Sokan félve vásárolnak használt autót az interneten keresztül, kereskedésben, piacon. Vannak, akik, rokont, barátot, esetleg egy autószerelőt visznek magukkal, hogy segítsenek kideríteni, vajon tényleg jó döntés-e megvenni a kiszemelt járművet. Tényleg nem volt törve? Megfelelő a műszaki állapota? Nem tekerték vissza a kilométerórát? Számtalan kérdés, ami foglalkoztatja a vevőt. Összeszedtünk néhány szabályt, amit mindenképpen érdemes betartani, ha jó vásárt akar.
Az első és legfontosabb, hogy személyes találkozó nélkül ne vásároljon autót. Mindenképpen nézze át jó alaposan a járművet, mielőtt döntene. Érdemes megnézni a szervizkönyvet, amely értékes információt nyújthat, feltéve, ha rendesen vezette a tulajdonos. Ebben rögzítik ugyanis a szakszervizben tett látogatásokat és javításokat. A következő adatokat rögzítik: kilométeróra állása, a szerviz időpontja és az elvégzett munka típusa.
Az első benyomás az autóvásárlásnál is fontos lehet. Ha például a tulajdonos nem takarította ki az autót, nem mosta/mosatta le, akkor lehet, hogy a hétköznapokban sem sok gondot fordított az ápolására. Ugyanakkor a túlzott tisztaság is jelenthet rosszat. Igaz ugyan, hogy így a karosszérián minden hibát észrevehetünk, ám a motortérben könnyen elrejthetik, ha folyik az olaj, vagy egyéb hibákat.
A esetleges rozsdásodást nem mindig könnyű észrevenni. Amennyiben az utastérben dohos szagot érez, vagy a padló nedves, akkor az rozsdásodásra utalhat. Továbbá a lyukacsos, elszakadt kábelek, tömlők szintén észrevehetőek a motortérben.
Érdemes megnézni az olajszintet, illetve a hűtőfolyadék szintjét. Amennyiben alacsony, az lehet a motor meghibásodása miatt is. Ezenkívül, amennyiben a motor meleg, szintén arra utalhat, hogy valami nem stimmel, és valamit el akar titkolni az eladó. A furcsa zörejek, zajok különösen hideg motornál jelentkeznek hangosan. Ezeknél a jeleknél mindenképpen ajánlott átgondolni a vásárlást.
Árulkodóak lehetnek az abroncsok. Ez alatt nemcsak a barázdamélységet kell érteni. Amennyiben ugyanis nem egyformán kopnak az abroncsok, az valamiféle hibára utalhat.
Amennyiben a motorháztető, illetve az ajtók nem egyenletesen záródnak, nem egyforma mindenhol a rés, valószínűleg törve volt az autó. Ezután érdemes a fényezést is alaposabban megnézni. Amennyiben talál eltérést az árnyalat, a fényesség, stb. között, biztos, hogy újra lett fényezve a jármű. Amennyiben a műanyag, vagy gumi alkatrészeken festékmaradványok vannak, szintén ütközést lehet feltételezni.
Könnyebb eladni egy autót, ha kevesebb kilométert mutat a számláló. A jármű állapotáról, az esetleges meghibásodásokról sok mindent elárul, mennyit vezették. Sajnos nem ritka, hogy a nagyobb haszon, a jobb áron való eladás reményében visszatekerik, visszatekertetik, manipulálják az órát. Az erre utaló jelek azonban feltűnőek lehetnek. Ha az autó, az utastér állapota és a kilométeróra állása nincs összhangban, jobb gyanakodni. Legyen szkeptikus, ha az ülés, a pedál, és a kormány erősen kopott, látszik rajta, hogy sokat használták, mégis kb. 100-150 ezer kilométer van az autóban. Érdemes érdeklődni az olajcserékről, hiszen az is árulkodhat a futott kilométerekről.
Amennyiben a legapróbb kétség is felmerül önben, kérje meg a tulajdonost, hogy vigyék el szakemberhez, szervizbe egy alapos átvizsgálásra az autót. Ott ugyanis különböző műszerekkel végzett vizsgálatok után igen alapos képet kaphatunk az autó állapotáról.