Kanada egyetlen kiterjedt nemzetközi járatrendszerrel rendelkező légitársasága, az Air Canada csődöt jelentett, bár ígérete szerint járatait továbbra is igyekszik fenntartani - írja a BBC. A New York Times értesülése szerint a fizetésképtelenség szélére sodródott American Airlines, a világ legnagyobb légitársasága is csődöt jelenthet a héten.
Csődvédelembe menekült hitelezői elől az Air Canada, amelynek adósságállománya amerikai dollárban elérte a 9 milliárdot. A BBC által megkérdezett elemzők szerint a kanadai légitársaság csődje a legutolsó fejleménye annak a folyamatnak, amelyben az utazási kedvnek a 2001. szeptember 11-ei terrortámadások, az Ázsiában elterjedt atípusos tüdőgyulladás és az iraki háború miatti megcsappanása a fizetésképtelenség határára sodorta a légitársaságokat. Az Air Canada az elmúlt hónapban 3600 dolgozójától volt kénytelen megválni költségtakarékosság címén. A kanadai kormány közölte, segítségére siet a légitársaságnak, ám annak lehetőségét kizárták, hogy a vállalat költségvetési pénzt kapjon. Az Air Canada a harmadik olyan nagy légitársaság az észak-amerikai székhelyű tíz legnagyobb repülési cég közül, amely csődöt jelentett; a másik kettő a United Airlines és a US Airways.
A fizetésképtelenség szélére sodródott American Airlines, a világ legnagyobb légitársasága már a jövő héten csődöt jelenthet - írta a New York Times a minap. Ha a légitársaság az amerikai csődvédelmi törvény 11. cikkelye alapján valóban csődvédelmet kér az átszervezések idejére, ez a légiközlekedés történetének legnagyobb vállalati csődje lesz, és az előző öbölháború által okozotthoz hasonló csődlavinát indíthat el. A lap úgy tudja, hogy az American Airlines, mielőtt csődvédelmet kérne, 1,5 milliárd dolláros hitelt igyekszik szerezni - ennyire lenne szüksége működésének folytatásához.
Az amerikai repülési ipar a 2001. szeptember 11-i terrortámadások óta összesen több mint 100 ezer állást épített le, és járatcsökkentésekkel, kiadásmérsékléssel igyekezett racionalizálni gazdálkodását. Az amerikai légitársaságok rövid iraki háború esetén az idén 10,7 milliárd dolláros, elhúzódó háború esetén 13 milliárd dolláros veszteséggel számolnak. A háború megindulása óta drasztikusan visszaesett a légi utasforgalom, és az ágazat központi támogatást sürget Washingtontól - egyelőre hiába, jegyezte meg a New York Times.