Aláírták az M5-ös autópálya adásvételi szerződését

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. és az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. külföldi tulajdonosai kedden aláírták az adás-vételi szerződést, miszerint az ÁAK 82 millió euróért 40 százalékos tulajdonrészt szerzett az AKA Rt.-ben.

Gaál Gyula, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára szerint az ÁAK az összeget kedden átutalta az AKA külföldi tulajdonosainak. Gaál kifejtette, hogy az AKA a korábban megépült autópálya-szakaszhoz felvett hitelt, és a négy hitelező bank megadta a jóváhagyását ahhoz, hogy az M5-ös autópálya fizetési rendszere megváltozzon és be lehessen vezetni az egységes autópálya-matricát.



Az államtitkár közölte, hogy az eredetileg tervezett időponttól, március 12-én nulla órától használható az egységes autópálya-matrica az M5-ös autópálya Budapest és Kiskunfélegyháza közti szakaszán.



Az AKÁ-nak korábban hitelező négy pénzintézet, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), a CIB, az Espiritos Santos és a Westdeutsche Landesbank. Az első három már írásban is hozzájárult az M5-ös matricásításához, míg az utóbbi bank ezt holnap teszi meg. Gaál elmondta: csütörtökön megjelennek azok a GKM-rendeletek, amelyek szükségesek az M5-ös autópálya bevezetéséhez az egységes autópálya-matricarendszerbe.



A politikai államtitkár szerint kedden kezdődött el az eddigi finanszírozási rendszert megváltoztató, a továbbépítéshez, az üzemeltetéshez, illetve a matricásításhoz szükséges mintegy ezer oldalnyi 40 szerződés aláírása, amely még jelenleg is tart. Emlékeztetett arra, hogy az ÁAK a 82 millió eurós adás-vételi összeget a HVB által nyújtott hitelből finanszírozza, amelyre a Magyar Fejlesztési Bank garanciát nyújt.



Gaál megerősítette, hogy a megállapodás-csomag keretében az autópálya továbbépítése Szegedig az érvényben lévő koncessziós szerződés alapján 2004-es árakon mintegy 365 millió euróért valósul meg.



Utalt arra, hogy a Kiskunfélegyháza Szeged közötti M5-ös autópálya-szakaszt 2005. december 31-ig megépítik. A február 11-i megállapodás alapján a magyar költségvetésnek éves szinten mintegy 15-20 milliárd forintnyi rendelkezésre állási díjat kell fizetnie az AKA-nak, mivel az állam szolgáltatást vásárol a társaságtól és részben megtéríti a kieső autópályadíj-bevételt is. A rendelkezésre állási díjat a magyar állam 2030-ig, a koncessziós szerződés lejártáig fizeti. Az éves összeget csökkenti az ÁAK által elkönyvelt osztalék, valamint a várhatóan megnövekedő matricabevétel.



A megállapodások része az is, hogy a magyar államnak az M5-ös autópálya Szegedig vezető új szakaszának megépítése után 2006. január 1-jétől 2009-ig vételi opciós joga van az AKA fennmaradó 60 százalékos részvénycsomagjának megvásárlására. (MTI)