HVG |
Valószínűleg jól spekulálnak. A visszautasítás után - egy nagyobb összegű ajánlat reményében - rögtön közel 6 százalékkal ugrott meg a Scania-részvények árfolyama. A MAN készpénz és részvények formájában 9,6 milliárd eurót kínált a Scania 90 százalékáért, ami részvényenként 440 koronás (1 svéd korona = 29,67 forint) ár. Az Investorhoz közeli források szerint azonban a főrészvényeseket az alacsonynak tartott ár mellett az ellenséges kivásárlási szándék, azaz a többségi tulajdonból való kiszorításuk is aggasztja. A Scania ugyanis a múlt század eleje óta a Wallenberg-impérium gyöngyszeme, s a család a VW-hez hasonlóan szívesen maradna résztulajdonos az egyesítendő óriásvállalatban is.
A MAN-nak így most taktikát kell váltania. A müncheniek számára alighanem életbe vágóan fontos a fúzió, hogy helytállhassanak a nemzetközi haszonjárműipar egyre élesedő versenyében. Hakan Samuelsson, a kamioncég elnöke - aki egyébként svéd, és éppen a Scaniánál dolgozott 23 éven át, ahonnan a fejlesztési részleg éléről került Münchenbe - nem győzi ecsetelni a fúzió előnyeit. Az összeolvadással a svéd-német páros Európában 28 százalékos részesedéssel a vezető helyre ugrana. Megelőzné a 22 százalékkal ma még első német Mercedes-Benzt, illetve a hasonló piaci arányt elérő svéd-francia Volvo-Renault-t, valamint a jóval kisebb olasz Fiat-Ivecót. Világméretekben pedig együtt a nyolcadik helyre ugranának elő. A két gyártórészleg összevonása a tervek szerint három év múlva évente 500 millió euró megtakarítással járna, és azt remélik, az első közös évben 18,5 milliárd euró forgalom mellett 1,4 milliárd euró üzemi nyereséget érnének el.
© daimlerchrysler |
A piacon mára csak azok a gyártók tudtak fennmaradni, amelyek modellválasztéka a kis áruszállítóktól az óriáskamionokig terjed, szolgáltatásaik pedig a lízingtől a 24 órás gyorsszervizen át a fuvarozás minden részletét átfogják. Az egyre tőkeigényesebb műszaki fejlesztés is a kisebb gyártók kiszorulásával járt. A globális versenyben a MAN is előremenekül. Hozzá tartozik a német Büssing, az osztrák Steyer (korábban kacsingatott a Fiatra is), együttműködik egy sor más gyártóval, így például a Rábával és az Ikarusszal. Az évek óta tartó partnerkeresés közepette profiltisztítást hajtott végre, ma már szinte kizárólag a teherautókra, buszokra, dízelmotorokra és a turbófeltöltős rendszerekre összpontosít. A termeléskihelyezési programok részeként tavaly a lengyelországi Krakkót választotta a 2007-ben startoló, évi 15 ezer darabos kapacitású összeszerelő üzem telephelyéül, amelyre Miskolc is pályázott.
A német lapok szerint a MAN-vezér Samuelsson nem tett le a Scania megszerzéséről, s erőteljesen ostromolja a VW vezetőit. Állítólag azt ígéri a wolfsburgiaknak, hogy két számjegyű részesedéssel főrészvényesek lehetnek az egyesülő konszernben. Wallenbergéket pedig a vételár legalább 11 százalékos növelésével próbálja rávenni ajánlata elfogadására.
HEIMER GYÖRGY