© hvg.hu |
Szánjunk időt a kereskedő kiválasztására
© Ferrari |
Nézzünk utána a kereskedésnek, tudjuk meg, nincs-e csődben, olvasgassunk internetes fórumokon, próbáljuk kideríteni, mennyire elégedettek a korábbi vásárlók, szerezzünk be infókat a szervizről, mennyire alaposak, mennyire gyorsak, profik, szolgálatkészek és drágák. Nincs messze az az idő, amikor Európa-szerte szabadon lehet majd autót vásárolni és szervizeltetni, de addig is próbáljuk kihasználni azokat a hosszú távú, nem egyszeri kedvezményeket, amelyeket a különböző márkakereskedők és márkaszervizek kínálnak egymás ügyfeleinek az elhalászásáért.
A netes vásárlók előnye az is, hogy a vidéki, Budapesttől távoli kereskedőknél komoly árkedvezményt tudnak elérni, hisz a vidéki kereskedő kisebb ügyfélkört tud megcélozni helyben. Ilyenkor arra is gondolnunk kell, hogy majd vidékre kell vinnünk szervizbe és átvizsgálásra az autót, ami akár kényelmetlen is lehet. De azt se felejtsük el, hogy mivel nem vagyunk helyiek, az alacsonyabb ár fejében elveszítünk olyan extraszolgáltatásokat, amelyeket pontosan a helyiek csábítására talált ki a kereskedő. Ilyen lehet például a szervizelés idejére kölcsönadott csereautó vagy a három évig ingyenes szerviz.
© Citroën |
Minden bank, lízingcég és pénzügyi szolgáltató fent van a neten. Könnyen, biztonságosan és korrekt módon kínálják szolgáltatásaikat. Hitelkonstrukciós ajánlatot kérjünk be minél több helyről, lehetőleg forintban, svájci frankban és euróban is kiszámolva. Vegyük figyelembe anyagi lehetőségeinket, az elkövetkező évek terveit. Tegyünk fel néhány kellemetlen kérdést: biztosak vagyunk az állásunkban? Nő a család? Szétmegy a család? Várható nagyobb kiadás (esküvő, érettségi, lakásfelújítás, adósságtörlesztés)? Ha úgy érezzük, hogy belefér a családi kiadásokba az az 50-80 ezer forint havi plusz, amit egy hitelre vett új autó jelent, akkor kezdjünk hozzá az ajánlatok mérlegeléséhez. Nem csupán a folyamatosan változó összegű hitelt kell fizetni. A kocsin van biztosítás, casco, súlyadó, és tankolni is kell valamiből. Sőt még szervizbe is kell vinni. Ne felejtsük azt sem, hogy a futamidő közepéig csupán a kamatokat törlesztjük, ha ezzel megvagyunk, akkor kezdjük törleszteni magát a hitelt. Ez azért becsapós, mert ha közben az autónk totálkárt szenved, akkor előfordulhat, hogy egymilliós befizetésünk ellenére a hitelintézet az autó teljes vételárát követeli, ráadásul egy összegben. Ezért kell minden esetben cascót kötni, ha hitelre vesszük az autót. Nem bújhatunk saját butaságunk mögé, állítván, tudunk magunkra vigyázni, nem kell a biztosítás. De mi van, ha ellopják a kocsit, vagy bármilyen olyan kár éri, amire nem terjed ki a kötelező?
Sok hitelintézet casco nélkül is odaadja az autót. Ne döntsünk elsőre, fontoljuk meg, mi a fontosabb: a pillanatnyi jó üzlet, az új autó izgalmas szaga vagy a jövő biztonsága? Ha ismerjük a lehetőségeinket, kezünkben van a hitelintézet ajánlata, akkor jöhet az alku. Mert alkudni mindig lehet és kell is. A kereskedő vagy enged az összegből, vagy felextrázza az autót, vagy mindkettővel a kedvünkben jár.
Alkudni, alkudni és alkudni!
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a fogyasztók nem szánnak annyi időt a finanszírozó és a biztosító kiválasztására, mint magára az autóra. Ez nagy hiba, hisz az autó nem változik a futamidő során, a hitel havi összege, illetve a biztosítás igen. Sokan azt sem tudják, hogy akárcsak az autó árán, a hitel és a finanszírozás feltételein is lehet alkudni. Ne sajnáljuk erre az időt.
Ha nagyon elszállt vágyaink vannak, elképzelhető, hogy akár egy évet is várnunk kell a kialkudott, megelőlegezett autóra. Ha megelégszünk azzal, ami a szalonban vagy a raktáron van, újabb, korábban nem is remélt kedvezményeket kaphatunk. Akkor hiábavaló volt az interneten eltöltött több óra, nap vagy hét? Dehogy! Utólag hajlamosak vagyunk elfeledni, hogy minden az első kattintással kezdődött.
BIRÓ CSONGOR