Szabotázs: valaki gázolajat töltött Janika raliautójába

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Peugeot 307 WRC 2004-ben és 2005-ben is hivatalos résztvevője volt a Nemzetközi Rali Bajnokságnak anélkül, hogy a motorral kapcsolatban akár a legapróbb meghibásodás felmerült volna. 2006-ban sem a privát csapatok által üzemeltetett, sem pedig a nemzeti bajnokságokon szereplő 307 WRC-k esetében nem tapasztaltak motorhibát egyetlen alkalommal sem. Ezért döntött úgy a Peugeot Sport és a 307 WRC-t felkészítő BSA csapat, hogy a Peugeot Hungária által nevezett 307 WRC Pécs ralin bekövetkezett motor-meghibásodása ügyében vizsgálatot kezdeményez.

© Peugeot
A szeptember 19-ei verseny előtti péntek délután a Peugeot Hungária támogatásával induló 307 WRC részt vett a pécsi repülőtéren megrendezett gyorsulási versenyen, valamint a verseny prológján, ahol az autó tökéletesen működött. A prológ után a WRC-t az elrendelt parc fermébe helyezték el. Másnap reggel, Ifj. Tóth János az első gyorsasági szakasz után jelezte, hogy az autó motorja időnként erőtlen, majd a harmadik gyorsaságin végképp megállt.

A szervizcsapat elemezte a fedélzeti számítógépek adatait és szoftvereit, azonban a motor karakterisztikájával és beállításaival kapcsolatban mindent rendben találtak. Ezt követően szakértők az autó motorját megvizsgálták és semmilyen mechanikai problémát nem találtak, ami a motor meghibásodásához vezetett volna. Emiatt arra a következtetésre jutottak, hogy a meghibásodás az üzemanyag minőségére vezethető vissza, ezért a csapat mintát vett a gépjármű üzemanyag tartályából és a tankoláshoz használt hordóból. A Peugeot Sport megbízására készült vizsgálat szerint ez utóbbiban talált üzemanyag minősége megfelelő volt. Ezzel szemben a 307 WRC üzemanyag tartályából származó mintában 30 százaléknyi gázolajat találtak. Ebből az következik, hogy az autó üzemanyagtartályába valaki 12 liter gázolajat töltött. A számítógép adatainak tanúsága alapján az autóban 11 liter üzemanyag volt amikor péntek este beállt a parc fermébe és 23 liter lett amikor másnap reggel kiállt onnan. Az első tankoló zónából 43 liter üzemanyaggal indult az első gyorsasági szakaszra ifj. Tóth János.

© Peugeot
Fontos tudni, hogy a 307WRC tankolásához a hátsó csomagtérfedelet ki kell nyitni és az így hozzáférhető üzemanyagtartály betöltő csonkján keresztül kell betölteni az üzemanyagot. A vizsgálatokból azonban kiderült, hogy az üzemanyagtartály légtelenítő csonkján keresztül töltötték be a gázolajat.

Ez a magyarázata annak, hogy a motor meghibásodása nem közvetlenül a reggeli rajt után következett be, hanem a tank légtelenítő csonkján keresztül folyamatosan szivároghatott át a gázolaj a tankba. A Peugeot Hungária és a csapat minden támogatója értetlenül áll a helyzet előtt és az ügyben vizsgálatot kér.