szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szerintük a szezonális fesztiválokon vagy sporteseményeken, koncerteken, nem reális, hogy a fogyasztók visszakapják a pohár letéti díját.

Fenntartható, átlátható rendszert javasol az Etikus Repohár értékközösség, amely egyaránt megfelel a fogyasztói elvárásoknak és a vendéglátó- és szórakoztatóipar lehetőségeinek – írja a BKIK közleményében.

A kezdeményezéshez elsőként csatlakozott a Mastercard és a Sziget Fesztivál, a Repohár munkacsoport közel egy éve igyekszik megoldást találni a visszaváltható poharakkal kapcsolatos nehézségekre, aminek hátterében szerintük a piaci szabályozás hiánya áll.

A probléma forrása szerintük az, hogy a szórakozóhelyeken, fesztiválokon és egyéb rendezvényeken használt repoharak visszaváltása sok esetben nehézkes, ráadásul nem átlátható az sem, melyik helyszín hogyan kezeli a visszaváltható poharak kérdését.

Gyakori, hogy a szórakozóhelyek a betéti díj helyett tokent adnak vissza, amelyet azonban később nem használhatnak fel bárhol a fogyasztók, így a poharakat jobb esetben hazaviszik, rosszabb esetben a szemétbe dobják, ami teljes egészében ellentétes a repohár-rendszer eredeti, a környezeti terhelést csökkenteni kívánó céljaival

– foglalták össze a probléma okát.

A BKIK által tavaly év végén végzett fogyasztói felmérés rámutatott arra, hogy a fogyasztók átlátható, a fenntarthatósági szempontokat figyelembe vevő repohár-rendszert szeretnének, amelyben a lehető legtöbb helyen tudják pénzre visszaváltani a poharukat.

„A Zöld Követ Egyesülettel együttműködve, a vendéglátósokkal és repoharat forgalmazó cégekkel történt egyeztetéseket követően elindítjuk az Etikus Repohár platformot – mondta el Csókay Ákos, a BKIK főtitkára a kezdeményezést bemutató sajtótájékoztatón.

Azonban még az Etikus Repohár platformon belül sincs egyetlen megoldás a problémára:

külön kell kezelni az állandóan vagy szezonálisan üzemelő, kisebb vendégszámot kiszolgáló egységeket és a nagy tömegeket megmozgató fesztiválokat és egyéb tömeges rendezvényeket.

A vendéglátóhelyeken – ide tartoznak például az éttermek, a büfék, sörözők, illetve a nappal étteremként vagy bárként, este azonban bulihelyszínként működő szórakozóhelyek – az Etikus Repohár kezdeményezés támogatói szerint nem indokolt a pohár letéti díjának visszatartása, vagy token formájában történő kifizetése, ezekben a vendéglátóipari egységekben jogosan várják el a vendégek, hogy a fogyasztás végén visszakapják a pohár letéti díját.

Azonban, a szezonális fesztiválokon vagy sporteseményeken, koncerteken, vagy egyéb nagy tömeget megmozgató rendezvényeken ugyanakkor nem reális az esetenként tíz- vagy százezres nagyságrendű műanyag pohár hasonló kezelése, hiszen az ilyen eseményeken forgásban lévő poharakat jellemzően külön helyszínen tisztítják, aminek jelentős költsége van. Az Etikus Repohár értékközösség tagjai elfogadhatónak tartják, ha az ilyen rendezvényeken jelenleg nem térítik vissza teljes egészében a repohár díját, azonban törekednek, hogy a fogyasztói elvárásoknak legjobban megfeleljenek ezekben az esetekben is. Elvárásként fogalmazzák meg, hogy a rendezvények szervezői biztosítsák az itt feleslegessé váló poharak begyűjtését, vagy amennyiben mégis visszatérítik legalább részben a poharak használati díját, akkor a vendégeknek legyen a helyszínen lehetőségük az összeg felajánlására jótékony célokra.

Az Etikus Repohár értékközösséghez az elsők között csatlakozott a sajtótájékoztatónak helyet adó Budapest Garden és a Sziget Fesztivál, ahol a szervezők bejelentése szerint idén visszatérítik a poharak használati díjának 50%-át.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!