Észak-déli európai korridor – uniós támogatással

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Az Európai Parlament elfogadta csütörtökön, hogy az észak-déli európai közlekedési folyosó Magyarországon át jusson el egészen az Adriáig.

A jelenleg megfigyelői státusban Brüsszelben tartózkodó Gurmai Zita szocialista képviselő az MTI-nek elmondta: az Európai Parlament az unió elkövetkező, 2020-ig tartó közlekedésfejlesztési koncepcióját fogadta el. A testület 30 projekttel foglalkozott, amelyek beruházási összege együttesen mintegy 700 milliárd euró.



Gurmai Zita hangsúlyozta, hogy az észak-déli európai közlekedési folyosó öt ország számára jelent előnyöket, uniós támogatással épülhet meg a Zsolna-Budapest-Ivándárda autópálya. Az eredeti elképzelések szerint az autópálya csak a szlovákiai Zsolnáig jutott volna el, a módosítás nyomán viszont a horvát-magyar határig futhat. Ezzel egy öt országot összekötő észak-dél irányú tengely jön létre, a lengyelországi Gdansktól, a horvátországi Plocéig.



A megfigyelő képviselő hangsúlyozta, hogy a 24 Brüsszelben tartózkodó magyar képviselő összefogásának eredménye is a döntés, hiszen az Európai Parlament ülésén 385 igen és 52 nem szavazat mellett fogadták el a javaslatot. Külön kiemelte Ékes József MDF-es képviselő szerepét a néppárti EP-képviselők meggyőzésében. Gurmai a Magyar Rádiónak elmondta, hogy az építkezést az EU a költségek 10–30 százalékos átvállalásával segíti majd.



Tavaly szeptemberben háromoldalú - magyar-horvát-bosnyák - miniszteri találkozón véglegesítették Eszéken az 5C közlekedési folyosó (Budapest-Eszék-Szarajevó-Ploce autópálya) nyomvonalát és határmetszéspontjait. A magyar kormány akkor azt ígérte, a sztráda Budapest-dunaújvárosi szakasza 2006-ig elkészül, majd négy évre rá a teljes, 240 km-es magyarországi rész is megnyílik a forgalom előtt.