Citroen-teszt: szoba kilátással

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

A Citroen legújabb családi egyterűje a dél-franciaországi Tarn-et-Garonne almáskertek és szőlősök borította lankáin kelt feltűnést a napokban. A nemzetközi sajtóúton a hétszemélyes panoráma egyterű két változatát is kipróbálhattuk.

© Citroën
A tervezők, mérnökök a négyéves előkészületek alatt a legtöbb időt és energiát a hihetetlen méretű panoráma szélvédőre, a villás A-oszlopokra és a minőségi, praktikus, egyéni beltérre áldozták. Szó se róla, az autó külseje is gyönyörű, impozáns és feltűnő. A felkeresett kis városkákban, falvakban mindig hallottam egy-egy elismerő beszólást.






A régi Picasso 2010-ig marad

© hvg.hu
A Citroën a C4 Picasso és a nagy sikert aratott és további sikerekre pályázó Xsara Picasso modellekkel, két teljesen eltérő stílusú és különböző szolgáltatásokat nyújtó gépkocsit kínál a kompakt egyterűek piacán. A panoráma szélvédő kétszer akkora látószöget tesz lehetővé, mint egy normál autónál. Csak elnézek és látom az eget, a sziklákat, a fölöttem tornyosuló fákat. Még kabriónál is teljesebb a kép, hisz a szélvédő kerete a legizgalmasabb részleteket takarja el általában. A piacon kapható legnagyobb szélvédő mellett az utasokat kényeztető üvegtető is a legnagyobb a szegmensben (üvegtetővel 6,4 négyzetméteres üvegfelületet kapunk). A nagy üvegfelület dacára az autó biztonsága kiváló, a gyár illetékesei minimum négy csillagot várnak az EuroNCAP tesztjén, de nem lennének meglepve az ötcsillagos eredménytől sem. A biztonsági övek bekapcsolásáról induláskor és folyamatosan kapunk visszajelzést, ráadásul mind a hétről.

© Citroën
Akár hét személy is kényelmesen utazhat benne, a leghátsó sorba úgy jutunk be, hogy egy mozdulattal felhajtjuk és előretoljuk az egyik szélső ülést. Ha inkább csomagot szállítunk, akkor egy-egy könnyed mozdulattal eltüntetjük a hátsó üléseket, de ezt megtehetjük a középső üléssorral is, ilyenkor egy teherautó kapunk a C4 Picassóból. A Citroen számára fontos, hogy minden utas azonosan kényelmesen és biztonságosan utazzon, ezért egyformák az ülések, hátul is személyre szabható a klíma, az illatosítás, azonos méretű és funkciójú tárolórekeszek állnak rendelkezésre minden sorban. Ez egy demokratikus autó.

[[ Oldaltörés: Valóban hétszemélyes (Oldaltörés) ]]



© hvg.hu
A C4 Picassóban kialakított három üléssor akár hét utas számára is kényelmes utazást biztosít. A könyökmagasságban mért szélesség tekintetében a kategóriájában az első helyen áll és a három üléssor egységes képet mutat (elöl 1,51 m, a második üléssorban 1,49 m, a harmadik üléssorban pedig 1,35 m). A szegmensen belül ebben a gépkocsiban a legtágasabb a tér az első ülések között. A tágas tér még meghittebbé teszi az első és a hátsó utasok közötti kapcsolatot és egyúttal jobb kilátást biztosít a második üléssorban, középen ülő utas számára, aki zavartalanul gyönyörködhet a panoráma szélvédőn keresztül a kilátásban.

Az első ülések 21 centiméteres távon elcsúsztathatók és az elöl ülő utas a vezetőhöz hasonlóan 50 milliméterrel magasabbra tudja állítani az ülését. Az ülésmagasság beállításával a vezető a limuzinnál megszokott vezetési pozíció (32,5 cm-es magasság) helyett magasabb (akár 37,5 cm magas) vezetési pozíciót állíthat be.

© Citroën
A C4 Picasso átveszi a Xsara Picasso egyik sajátosságát és egyben legnagyobb előnyét: a második üléssorban három egyforma széles (45 cm) ülés van. Így a középső utas nincs beszorítva a két szélső ülésen ülő utas közé egy túl keskeny ülésre. A másik fontos előny, hogy egy gyerekülés is elfér a középső ülésen. A második üléssor mindhárom ülésének távolsága 13 centiméteres távon állítható. Ezenkívül az ülések háttámlája és ülőlapja ún. komfort pozícióba is állítható. Szintén a Xsara Picassótól átvett másik ütőkártya, a második üléssornál kialakított teljesen sík padló, amely megkönnyíti a be- és kiszállást és kényelmesebb utazást biztosít a három utas, de különösen a középen ülő utas számára.

A négyzónás klíma kezelőszervei a műszerfal szélein kaptak helyet, így az automatikus váltóval szerelt változatoknál (a váltó a kormány fölött és mögött kapott helyet) a középkonzol aljában hatalmas terület szabadult fel, ezeknél a változatoknál egy hűtőszekrényt találunk, a padló sík.

[[ Oldaltörés: Értéket, minőséget kínál (Oldaltörés) ]]



Hátul légrugók biztosítják a kellemes rugózást, autópályán és a jó minőségű francia utakon nem is volt baj, de ha rosszabb, alsóbbrendű útra tévedtünk, netán kátyús részre, földút saras találkozásánál, bizony ráz a futómű. Kérdés, hogy az autó hazai bevezetéséig felújítják-e a magyar utakat?

© hvg.hu
A C4 Picasso nem lesz olcsó autó, minőséget kínál, az Opel Zafirát (Franciországban 7-800 euróval drágább, mint a Renault egyterűje) tekinti versenytársának. Alapáron jár hozzá többek között elektromos rögzítőfék, elindulás segítő (emelkedőn), sebességkorlátozó és –szabályozó berendezés, gyerekfigyelő tükör, négy Isofix-ülés, hét légzsák. A biztonsági fejlesztések között rendelhető a vétlen sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is. A szűk francia utakon eleinte, míg meg nem szoktam az új Picasso méreteit, mind a két oldalon masszírozott állandóan.

A motorok közt nincs újdonság

© hvg.hu
Piaci bevezetéstől kezdve négy rugalmas és nagyteljesítményű motor közül lehet választani: a benzinmotoroknál a 127 lovas és a 143 lóerő teljesítményű 1.8i 16V, illetve 2.0i 16V, a dízelmotoroknál pedig a 110 lovas HDi és az erősebb, 138 lovas kétezres áll szolgálatba. Mindegyik motor megfelel az Euro IV-es előírásoknak, a dízelmotorok pedig szériatartozékként részecskeszűrővel vannak felszerelve. A motorkínálathoz a rendeltetési országtól függően, a sebességváltók széles választéka kapcsolódik: mechanikus sebességváltó, automata sebességváltó, vagy az új, elektronikusan vezérelt, hatfokozatú kézi sebességváltó. A kormány fölött kapcsolható elektrohidraulikus automatikus váltó sportos haladást nem tesz lehetővé sem a legerősebb benzin-, sem a legerősebb dízelmotorral. Természetesen a C4 Picasso nem sportautó, családos emberek, személyfuvarozók ráérős nagy kocsija. Az autó ennek ellenére nagy sebességnél is pontosan uralható. Méretei csak parkolásnál okoznak gondot, de az autó felszerelhető elöl-hátul tolatóradarral, sőt elérhető a Citroen legújabb parkolássegítő fejlesztése is, parkoló autók mellett elhaladva jelzi, hogy hová férünk be, illetve hová nem.

Határozott egyéniségével, méreteivel (4,59 méter hosszú, 1,83 méter széles és 1,66 méter magas) és egyedülálló szolgáltatásaival a C4 Picasso a Citroën egyterű kínálatát bővíti, amely mostantól három különböző, egymás kiegészítő modellből áll: a Xsara Picasso és a C4 Picasso, kompakt egyterűek és a C8, nagy egyterű.