Nyaralásban világbajnok

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Vállalkozóknak és családcentrikus férfiaknak tökéletes megoldás az Európában igen népszerű Citroen Berlingo. Nyaralásban világbajnok.

Az Isztrián nem éreztem magam egyedül a Berlingóban, minden szembejövő tíz autóból egy biztosan Berlingo volt, hiába, aki ésszel gondolkodik és családja van, nyaralni Berlingóval megy. Hisz ez autó világbajnok nyaralásban.

Nem fárad és nem fáraszt

© Citroën
A Berlingo első benyomásra kissé teherautós, érződik rajta, hogy tervezésekor kettős célra készült: kisáruszállítónak és praktikus egyterűnek. Furgon természete a kilátás, az üléshelyzet és a vezetés kényelmének javára válik. Az üléspozíciót elsőre fenntartással fogadtam, bár szeretem magasról szemlélni a forgalmat. Az általam csak Picasso-üléseknek nevezett székek a hosszú teszt során bizonyítottak: soha, egyetlen percig sem éreztem fájdalmat a hátamban, gerincemben, azaz szinte tökéletesnek mondható ez az ülés. 4-500 kilométer levezetése után sem fájt egyetlen porcikám sem. Jót tett a kihajtható kartámasz is, amely az autó szélességének köszönhetően pont a könyököm alá illeszkedett, és nem kellett, mint a C3-asban, az anyósülés kartámaszát használnom.

© hvg.hu
Száz fölött komoly szélzajjal kell számolnunk. Pályatempónál hangos zenével sem tudjuk elnyomni, kilencven környékén azonban még nagyon csendes az autó, leengedett ablakokkal is. Ha mi bírjuk a zajt, akkor jó, mert a motor is bírja, bármilyen meglepő, de megpakolva ez a magas, áramvonalasnak nem éppen nevezhető monospace (pontosabban ludospace) ropja a 150-es tempót is, sőt erre még egy tízessel könnyedén rá tudtam tenni. A motor alapjáraton is picit zajos, de 1500-as fordulat fölött szépen muzsikál. A dízelszív 90 lóerejével meg voltam elégedve.

[[ Oldaltörés: Felemás, de praktikus belső (Oldaltörés) ]]


© Citroën
Felemás megoldásokban dúskál, PSA-sokszínűség jellemzi a belsőt. Szinte nincs olyan típusa a francia testvérgyárnak, amiből ne kapott volna a Berlingo egy kapcsolót, egy kormányt, egy kart, egy rádiót, egy kijelzőt vagy egy csavart. A vezetőoldalon a tükörállítás kézzel történhet, a másik oldalon ugyanezt elektromosan végezhetjük el. A belső borítás tömény műanyag, többféle minőségben és színben. Nem luxus, de teljesen funkcionális, nem zörögnek, nem kopognak és nem irritálják a bőrt. Ne felejtsük el, ez az autó teljesen felszerelve sem kerül többe 3,8 milliónál. Az első ablakok elektromos vezérlésűek, hátul csak buktatni lehet az ablakokat, így a szellőzés nem a legjobb. Hasznosabb lett volna eltolható ablakokat szerelni hátulra, mint ahogy néhány versenytárs ezt tette. Az ajtók, az eltolható oldalajtók viszont fantasztikusak, még akkor is, ha az egyik nehezen működött belülről, a feleségem kezénél erősebb rántásra volt szükség néha ahhoz, hogy kinyíljon.

© hvg.hu
Dugóban vagy várakozáskor leengedett első ablakokkal és kinyitott hátsó ajtókkal igazi felüdülés volt ülni a kocsiban még tűző napon is. A parkolás is baromi egyszerű vele, hisz nem kell attól félnünk, hogy a gyerek rávágja a szomszéd autóra, vagy falra az ajtót. A praktikus oldalajtóknak csak egy hátrányuk van, hogy szűkre szabták a nyílását, így egy kövér ember valószínűleg nem fér át rajta. Akárcsak elöl, hátul is fejedelmi a tér, bátran állíthatom, hogy öt felnőtt, legyen akár vízilabdás, kényelmesen elfér, sőt mindegyikük bepakolhat egy-egy jókora táskát is. Hátul teljesen sík a padló.

Kifogott rajtam a csomagtartó

© hvg.hu
A csomagtartó mérete mellett nem lehet elmenni szó nélkül. A nyaralás világbajnoka ugyanis verhetetlen pakolásban. Szinte az egész házat magunkkal vittük a tíznapos útra, de még a kalaptartót sem kellett igénybe venni. Az utastérben csak a térképeket, útravaló italokat és némi pézsét tároltunk, minden egyéb elfért az egy hatalmas felfelé nyíló ajtóval megközelíthető csomagtérbe. Később sem kellett gondolkodni, hogy a felfújt krokit, a matracot vagy a gumicsónakot vigyük, némi átalakítással mindhárom állat felfújt állapotban befért a hatalmas légterű Berlingóba. A Moduboard névre hallgató kerekes és rögzíthető bevásárlókocsinak is nagy hasznát vettük. Ez szintén Picasso-tartozék.

Nem tetszett

Hátsó ajtók szűkös nyílása, nehézkes nyitása
Nagy szélzaj
Csak a vezetői oldalon figyelmeztet a biztonsági öv bekapcsolására

Tárolóból rengeteg van a váltó környékén, az ajtózsebek mélyek. A kinyitható hátsó asztalkák mellett kellemes meglepetést okozott, amikor felfedeztem, a hátsó padlóba rejtett két lecsukható tárolót, ahová kényelmesen el lehetett rejteni iratokat, fényképezőgépet, vagy kamerát. Elöl két pohártartó, hátul három. Fiók az anyósülés alatt, napellenző fölött, hálós tartó hátsó ablakok fölött.

[[ Oldaltörés: Baráti futómű, jó kormányzás (Oldaltörés) ]]



© hvg.hu
A nagy hasmagasságnak köszönhetően nem riadtunk meg a rossz utaktól, bár Horvátországban keresni kellett a kátyúkat és a bordákat, vagy a felfestetlen útszakaszokat. Letérve az útról, akár mezőn is mehettünk. A szervokormány is jól teljesített, segítségével a parkolás sem jelentett gondot. Bár a körbelátás elfogadható volt, az autó hosszát szokni kellett. Magas építése ellenére sem imbolyog még nagyobb tempónál és erős szélben sem. A Kvarner-öböl szerpentinjeitől sem ijedt meg. A futómű külön dicséretet érdemel, teljesen érdektelen volt, hogy milyen burkolaton megyünk, a kocsi soha nem rázott, nem hullámzott, nem pattogott, kiegyenlítette a legmakacsabb úthibákat is (ez főleg a pesti utakra értendő). Jó gumik is voltak rajta, a 185/65-es méretű Bridgestone abroncsok jól tapadtak a nagy melegben.

Tetszett
Futómű
Csomagtér
Olcsó alapár
Alacsony fogyasztás
A központi zár visszajelzőjének a ledje ötezer kilométer után feladta. Ennyi, több hibát nem találtam. Talán még azt jegyezném meg, hogy 12 Voltos csatlakozó nincs a csomagtérben. Cserébe megnyugtatott, hogy az 1600 kilométeres út során 94 liter gázolajat kért az autó, azaz megúsztam 5,8 literes átlagfogyasztással. A világbajnokok már csak ilyen szerények.

  


Citroen Berlingo 1,6 HDi Multispace (Plus ABS)
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 1560
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő90 lóerő 4000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 215 Nm 1750-es fordulaton 
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2693
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4137/1724/1819
Csomagtér624-2800 liter
Saját tömeg (kg) 1311
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 160
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h 12,9
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi 6,7
Országúti 4,7
Vegyes5,4
Tesztfogyasztás5,8
CO2 kibocsátás (g/Km) 143
ÁRA A tesztelt autó ára 3,83 millió Ft.