Mint minden autónak, az ötajtós Cruze-nak is megvannak a gyengéi. Az 1,8 literes motor 141 lóerejét nem érezzük annyinak. Kisebb erőforrásokkal nem vezettük, de mernénk fogadni, hogy panaszkodnánk lomhaságára. Az egynyolcas szívómotor kicsit retró, pedig korszerű. Mégis ósdinak érzem. Van hangja, van karaktere. Ez viszont tetszik benne, ha nem is megy úgy, mint egy állat, de legalább stílusos. Őszinte autó, szilikontól mentes, nem akar többnek látszani, mint ami.
Váltója csak ötfokozatú, az utolsó fokozat jó hosszú, nem gyakran kell visszaváltani sík úton. Emelkedőn azonban hamar elfogy a 176 newtonméteres nyomaték, kapcsolgatni kell, a váltást esedékességi jelző segíti. A Kapi úton felfelé egy 1,8-as Civic-kel szerettem volna tartani a lépést, nem sikerült. Ötösben 100 kilométer/óránál 2500-at forog a főtengely, 110-nél már 3000-et, 90-nél 2200-on áll a mutató, 80 kilométer/óránál 2000 környékén tanyázik.
A finom horvát utak (Zadar környékén volt a nemzetközi bemutató) után a rosszabb magyar aszfalton sutábbnak tűnik a futómű az Astráénál, vagy a Golfénál. Igaz, puhább azoknál, csak a 18-as kerék keményíti a futáskomfortot.
A beltér visszafogott, a szag félreismerhetetlenül a koreai műanyagipar ízét hordozza, ugyanakkor tetszetős, hogy a műanyagokat a műszerfalon és az ajtókon szövettel borították, így otthonosabb, kellemesebb a tapintása. A középkonzol divatos, a tetején lévő kis tároló jól jön, ha fontos apróságok nyomják a zsebünket. Pohártartó van az első és a hátsó szektorban is, a hátsót a könyöktámaszban találjuk. Az első könyöktámasz kicsi, tárolónak jó, könyököt támasztani nem. Az ülések olcsó hatásúak, de valljuk be, a célnak tökéletesen megfelelnek, lehet rajtuk ülni, a sofőr ülés vezetéshez pontosan beállítható. Kapcsolók többsége nívósabb Opelekből ismerős, egy Astra, vagy Insignia tulajdonosa nem veszik el a Cruze-ban sem.
Féltem a Chevrolet Cruze fogyasztásától, mostanában több benzines és dízel Chevyt is vezettem, és nem győztek meg takarékosságukról. Az 1,8-as benzinmotortól nyolc liter fölötti átlagot vártam, a fedélzeti számítógép memóriájából 8,7 literes adatot töröltem ki a teszt első perceiben. A 650 kilométeres próba végén 7,6 literes átlagot mutatott a fogyasztásmérő. A kocsit főleg városban, elővárosban és autóúton használtam, főként terhelés nélkül. Kivéve az utolsó estén, amikor a Cruze ötajtós praktikuma és teherbírása is sikeresen levizsgázott. 16 Ytong téglát (600x200x100 milliméter), 100 kilogramm flexibilis ragasztót, öt liter mélyalapozót sózott rám a feleségem. A feladat nem volt könnyű, egész pontosan 235 kilóval lett nehezebb az autó feneke. Azt nem próbáltam ki, hogy viselkedik nehéz puttonnyal vészhelyzetben, örültem, ha úgy érek haza, hogy nem lesz kokainnal tele a kocsi. Szerencsére kapni takarófóliát, így a becsomagolt építőanyag nem hagyott foltot a fekete kárpiton. Pár évvel ezelőtt nem voltam ilyen körültekintő, akkor egy Golf kombit kellett 24 órán át porszívóznom, amíg tiszta lett.
Az ötajtós Cruze nagyobb, mint a Golf (311 milliméterrel), csomagtartója öblösebb (43 literrel) az Astráénál, ára pedig a német konkurensekhez mérten baráti. Nézzük, mennyit spórolhatunk. Aki azt hiszi, sokat, téved. Bár alacsony a Cruze indulóára (3,6 millióért kapni 1,4-es motorral), a 141 lovas benzines listaára gazdag LTZ felszereltséggel 5,269 millió forint. Kampányáron olcsóbb, 4,769 millió, de hasonló árengedményt a VW és az Opel is ad. Azonos felszereltséggel egy 122 lovas Golf listaára 5,266 millió forint, egy 140 lovas 1,4-es Astráé pedig 5,27 millió forint. Az LTZ felszereltséghez közelítve (tempomat, 17 hüvelykes könnyűfém felnik, négy elektromos ablak, ESP, klíma, multifunkciós kormány, ködlámpa, esőérzékelő, automatikus világítás, könyöktámasz, USB-csatlakozó) a Golfért listaáron 5,977 milliót kérnek, az Astráért 5,5 milliót. Ehhez képest nem olcsó a Cruze.
Biró Csongor
Műszaki adatok
Chevrolet Cruze 1,8 /2,0 dízel
|
|
MOTOR
|
|
Hengerűrtartalom (cm3)
|
1796
|
Környezetvédelmi besorolás
|
EURO 5
|
Max. teljesítmény lóerő
|
141 lóerő 6200-as fordulaton
|
Max. nyomaték: Nm
|
176 Nm 3800-as fordulaton
|
MÉRETEK
|
|
Tengelytáv (mm)
|
2685
|
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)
|
4510 / 1797 / 1477
|
Csomagtér
|
413-883 liter
|
Saját tömeg (kg)
|
1310
|
MENETTELJESÍTMÉNYEK
|
|
Végsebesség (km/h)
|
200
|
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)
|
10,1
|
FOGYASZTÁS (l/100 km)
|
|
Város/országút/vegyes
|
8,9/5,2/6,6
|
Tesztfogyasztás
|
7,6
|
CO2 kibocsátás (g/km)
|
155
|
ÁRA
|
5,269 millió forint
|