Új taxisrend Ferihegyen

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Az eddigi tarifa egyharmadával olcsóbban utazhatnak Ferihegyről a városba a Zóna-Service taxis cég utasai. A nyomott díjtételekkel az új vállalkozás átrendezheti az egész taxispiacot, ha ugyan bele nem bukik a kamikazeakcióba.

HVG
"A mi főnökünk, a Veres mindenkinek jól alávágott, kivérezteti a többieket" - értelmezte a Ferihegyi repülőtér taxistenderét a Tourist Taxi sofőrje múlt pénteken, a HVG munkatársát fuvarozva. Számára nem volt kérdés, ki áll valójában a repülőtér-üzemeltető Budapest Airport Zrt. pályázatán nyertes Zóna-Service konzorcium, illetve az általa alapított Zóna-Service Taxi Személyszállító és Szolgáltató Zrt. mögött, sőt afelől sem volt kétsége, hogy a stáb zömmel a Tourist-taxisokból verbuválódik. Még akkor sem, ha a konzorciumnak a Tourist Taxi hivatalosan nem volt tagja, továbbá annak a cégadatok szerint az emlegetett Veres István nem tulajdonosa és nem is ügyvezetője.

A Zóna-Service e hét keddjétől vehette át a hatalmat a légikikötő személyszállításában, miután a májusban meghirdetett pályázaton ez a héttagú konzorcium tette a legalacsonyabb viteldíjajánlatot, s ezzel négy évre elnyerte a Ferihegyről a fővárosba irányuló, "alkalmi taxiszolgáltatás" üzemeltetési jogát. Az előzményekhez tartozik, hogy a Budapest Airport megelégelte a taxiszolgáltatás miatt begyűjtött panaszokat, mellesleg a Gazdasági Versenyhivatal is a helyzet rendezését írta elő. A kijelölt drosztokon ezentúl csak Zóna-taxik várakozhatnak, más társaságok rendelésre érkező autói csak mögöttük állhatnak meg, illetve a közeli pufferparkolókban várhatják a hívásokat. Az utasok számára a legfőbb változást az jelenti, hogy a Budapest Airport közlése szerint az udvari szállító által vállalt viteldíjak átlagosan 31 százalékkal olcsóbbak a korábbiaknál. A fuvarokért 2900-3600 forint közötti, a főváros különböző zónáiba a távolságtól függően már a diszpécserpultnál voucheren rögzített összeget kell fizetni.

Ebből a tarifából azonban a taxis egyéni vállalkozók egyszólamú kórusa szerint lehetetlen kijönni. A fővárosi közgyűlés által kilométerenként 240 forintban maximált tarifával a Lánchídtól az 1-es terminálig 4800 forint a 20 kilométeres szakasz. Csupán az állandó, szerződéses kuncsaftoknak fenntartott, általában 180 forintos kedvezményes tarifával jönne ki a 3600 forintos plafon - ám onnan még 5 kilométer a 2-es terminál. A számítás szerint az üzemeltetés költségei, az amortizáció és havi 150 ezer forint saját jövedelem kivétele mellett az összes ráfordítás kilométerenként 145 forint, vagyis a Zóna-Service sofőrjei többnyire az önköltségi ár alatt fuvaroznak. Nem véletlen, hogy egyikük így fogalmazott: "Az lenne a legjobb, ha induláskor bedőlne a cég, és minden maradna a régiben."

Háromévesnél fiatalabb kocsipark (Oldaltörés)



Ráadásul a Budapest Airport fuvaronként 450 forintos szolgáltatási díjat kér el a Zóna-Service-től, ami éves szinten 300 ezer fuvarral számolva 135 millió forintot jelent. Ezt tetézi a terminálok diszpécserhelyeiért fizetendő bérleti díj, sőt a Budapest Airport a reménybeli Zóna-reklámbevételek 25 százalékára is igényt tart. Összességében a konzorcium győzteseinek nevében a HVG-nek nyilatkozó Veres István évi több százmillió forintra tette a Zóna-Service mindezekből adódó költségeit. Továbbá minimum 1,2 milliárd forint beruházást igényel az új autók és egyéb berendezések beszerzése.

A Budapest Airport ugyanis kikötötte, hogy szolgáltatója egy éven belül háromévesnél nem öregebb átlagéletkorú flottával álljon elő, és ki kell építeni az egyes autókat GPS-en keresztül a diszpécserközponttal összekötő számítógépes kapcsolatot. A pályázat szerint e feltételeket 2007. augusztus 15-éig kell teljesíteni, vagyis addigra áll fel az egységes, fekete színű, mindössze három modellből álló flotta, amelynek kocsijaiban kártyával is lehet majd fizetni. Egyelőre csupán egytucatnyi új autóról tudott beszámolni a HVG-nek Veres, a dílernél ugyanis csak ennyi volt raktáron. Veres egyébként szívesebben hallja s vallja magáról, hogy Európa legfiatalabb kiadója volt, portfóliójában a Reform, a Képes Európa és a Képes Anna című kiadványokkal, mint azt, hogy az engedély nélküli Citadella-terasz építkezésével kavart botrányt.

Miközben a konkurencia bukást vagy szerződésszegést jósol a Zóna-Service-nek, Veres már 2008-ra nyereséget vár tőle, s azt, hogy egy év elteltével a legnagyobb, saját tulajdonú autókkal rendelkező taxivállalkozássá válik. Az első évben a Budapest Airport feltételeinek teljesítésére koncentrál, de igyekszik nagyobb szeletet is kihasítani a repülőtéri piacból. Szerinte ugyanis a bekalkulált évi 300 ezer fuvaron kívül 500 ezret más társaság visz el, aminek megszerzése csak reklám és ár kérdése. Azzal pedig érzékeny veszteséget okozhat riválisainak, hogy a városból a repülőtérre irányuló visszaútra is ugyanazt a nyomott tarifát ígéri, mint befelé. Ami pedig a további terveket illeti, "ha lesz piaci igény, attól nem zárkózunk el" - fogalmazott -, vagyis a repülőtér mintájára a hotelek, pályaudvarok udvari fuvarozását is vállalná a Zóna-Service, a többi társaság rovására terjeszkedve.

Közel a húsos fazékhoz (Oldaltörés)



© sxc.hu
A repülőtéri drosztokon egyébként a Budapest Airport pályázatát megelőzően is lényegében egyetlen szolgáltatóval találkozhattak az érkezők, jelesül az Airport Taxi Service nevűvel, amely ugyancsak voucherrendszerrel dolgozott, csak éppen a sofőrjei nem 2900-3600, hanem 5200-6800 forint közötti számlákat blokkoltak. A taxiállomás "3xTurist" felirata pedig azt hirdette, hogy a Tourist Taxié az első három hely. Más taxitársaságok - amint azt a Gazdasági Versenyhivatal is megállapította - nem fértek hozzá a húsosfazékhoz, a drosztokról az Airport és a Tourist taxisai vitték az utasokat. Mint az internetes honlapról kiderül, az Airport Taxi Service fantázianév mögött az A-taxi Kft. áll, amely a céginformációs rendszer alapján nem esik messze a repülőteret 1992-től egy soha elő nem került megállapodás alapján uraló Airport-Taxi Kft.-től (HVG, 2004. február 21.). A Kraniczki László és Lázár Mihály által tulajdonolt Airport-Taxi ugyan végelszámolással megszűnt, ám Airport Taxi '96 néven reinkarnálódott. Egy későbbi kenyértörés után két cég jelent meg a színen: a 2004-ben alapított A-Taxi Kft. - tagjegyzékében megint csak a Kraniczki-Lázár-párossal - és a 2003-ban alapított Tourist Taxi, pontosabban az utóbbit üzemeltető V.I.P.T. Kft. Már ezt is Veres István gründolta, és társtulajdonosai között fellelhető az Airport Taxi '96 korábbi tulajdonosai közül Kékes Béla és Patkó Lajos. A szakítás ellenére egyébként a két cég együtt fuvarozott, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy az Airport Taxi Service voucherével érkezési sorrendben szállították be az utasokat, hol az Airport, hol a Tourist kocsijaival.

A kettősség most a jelek szerint megszűnik, és a Veres nevével fémjelzett Tourist-társaság marad nyeregben - holott ő formálisan már kiszállt a V.I.P.T.-ből. Bár a nyertes konzorciumban név szerint nem lelhető fel sem a Tourist, sem az azt üzemeltető V.I.P.T., a tagok közül három is kapcsolatba hozható velük. A konzorcium egyik tagja Szakál József egyéni vállalkozó, a Tourist Taxi ügyvezetője, a másik tag, az Utax Bt. a V.I.P.T. egyik tulajdonosa, a harmadik, az Euro Taxi Bt. tulajdonos-képviselője pedig maga Veres István. Mind Szakál, mind Veres tagadja, hogy egyszerű cégtáblaátfestésről lenne szó. A Tourist-taxisok azonban úgy tudják, nagyrészt átnyergelnek az új cégbe, a Zóna-Service-be. Bár múlt pénteken akadt még némi kétely: "nem tudom, hogy' leszünk meg, most talán 130-an vagyunk, majd feltöltik a létszámot idegenekkel a városból" - fogalmazott az egyik sofőr. Pedig a Budapest Airport pályázatának megnyeréséhez a kiírás szerint 150 "jó megjelenésű, becsületes, megfelelő korú" taxist és ugyanennyi, 5 évesnél nem idősebb autót kellett bemutatni. Igaz, csak papíron. A keddi start előtti órákban tapasztalható jármű- és sofőrhiány abból is adódhatott, hogy az A-taxisok - mint Bognár Ferenc ügyvezető a HVG kérdésére közölte - a Veres által kínált szerződéses feltételekkel nem kívántak beszállni az üzletbe, sőt a tenderen is más partnerrel, a Voláncom Kft.-vel indultak.

A taxitendert követően két fronton is javítanák a közeljövőben a Ferihegyi repülőtér közlekedési helyzetét. Ezt egyébként az utasok - akiknek 31 százaléka választ a repülőtéren taxit - egy legutóbbi felmérés szerint úgy értékelték: vonat nincs, busz ritkán, a taxi pedig drága. A Nyugati pályaudvar és az 1-es terminál vasúti összeköttetése - amelynek megteremtése a beharangozott szeptember helyett decemberre csúszik - aligha szívja el az eddig taxit választókat, inkább a mostani BKV-utasok vállalják majd a terminállal szembe áthelyezendő szemeretelepi megállótól a 4-es út felett építendő gyalogos hídon átvezető, jókora sétát. A Budapest Airport által meghirdetett minibuszüzletág októberre tervezett eladását pedig a piacon kétesélyesnek tartják, mivel a jelenleg személyenként 2300 forintos minibuszos szolgáltatás vonzerejét csökkenti, hogy aki ezt megkaparintja, örökül kap 270 dolgozót is, akikre a Budapest Airport kollektív szerződése 2008-ig érvényes.

VITÉZ F. IBOLYA