Vírus az autóban: tények és legendák

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

A műszaki vívmányok túlburjánzásának egyik legfontosabb színtere az autó. A fejlődésnek most csak a jó szelét érezzük, a romboló vihar csak félelmeinkben él. Egyelőre.

A Simpson család alkotójának 1999 és 2003 között sugárzott animációs sitcomjában Bender, az antifőhős robot megfertőződik egy autósvírussal, ami pontosan olyan szörnyeteget csinál belőle, amilyet 1977-ben thrillerjében Elliot Silverstein álmodott a vászonra James Brolin főszereplésével. A rettegés autójában (The Car) a fekete fantom szedán (Lincoln Continental Mark III) sofőr nélkül közlekedik, és embereket gyilkol. Eddig a fikció. Az autók meghibásodásának leggyakoribb oka elektronikai eredetű. Napról napra kisebb, okosabb és befolyásolhatóbb szerkentyűk kerülnek az autóba, lassan a gondolatainkat is kitalálják. A beszédfelismerés, a hanggal navigálás, az éjjel látás, a szórakoztatás és az online technikai segítségnyújtás ma már nem számít újdonságnak. A vírus az autóban azonban igen.

URLguru

További hasznos weblapokat szeretne a témában? Esetleg Ön osztana meg másokkal érdekes linkeket? Kattintson az URLguru.hu oldalra!

Az IBM 2005-ben már figyelmeztette a CIA-t egy tanulmányban, a hekkerek és terroristák egyik lehetséges célpontja a nagy tömegek által használt automobil. Nem véletlenül. Ma már egy falusi műhelyben is elvégezhető a csiptuning, azaz az autó teljesítményét 5-30 százalékkal lehet növelni csupán azzal, hogy egy szoftver segítségével, egy laptopról megváltoztatják a fedélzeti számítógép gyújtási, benzinkeverési stb. paramétereit.

Az internetkapcsolat és e-mail-fogadás az autóban már nem jelent komoly kihívást. Ezekhez drótnélküli kapcsolat, hálózat szükséges, amit ha nem védenek megfelelően, bárki könynyen feltörhet. Ha nem is rossz szándékú emberek, de a gépek között terjedő vírusok igen. Az autógyártók tudatában vannak ennek, tűzfalakon és biztonságos kommunikációs rendszereken dolgoznak. A végső védelem még messze van, a konkurenciaharc azonban nem vár.

[[ Oldaltörés: Cáfolták a legendát (Oldaltörés) ]]



© sxc.hu
A gépek ember fölötti uralma nem csupán a Terminátor szerzőit vagy a sci-fi regények íróit ihlették. A New York Timesban két éve megjelent utópisztikus történet 2010-ben játszódik, amikor a 405-ös úton, Los Angeles közelében 20 ember meghal, 113 súlyosan megsérül egy tömegkarambolban, amit feltehetően kiberterroristák által küldött számítógépes vírus okozott.

A technika annyira elburjánzott, az elvárások annyira gyorsan nőnek, hogy nincs idő a megfelelő védelemre. Egy átlagos új autóban, az IBM szakemberei szerint, több mint 20 önálló processzor dolgozik, összesen több mint hatvan megabájtnyi szoftveres kóddal. Nem az a kérdés, hogy feltörhető-e a rendszer, hanem az, hogy mikor fogják feltörni.

A hírek terjedésével a cáfolatok is rendre megszülettek. Először a Kaspersky Labor vizsgálódott, miután felhasználók keresték meg azzal, hogy a Lexus LX 470, az LS 430 és a Toyota Landcruiser 100 fedélzeti rendszerei állítólag megfertőződtek a Cabir és Skulls mobiltelefonos vírusokkal. Ezek a Symbian rendszereket (mobilok és PDA-k operációs nyelve) fertőzik meg, és Bluetooth-kapcsolaton át terjednek. Az alapos vizsgálat során nem találtak fertőzött fájlokat a panaszosok autójában.

A Lexus felkérte a finn F-Secure-t, hogy tisztázza: az autóit nem támadhatja meg mobilvírus, annál is inkább, mert a Toyota által gyártott személygépkocsik fedélzeti számítógépei nem Symbian operációs rendszert futtatnak. A 2005. februári polémia felcsigázta az F-Secure szakembereit, akik egy föld alatti létesítményben tesztelték egy Toyota Prius fedélzeti rendszereit. A Cabir próbálkozásait a gépkocsi rendszere egyszerűen figyelmen kívül hagyta. Az autó ellenállt a vírustámadásoknak. A szakemberek és a közvélemény megnyugodott, a legendát cáfolták.

[[ Oldaltörés: Rés a pajzson (Oldaltörés) ]]



© Nissan
Két évre a megnyugtató F-Secure-vizsgálat után azonban újra rés támadt a bevehetetlennek vélt biztonsági rendszereken. Az autók elektronikai rendszere tovább bővült, Bluetoothos kommunikációs és navigációs rendszer már 3-5 milliós autókba is rendelhető, arról nem is beszélve, hogy Trabantokban és Corvettekben egyaránt látni autós térképekkel feltöltött PDA-kat és GPS-eket. Sőt már mobilon is elérhető ez a szolgáltatás. Sokként hatott a hír, hogy a holland piacvezető navigációs PDA- és szoftvergyártó csúcskategóriás TomTom Go 910-es készülékének rendszerében rendre felbukkant két trójai, amelyek windowsos környezetben rombolnak. A vírusok létét a gyártó is elismerte, miután az F-Secure szakemberei megállapították: az autókra és a készülékre egyaránt ártalmatlan win32.Perlova.A és TR/Drop.Small.qp nevű férgeket találtak. Ez a két kártevő sem az autót, sem a navigációs készüléket nem teszi tönkre, ám a vírus a mobil eszközről vagy az autóra csatlakoztatva a számítógépre kerülhet, ahol már komoly kárt okozhat.

A GPS adatait felhasználva lokalizálni lehet a kiszemelt autót, fel lehet törni a riasztóját és a védelmi hálóját, a navigációs rendszer befolyásolásával pedig egy lopás vagy rablás előkészítéseként tőrbe is lehet csalni (félrevezetni) a gyanútlan autóst. A brit hatóságok nemrég elismerték, hogy David Beckham futballsztár mindkét BMW terepjáróját egy laptop segítségével lopták el 2006-ban. Ebből a példából is látszik, hogy a PC-vírusoknál komolyabb károkat tudnak okozni az autó védelmi rendszerébe betolakodó férgek.

Az F-Secure védelmi specialistája, Patrik Runald keserűen nyilatkozta a minap egy brit lapban, hogy addig beszéltek az autós vírusokról, hogy valóság lett belőlük. A gyártóknak fel kell készülniük a Forma-1-ben már bevált vírusvédelmi rendszerek alkalmazására a hétköznapi autókban is. Ez azonban komoly többletterhet ró az autógyártókra, amit velünk, vásárlókkal fizettetnek majd meg.

BIRÓ CSONGOR