HVG |
A Zóna-Service e hét keddjétől vehette át a hatalmat a légikikötő személyszállításában, miután a májusban meghirdetett pályázaton ez a héttagú konzorcium tette a legalacsonyabb viteldíjajánlatot, s ezzel négy évre elnyerte a Ferihegyről a fővárosba irányuló, "alkalmi taxiszolgáltatás" üzemeltetési jogát. Az előzményekhez tartozik, hogy a Budapest Airport megelégelte a taxiszolgáltatás miatt begyűjtött panaszokat, mellesleg a Gazdasági Versenyhivatal is a helyzet rendezését írta elő. A kijelölt drosztokon ezentúl csak Zóna-taxik várakozhatnak, más társaságok rendelésre érkező autói csak mögöttük állhatnak meg, illetve a közeli pufferparkolókban várhatják a hívásokat. Az utasok számára a legfőbb változást az jelenti, hogy a Budapest Airport közlése szerint az udvari szállító által vállalt viteldíjak átlagosan 31 százalékkal olcsóbbak a korábbiaknál. A fuvarokért 2900-3600 forint közötti, a főváros különböző zónáiba a távolságtól függően már a diszpécserpultnál voucheren rögzített összeget kell fizetni.
Ráadásul a Budapest Airport fuvaronként 450 forintos szolgáltatási díjat kér el a Zóna-Service-től, ami éves szinten 300 ezer fuvarral számolva 135 millió forintot jelent. Ezt tetézi a terminálok diszpécserhelyeiért fizetendő bérleti díj, sőt a Budapest Airport a reménybeli Zóna-reklámbevételek 25 százalékára is igényt tart. Összességében a konzorcium győzteseinek nevében a HVG-nek nyilatkozó Veres István évi több százmillió forintra tette a Zóna-Service mindezekből adódó költségeit. Továbbá minimum 1,2 milliárd forint beruházást igényel az új autók és egyéb berendezések beszerzése.
A Budapest Airport ugyanis kikötötte, hogy szolgáltatója egy éven belül háromévesnél nem öregebb átlagéletkorú flottával álljon elő, és ki kell építeni az egyes autókat GPS-en keresztül a diszpécserközponttal összekötő számítógépes kapcsolatot. A pályázat szerint e feltételeket 2007. augusztus 15-éig kell teljesíteni, vagyis addigra áll fel az egységes, fekete színű, mindössze három modellből álló flotta, amelynek kocsijaiban kártyával is lehet majd fizetni. Egyelőre csupán egytucatnyi új autóról tudott beszámolni a HVG-nek Veres, a dílernél ugyanis csak ennyi volt raktáron. Veres egyébként szívesebben hallja s vallja magáról, hogy Európa legfiatalabb kiadója volt, portfóliójában a Reform, a Képes Európa és a Képes Anna című kiadványokkal, mint azt, hogy az engedély nélküli Citadella-terasz építkezésével kavart botrányt.
Miközben a konkurencia bukást vagy szerződésszegést jósol a Zóna-Service-nek, Veres már 2008-ra nyereséget vár tőle, s azt, hogy egy év elteltével a legnagyobb, saját tulajdonú autókkal rendelkező taxivállalkozássá válik. Az első évben a Budapest Airport feltételeinek teljesítésére koncentrál, de igyekszik nagyobb szeletet is kihasítani a repülőtéri piacból. Szerinte ugyanis a bekalkulált évi 300 ezer fuvaron kívül 500 ezret más társaság visz el, aminek megszerzése csak reklám és ár kérdése. Azzal pedig érzékeny veszteséget okozhat riválisainak, hogy a városból a repülőtérre irányuló visszaútra is ugyanazt a nyomott tarifát ígéri, mint befelé. Ami pedig a további terveket illeti, "ha lesz piaci igény, attól nem zárkózunk el" - fogalmazott -, vagyis a repülőtér mintájára a hotelek, pályaudvarok udvari fuvarozását is vállalná a Zóna-Service, a többi társaság rovására terjeszkedve.
© sxc.hu |
A kettősség most a jelek szerint megszűnik, és a Veres nevével fémjelzett Tourist-társaság marad nyeregben - holott ő formálisan már kiszállt a V.I.P.T.-ből. Bár a nyertes konzorciumban név szerint nem lelhető fel sem a Tourist, sem az azt üzemeltető V.I.P.T., a tagok közül három is kapcsolatba hozható velük. A konzorcium egyik tagja Szakál József egyéni vállalkozó, a Tourist Taxi ügyvezetője, a másik tag, az Utax Bt. a V.I.P.T. egyik tulajdonosa, a harmadik, az Euro Taxi Bt. tulajdonos-képviselője pedig maga Veres István. Mind Szakál, mind Veres tagadja, hogy egyszerű cégtáblaátfestésről lenne szó. A Tourist-taxisok azonban úgy tudják, nagyrészt átnyergelnek az új cégbe, a Zóna-Service-be. Bár múlt pénteken akadt még némi kétely: "nem tudom, hogy' leszünk meg, most talán 130-an vagyunk, majd feltöltik a létszámot idegenekkel a városból" - fogalmazott az egyik sofőr. Pedig a Budapest Airport pályázatának megnyeréséhez a kiírás szerint 150 "jó megjelenésű, becsületes, megfelelő korú" taxist és ugyanennyi, 5 évesnél nem idősebb autót kellett bemutatni. Igaz, csak papíron. A keddi start előtti órákban tapasztalható jármű- és sofőrhiány abból is adódhatott, hogy az A-taxisok - mint Bognár Ferenc ügyvezető a HVG kérdésére közölte - a Veres által kínált szerződéses feltételekkel nem kívántak beszállni az üzletbe, sőt a tenderen is más partnerrel, a Voláncom Kft.-vel indultak.
A taxitendert követően két fronton is javítanák a közeljövőben a Ferihegyi repülőtér közlekedési helyzetét. Ezt egyébként az utasok - akiknek 31 százaléka választ a repülőtéren taxit - egy legutóbbi felmérés szerint úgy értékelték: vonat nincs, busz ritkán, a taxi pedig drága. A Nyugati pályaudvar és az 1-es terminál vasúti összeköttetése - amelynek megteremtése a beharangozott szeptember helyett decemberre csúszik - aligha szívja el az eddig taxit választókat, inkább a mostani BKV-utasok vállalják majd a terminállal szembe áthelyezendő szemeretelepi megállótól a 4-es út felett építendő gyalogos hídon átvezető, jókora sétát. A Budapest Airport által meghirdetett minibuszüzletág októberre tervezett eladását pedig a piacon kétesélyesnek tartják, mivel a jelenleg személyenként 2300 forintos minibuszos szolgáltatás vonzerejét csökkenti, hogy aki ezt megkaparintja, örökül kap 270 dolgozót is, akikre a Budapest Airport kollektív szerződése 2008-ig érvényes.
VITÉZ F. IBOLYA