Az európai országok többségében fizetni kell a többnyire állami finanszírozásban épült autópályákon való autózásért.
HVG |
Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban és Portugáliában fizetőkapus módszert alkalmaznak, akárcsak Szlovéniában és Horvátországban. A kisebb ráfordítást igénylő és egyszerűbben bevezethető matricás rendszert alkalmazza például Svájc és Ausztria, valamint a kelet-európai országok többsége. Az autósoknak Németországban, Dániában, Hollandiában, a skandináv államokban és Nagy-Britanniában ingyenes a sztrádák használata (egyes hidak, alagutak azért fizetősek), ám a szigetországban például egy három éve magánberuházásban épült 43 kilométeres sztrádán való átjutás 4 fontba kerül. Sajátos a svájci megoldás, ahol csak egyéves matrica van forgalomban, és annak is ezt kell megvennie, aki csak egyszer robog át az alpesi országon. Belgiumban jelenleg még ingyenes az autópálya-használat, a kormány azonban nemrég úgy döntött, hogy svájci mintára éves matricát vezet be. Jövő januártól az autósoknak ezért a matricáért 60 eurót kell majd fizetniük. Lengyelországban egyetlen fizetős sztráda van: a Katowice-Krakkó közti út 13 zlotyba (3,3 euró) kerül, de már tervezik, hogy a közeljövőben a wroclawi szakaszra is kiterjesztik a fizetős rendszert.