Biturbó motor a legnagyobb Peugeot-ban

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tovább bővül a 607-es Peugeot motorválasztéka, október közepétől a hazai kereskedésekben is megvásárolható a 407-ben már kapható 170 lóerős, 2,2 literes HDi DPFS biturbó dízelmotor. Ez a motor a negyedik, amelyet a PSA Peugeot Citroën és a Ford Motor Company együttműködésében fejlesztettek ki.

© Peugeot
Négyhengeres dízelmotoron világújdonságnak számít a párhuzamos biturbó-technika. Kiváló vezethetősége főként a rendkívüli forgatónyomatéknak köszönhető. E modern, nagyteljesítményű, gazdaságos és környezetkímélő motor segítségével még jobban megszilárdítja pozícióját a 607 a roppant kiélezett piaci versengésben.

A négyhengeres, két felülfekvő vezértengelyes, hengerenként négyszelepes motor lökettérfogata 2179 köbcenti. Tervezői különös figyelmet szenteltek az alacsony fordulatszámon kifejtett nagy nyomatéknak és élénk reagálásnak. Munkájuk sikerét jelzi, hogy már 1000 fordulat/percnél 200 Nm áll rendelkezésre, ami aztán 280-ra nő, 1250 fordulat/percnél. A motor nagyon lapos nyomatékgörbéje bármilyen fordulatszámon nagyszerű vezethetőséget eredményez (több mint 355 Nm 3000 fordulat/percnél). Csúcsteljesítménye 125 kW 4000 fordulat/percnél, nyomatékmaximuma 370 Nm, már 1500-fordulat/percnál, azaz 54 százalékkal több, mint amennyit az előző 2.2 literes HDi-nemzedék ugyanennél a fordulatszámnál rendelkezésre bocsátott.

© Peugeot
Négyhengeres dízelautóban világújdonság a szekvenciális párhuzamos turbófeltöltés. A rendszer (a Honeywell Turbo Technology szabadalma) két egyforma, kis átmérőjű turbót tartalmaz. Alacsony fordulatszámon egyetlen turbófeltöltő biztosítja a motor reakciókészségét. Később belép a másik turbó is, amely a teljesítményigénytől és a légköri viszonyoktól függően az elsővel párhuzamosan kezd működni, 2600 és 3200 fordulat/perc között. Ily módon a motor teljes fordulatszám-tartománya lefedett. A rendszert kizárólag az elektronikus motorfelügyelet (ECU) irányítja. A turbinák kis mérete és tehetetlensége csökkenti a reakcióidőt és élénkíti a motor válaszát a gázadásra. E műszaki újdonságok javára válnak a vezethetőségnek, különösen a kiváló nyomatékkifejtés révén. Alacsony fordulatszámon, takarékosan vezethető az autó.

© Peugeot
A 2,2 literes HDi motor dugattyúiban teljesen új formájú égésteret alakítottak ki. A motorelőddel összehasonlítva csökkent a sűrítés (18-ról 16,6-ra) és nőtt az égéstér átmérője (+25%), aminek hatására kevesebb üzemanyag csapódik ki a hengerfalra, és csökken az elégetlen gázolaj mennyisége. A különleges alakú és méretezésű dugattyúkat nagy mechanikai szilárdságú, hőálló alumíniumból állítják elő. Ez a kialakítás megengedi a töltőlevegő örvénylésének jelentős mérséklését az égéstérben, illetve, ennek köszönhetően, a hengerfal felé leadott hőveszteség leszorítását is.

Az ECCS égésrendszer vadonatúj, harmadik generációs közös nyomócsöves Bosch befecskendezéssel társul, amelynek nyomását 1800 barra emelték (az elsőző motoré 1350 bar volt). Az újfajta piezo-porlasztók hétfuratosak (a korább öttel szemben), egy-egy furat átmérője 135 mikron. Munkaütemenként maximum hat befecskendezésre kerül sor, messzemenően egyöntetű sugárképpel. Az ily módon optimalizált gázolaj/levegő keverék tökéletesebben és egyenletesebben ég el, úgyhogy már a forrásánál csökken az emisszió.