométer/óra, ám átlagfogyasztása mindössze 7,9 liter 100 kilométerenként, átlagos CO2-emissziós értéke pedig 190 gramm/kilométer.

Ami a dízelváltozatot illeti, a León FR hajtásáról ugyanazon 170 lóerős 2.0 TDI erőforrás gondoskodik, amely a már korábban megismert Altea FR motorterében is rejtőzik. A 103 kW (140 LE) teljesítményű 2.0 TDI műszaki alapjaira épült konstrukció hatfokozatú manuális sebességváltóhoz csatlakozik . Áttervezése eredményeképpen teljesítménye a 4200 percenkénti fordulatszámnál megjelenő 125 kW (170 LE) értékre nőtt , miközben maximális forgatónyomatéka 320-ról 350 newtonméterre emelkedett, amely már 1800 percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre áll.

A teljesítmény és a forgatónyomaték e látványos ugrása leginkább a turbófeltöltő változó geometriájú rendszerén végzett módosításoknak köszönhető. A befecskendező rendszer maximális szállítása megnőtt, a szívócsatornákat pedig záró rendszerrel („shut-off”) szerelték fel. Mindezt piezo-elektromos vezérlőszereppel felszerelt (Piezo Pump Nozzle) magasnyomású dízel befecskendezési rendszer egészíti ki.

Az eredmény figyelemre méltó: a León FR gyorsulása és általános menetteljesítményei kiemelkedőek, amint azt a 214 kilométer/órás csúcssebesség és az álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóig tartó mindössze 7,3 másodperces gyorsulás is jól mutatja. Az állórajttal egy kilométer megtételéhez szükséges 30 másodperc alatti érték szintén tiszteletet parancsoló.

Országúton a León FR öt litert igényel 100 kilométerre, de fogyasztása még városi forgalomban sem emelkedik nyolc liter fölé, a városi és városon kívüli vegyes ciklus során pedig alig haladja meg a hat litert 100 kilométerenként . A kipufogógáz-emisszió tekintetében az új erőforrás megfelel az EU4 szigorú környezetvédelmi előírásainak, s dízel részecskeszűrővel (DPF) is rendelkezik.

Az új motor erejének megzabolázására a León agilis futóművét a felfüggesztések fő elemeinek megerősítésével, nagy gonddal dolgozták át, további módosításként pedig megnövelték a fékek méretét. A León FR a legújabb generációs blokkolásgátlóval (ABS), vészfékrásegítővel (EBA) kiegészített elektronikus menetstabilizálóval (ESP – a 2.0 TFSI modellnél széria), kipörgésgátlóval (TCS), valamint a vezetőt segítő funkciók további egész sorával készül. Az elektromechanikus szervokormány beállításait szintén a járműre jellemző menettulajdonságokhoz igazították.

Az elöl ülőket nyolc légzsák védi: a két első légzsák, a két első oldallégzsák, valamint az első és a hátsó utasokat fejmagasságban egyaránt védő két függönylégzsák egyaránt az alapfelszereltséghez tartozik, s a két opcionális hátsó oldallégzsákkal egészíthető ki. Mindezt aktív biztonsági berendezések sora egészíti ki, köztük az ABS, a TCS, az ESP és a vészfékrásegítő (EBA), amely működésekor önműködően aktiválja a vészvillogót is. Tulajdonosa nyugalmát a León FR volumetrikus mozgásérzékelővel működő riasztóberendezése szolgáljhatja. Számos a vezetőt segítő elektronikus extrafunkció is rendelkezésre áll, például a sebességtartó automatika vagy a vezető által beprogramozott sebességhatár átlépésére figyelmeztető hangjelzés.