Országos ünnepélyeken, államfők beiktatásánál, kormányközi látogatásokkor az egyik legmarkánsabb protokolláris látványeszköz az államfői jármű. Nem csoda, ha a nagyobb autógyártó nemzetek legfőbb vezetői saját országaik termékeivel jelennek meg a köz előtt. Az amerikai elnök amerikai autóban, a német kancellár német limuzinban, míg a francia elnök francia kocsiban, a japán császár pedig természetesen japán luxusjárgányban feszít. Még a svéd király is hazait használ, holott az ország nem gyárt megfelelő „rangú” kocsit – őt egy Volvo S80-as furikázza, igaz, a miniszterelnök már egy mérettel nagyobb autóval, S osztályos Mercedes-Benzzel közlekedik.
Hasonló kényszercipőben jár a cseh államfő is, aki patriotizmusból a Volvo S80-asnál is egy mérettel kisebb Skoda Superbet használ. Még rosszabbul jár a maláj miniszterelnök, aki egy helyi gyártású Proton Chancellort kap hivatali járműnek. Ez nem más, mint a Magyarországon is ezerszámra szaladgáló régi Mitsubishi Carisma nyújtott tengelytávú, hathengeres, 2 literes motorral szerelt, malajziai kivitele. A kínai elnök is a népe által nagy becsben tartott, régi Vörös Lobogó, azaz Hongqui limuzinban parádézik, bár napi ügyeit egy 7-es BMW-vel vagy egy S osztályos Mercedesszel intézi.
Gyurcsány megtört Audija © Stiller Ákos |
Egyre nagyobb szeletet vág magának az államfő-autói tortából a Lexus is 600hL hibrid hajtásos luxuslimuzinjával. Azok az országok vásárolnak ilyet legfontosabb vezetőiknek, amelyek zászlajukra tűzték a környezet védelmét. Hongkong, Izland, Japán, Monaco és Norvégia legfontosabb emberei mind ilyen autót használnak.
Bonyolultabb a helyzet a parlamentáris monarchiában. II. Erzsébet brit királynő például két, külön a királyi udvar számára készített Bentley State Limousine közül is választhat, ha hosszabb belföldi útra szólítja a kötelesség. A kocsik alapja a Bentley Arnage modell, ám annál jó 1 méterrel hosszabbak, 15 centiméterrel szélesebbek és 25-tel magasabbak. Hátsó tetőrészük levehető, a könnyebb beszállás érdekében pedig hátsó ajtajaik hátrafelé nyílnak. A királyi flotta része továbbá egy Rolls-Royce Phantom IV 1950-ből, két Rolls-Royce Phantom VI (1977-ből), valamint három darab Daimler DS420-as óriáslimuzin is. De hiába a sok Rolls-Royce, Bentley és Daimler, a királynőnek hosszú éveken át egy Rover P5B volt a kedvence, magánútjaira mindig azzal vitette magát.
A japán császár sem mindennapi autón suhan: Akihito Toyota Century Royaljának hossza 6,1 méter, V12-es motor hajtja, utasterébe pedig valódi gránitbelépőkön lehet bejutni. Dánia királynője, II. Margit még inkább hajlik a konzervativizmusra: nemzete ünnepein 1958-as Rolls-Royce Silver Wraithtel jelenik meg, hétköznapi autói pedig ugyanolyanok, mint a brit királynőéi – három darab Daimler DS420. II. Margit nagyon kedvelheti a Daimlert, erről árulkodik, hogy az utolsó példányt 1994-ben használtan vásárolta, igaz, némileg kényszerűségből, mivelhogy a típus gyártását 1990-ben befejezték.
Úgy tűnik, lehet valami magnetikus a Rolls-Royce Silver Wraithjében, mert a brit és a dán királyi udvaron kívül Brazília és Írország elnökeinek a garázsában is parkol egy ilyen.
A patinás brit márkát természetesen más államfők is kedvelik. A világ talán legértékesebb diplomáciai autója a Phantom IV, amely minden idők legexkluzívabb és legpompásabb Rolls-Royce-a. A márka történetének egyetlen soros, nyolchengeres motorja hajtja, és összesen 18 darabot gyártottak belőle. II. Erzsébetén kívül még egy Phantom IV van ma is használatban, ez a spanyol uralkodó autóparkját gazdagítja – az elegáns kocsit még Franco tábornok rendelte meg 1952-ben. Egyébként I. János Károly a hétköznapokon királyhoz képest szerényen, egy S600-as Mercedes hátsó ülésén közlekedik.
Vannak persze olyan államfők is, akik nem a kocsijukkal kívánnak kitűnni. A bhutáni király – talán az utak minősége miatt, ám mégiscsak egy hivalkodásmentes – terepjáróval, egy Toyota Land Cruiserrel jár. De például India elnöke egy régi (W140-es) szériájú, S osztályos Mercedest, Mexikó elnöke pedig egy Chevrolet Suburban terepjárót hajt, míg Uruguay államfője beéri egy (az Opel Vectrával megegyező) Chevrolet Vectrával, sőt Észak-Írország elnöke egy igazán feltűnésmentes Skoda Octaviával jár – igaz, a cseh modellt annyiban adaptálták a helyi viszonyokra, hogy alaposan páncélozták.
Igazi csemegékre három országban bukkanni. A legizgalmasabb a VI. Mohamed marokkói király már-már kommersz Mercedes 600 Pullmannja és Range-Rovere mellett tartott három darab Laraki Fulgurája. A Fulgura marokkói gyártású autó, hosszú éveken át Afrika egyetlen komolyan vehető sportkocsija volt. Szerkezeti alapja a Lamborghini Diablo, de a motorja egy V12-es Mercedes-Benz, a karosszériája pedig saját fejlesztésű szénszálas műanyag.
Különleges állami járműből a franciáknál is akad mutatóba, méghozzá a Citroen SM Landaulette. Ezek a kis szériás, a Citroen SM Opera kabriók megnyújtásával készült autók még Georges Pompidou köztársasági elnöknek készültek 1972-ben, II. Erzsébet brit királynő látogatása alkalmából.
A brit uralkodónő vizitjein, úgy tűnik, mások is villantani akartak, mert 1961-ben hasonló alkalomra – Giovanni Gronchi olasz elnök rendelésére – jött létre négy darab nyújtott Lancia Flaminia. A spéci Lanciák a mai napig a protokollflotta részét képezik.
Az államfői autók hosszú évtizedeken át elsősorban az elegancia és csak másodsorban a biztonság jegyében készültek. A vezető politikusok fél évszázada még nyitott Rolls-Royce-okkal, Bentleykkel és Mercedesekkel közlekedtek. Átgondolt, tervezett védelmi rendszerű autót John F. Kennedy amerikai elnök meggyilkolása előtt csak nagyobbfajta diktatúrák vezetői használtak – például Adolf Hitler és főtisztjei, illetve Sztálin, valamint más kommunista politikusok.
© Stiller Ákos |
Mind ez idáig nem érkezett a jelenségre épkézláb magyarázat, de az elnöki és királyi autók színe szinte minden kultúrában a halálhoz kapcsolódik. Európában jellemzően fekete a nagy emberek kocsija, míg Ázsiában – ahol fehér a gyász színe – szinte mindig fehér, legfeljebb világosbézs.
CSIKÓS ZSOLT