Hatalmas, végtelenített EU-zászlót cipel a belga KBC pénzügyi csoport hirdetésének főszereplője. A reklámszöveg szerint a cég célja az a csatlakozás után, hogy „megnyugtató és ismerős világítótorony legyen, melyről Önök tudják: megbízhatnak a fényében.” A kelet-közép-európai térség öt országában jelen lévő banki és biztosítási csoport minden régióbeli piacán két-két újságban jelentette meg az EU-csatlakozással kapcsolatos egész oldalas nyomtatott hirdetést – mondta a mondta a hvg.hu-nak Viviane Huybrecht, a KBC brüsszeli szóvivője. „Kelet-közép-európa a csoport második otthona, és itt több ügyfelünk van, mint Belgiumban” – tette hozzá a szóvivő, aki a kampány költségeit viszont nem árulta el.
Hasonlóan titkolózó maradt a költségeket illetően Michael Mauritz, az osztrák Erste-csoport szóvivője is, aki szerint a csatlakozás azért is nagyon különleges nap a vállalat életében, mert összesen 12 millió ügyfele közül 10 millió a most csatlakozó országokban él. Az Erste hirdetésein öt csatlakozó ország és az EU összehajtogatott bankjegyeinek mintájából áll össze egy egymilliárdos szám. "Új piacok - új növekedési lehetőségek a vállalata számára" - áll a reklámban, amely valószínűleg az Erste reményeit is tükrözi. „Szívélyesen köszöntjük. Már feszültségtelten várjuk önöket” – szól az áramkereskedelemmel foglalkozó osztrák Verbund reklámja, amelyben a cég az EU-zászló 12 csillagját villanykörtékkel helyettesítette.
A külföldi pénzügyi szolgáltatókéhoz hasonlóan a Verbund reklámja is úgynevezett imázshirdetés, azaz nem konkrét terméket vagy szolgáltatást népszerűsít.„Most nagy zaj van a hirdetési piacon az EU-csatlakozás miatt, de akárcsak karácsonykor, ezek az imázshirdetések most is elsikkadhatnak a többi reklám között” – mondta a hvg.hu-nak Szűcs Ervin, a Weber Shandwick/GJW kommunikációs tanácsadó ügyvezetője. Szerinte a legtöbb vállalat nem költ többet az EU-reklámok miatt, mert azokat a korábban kidolgozott éves marketing-büdzsében már beszámították. „Ez inkább most időzítés kérdése” – tette hozzá az ügyvezető. Szűcs szerint a hazai vállalatok többsége kommunikációjában kihasználja az ország EU-csatlakozását, és május 1. kiváló apropót nyújthat új szolgáltatások, termékek vagy vállalati arculat bevezetésére is.
Új termékeit reklámozza az EU-csatlakozással egy időben az Erste-csoporthoz tartozó Erste Bank és Postabank, valamint a KBC többségi tulajdonában lévő K&H Bank is, amelyek külföldi anyabankjai mellett saját reklámkampányt is indítottak röviddel május 1. előtt. A hazai leányok az EU-pályázatok megírásához kínálnak tanácsadási és finanszírozási szolgáltatásokat. A hazai kereskedelmi bankok közül csatlakozott hozzájuk többek között az OTP Bank és a CIB Bank is, amelyek közül az utóbbi szinte minden online pénzügyi portálon hirdeti EU-hiteltermékeit.
A Pannon GSM – információink szerint – nem rukkol elő „európázó” kampánnyal, a Westel Mobil Távközlési Rt. viszont kifejezetten Magyarország EU-csatlakozására időzítette névváltoztatását, amely során május 3-ától a német anyavállalat példája után T-Mobile Magyarország Távközlési Rt.-vé válik. Április 19-én indította hazai vezetékes távközlési szolgáltatását a svéd Tele2, de a cég az EU-belépés apropóján árcsökkentési akcióval is megfejelte piaci bevezetését. A Noguchi Communications által kiadott bejelentés szerint a TELE2 május első hetében minden európai uniós országba alacsonyabb percdíjért kínálja a nemzetközi vezetékes hívásokat, és ebben az időszakban egyes országokba közel 40 százalékkal olcsóbban telefonálhatnak ügyfelei. A hazai versenytárs a Matáv Rt. felvette a kesztyűt: a legnagyobb napilapokban háromnegyed oldalas hirdetésben közli, ahogy az EU-csatlakozás miatt minden Matáv-telefonról egy hétig 50 százalékkal olcsóbban telefonálhatunk az EU tagállamaiba.
„A Vodafone a hagyományos üdvözlőszövegekhez képest markáns kampánnyal készül az uniós csatlakozásra” – közölte a hvg.hu-val a mobilszolgáltató. A Faludy György költő, Polgár Judit sakkozó és Galla Miklós humorista szereplésével készülő televíziós és újsághirdetések egy, az uniós országok meg Románia Vodafone és Vodafone partner-, illetve vezetékes hálózataiba egységes percdíjú tarifacsomagot reklámoznak. Mindezt a főszereplőkre jellemző életképekkel. A cég állítja, hogy promóciójuk nem mérhető egy Valentin-napi készülékvásárlási akcióhoz, ellenkezőleg: igyekeztek az esemény fontosságához mérhető és ahhoz méltó kampányt készíteni.
A kiskereskedelmi cégek hirdetéseiket, úgy tűnik, már hónapok óta a lakosság uniós árváltozásokkal kapcsolatos információhiányára alapozzák. Amellett, hogy az áremelkedésektől való félelmekre is bazíroztak, azt is előszeretettel hangoztatták, hogy a csatlakozással járó árcsökkentést ők már előre hozták. A Media Markt a nyomtatott sajtóban üzeni az áremelkedéstől mindeddig rettegőknek: „Elhitették Veled, hogy drágább lesz?”. Továbblapozva a cég reklámarcától megkapjuk a választ is: „Az olcsó Uniós árért marhára megdolgoztam!”