© Marton Szilvia |
xccx |
A jogtalanul beszedett regisztrációs adót alapesetben az kaphatja vissza, aki befizette, s ezt a megfelelő okmányokkal bizonyítani is tudja. Utóbbi viszonylag egyszerű, ha valaki saját magának hozott be külföldről autót, mert ahhoz, hogy rendszámot kapjon, az adót is le kellett rónia. Az adó megfizetését egyébként a VPOP is ellenőrizheti, hiszen erről annak idején igazolást adott ki az ügyfélnek, s azon szerepelnek az autó fő azonosító adatai (például a gyártmány, a motorszám, az alvázszám). Mintegy 30 ezer külföldi használt autót azonban kereskedők hoztak be az országba. A regisztrációs adóról szóló kódex szerint ilyenkor a kereskedőknek kell az adót megfizetniük (ezután kaphat a járgány rendszámot), miközben az autó vagy motor első belföldi tulajdonosa a vevő lesz. A kereskedők általában továbbhárították az adót az ügyfeleikre, akik most szintén visszaigényelhetik a jogtalanul kivetett részt.
Hogy mi a megoldás, az valószínűleg a bíróságon dől majd el, hiszen az ügyfelek - ha nem kapják meg a VPOP által igényelt számlát - nem tehetnek mást, mint hogy pert indítanak. A kavalkádot előre megjósoló Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete még a regisztrációs adó részleges visszafizetését szabályozó törvény hatálybalépése előtt azt kérte a Pénzügyminisztériumtól: legyen elegendő egy kereskedői nyilatkozat a regisztrációs adó áthárításáról és az igazolások befizetéséről, ne kérjen a hatóság utólagos számviteli bizonylatokat - tájékoztatta a HVG-t Fojt Attila elnök. A tárca azonban nem értett egyet a felvetéssel, mondván, tiszta kereskedelmi ügyletek mögött tiszta bizonylatoknak kell lenniük.
Kár visszatérítést kérniük azoknak a magánszemélyeknek, akik az uniós csatlakozástól 2005 végéig tartó időszakban egy másik magánszemélytől vettek használt autót. Ők ugyanis még akkor sem lennének jogosultak a visszaigénylésre, ha az adásvételi szerződés véletlenül tartalmazná, hogy az eladó megfizettette velük az adót. Ez közvetve derül ki a szóban forgó törvényből - magyarázta Sipos Jenő. E szerint a regisztrációs adó terhét csak az - jelesül az importáló kereskedő - háríthatta át valaki másra, akit a regisztrációs adóról szóló törvény arra kötelezett, hogy a közterhet már azelőtt befizesse, hogy az autót eladta volna.
A regisztrációs adó léte alaposan megtépázta a külföldről behozott használt autók kereskedelmét. Az adó összege ugyanis folyamatosan nő: míg a 2004. februári induláskor - a jármű környezetvédelmi tulajdonságaitól függően - 90 ezer és 1,6 millió forint közötti összegre rúgott, 2005 elején már 126 ezer és 2,8 millió forint, most pedig 250 ezer és 9,6 millió forint közötti a tarifa (utóbbi a környezetet leginkább károsító, 3 ezer köbcentisnél nagyobb benzines és 3500 köbcentisnél nagyobb hengerűrtartalmú dízelautókra vonatkozik). A hibridhajtású - például elektromos árammal is üzemelő - járművek adótétele viszont egységesen mindössze 190 ezer forint. Nem csoda, hogy míg 2003-ban mintegy 73 ezer használt importautó érkezett, tavaly már csak 20 ezer, holott Magyarországon évente félmillió koros autó cserél gazdát, igaz, ebbe az is belejátszik, hogy az új autók egyre versenyképesebbek. A regisztrációs adó részleges visszatérítésén várhatóan 10 milliárd forint körüli összeget bukik a büdzsé. Ebből az adónemből egyébként (beleszámítva az új autókra kivetettet is) 2004-ben 57 milliárd, 2005-ben 68 milliárd, tavaly 88 milliárd forintot szedett be az állam, az idén pedig 78 milliárdot remél.
GYENIS ÁGNES