Tömeges fejvadászat az uniós munkaerő-piacon

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

A magyar kötvény- és devizakereskedők zsebében egyre gyakrabban csörög a mobiltelefon. Fejvadászok keresik őket valamelyik neves befektetési bank megbízásából. Ám ugyanígy keresik az adótanácsadókat, kommunikációs szakembereket, elemzőket, devizapiaci stratégákat. A pálya sok szakma elött nyitva áll.

Az uniós projektekre készülő PR-cégek csapatai bővülnek az adótanácsadók pedig valószínűleg nem mehetnek szabadságra, amíg ügyfeleik meg nem tanulják az új áfa-szabályokat. Az uniós csatlakozás előtt megindult a lázas hajsza a szakemberek után és a kíméletlen verseny a jó állásokért.

„Döbbenetes intenzitással keresik a nagy befektetési bankok a közép-európai régiót jól ismerő deviza és kötvénykereskedőket” – összegzi tapasztalatait egy német bank frankfurti központjában dolgozó hazánkfia, aki jelenlegi munkahelyének magyar leánybankjánál kezdte pályafutását.

A nemzetközi pénzintézetek jobban szeretik, ha jelöltjük a Magyarországon még gyerekcipőben járó derivatív termékeket (például határidős és opciós ügyleteket) már alaposan megismerte a nemzetközi porondon, a kitörési lehetőség azonban a hazaiak előtt is nyitva áll. Több magyar jelölt is járt nemrég állásinterjún londoni befektetési bankoknál.

A régió iránti érdeklődést fokozza az is, hogy a mindenki szeretné meglovagolni a konvergencia folyamatot, de az is segít, hogy a befektetési bankoknak most jól megy, rengeteg pénzük van új embereket felvenni.

„Az orosz válság előtt sokkal nagyobbak voltak a régió piacai, az 1998-as orosz válságban azonban a bankok sok pénzt veszítettek és egész részlegeket irtottak ki, amelyeket most részben pótolnak” – mondta Sziklai Péter, aki a Budapesten, a Takarékbanknál kezdte a devizakereskedést DZ Bank frankfurti központjából néhány hónapja igazolt át a UBS londoni, kelet-európai kötvényekkel kereskedő csapatába.

„Nem tartok attól, hogy a forint megszűnése után a magyar kötvénykereskedők munka nélkül maradnak. Azok a görög, spanyol, portugál a kereskedők és elemzők, akik a csatlakozás előtt saját országaik valutájával kereskedtek, most Kelet-Európával foglalkoznak. A kelet-európai kötvénykereskedők néhány év múlva – amikor az euró korszak beköszöntével megszűnik számos kelet-európai valuta – a jövőben majd az orosz, ukrán vagy a román piacon kereskednek” – nyugtat meg mindenkit meg Sziklai.

"A Bank Austriánál dolgozó angol főnököm, Martin Bloom hívott ki Bécsbe maga mellé néhány hónapja. Az osztrák bankban, a csatlakozó országok mellett, Ukrajna és Oroszország elemzésével is foglalkozom. Ezen túl Martin bevont a bank kötvény és deviza befektetési stratégiájának kialakításába is” – mondta a hvg.hu-nak a BA-CA korábban Budapesten dolgozó elemzője, Zsoldos István, aki jelenleg a Bank Austria-Creditanstaltnak bécsi központjának elemzője és devizastratégája.

Az euró bevezetésével eltűnik tíz valuta, a bankok pedig egyre több funkciót telepítenek londoni, amszterdami vagy frankfurti központjukba Ellentétben a magyarok borúlátásával, a külföldön dolgozók nem tartanak attól, hogy Magyarország szellemi sivatag lesz, ahol a külhonban elkészített termékeket a bankfiókok csak eladják, a magyar kötvény-kereskedőknek és elemzőknek pedig felkopik az álluk – mondta a hvg.hu-nak egy külföldi kötvénykereskedő. A keményebb versenyben azonban a magyaroknak kicsit több kezdeményezőkészségre lesz szükségük. A forint opciós és határidős piacának, valamint a swap-piac jelentős része már Londonban van, de a kialakuló jelzálogkötvény- és vállalatikötvény-piacot még megtarthatják.

Kell egy PR csapat

A PR ügynökségeknél bővülnek a csapatok, többnyire újságírókkal. Weber Shandwick/GJW a Budapest Business Journal főszerkesztőjét, Jelinek Gábort bízta meg új, vállalati kommunikációs üzletága kiépítésével, a Sawyer Miller Group R. Kovács Dániellel, a Figyelő tőzsdei szakújságírójával erősített, az Avantgarde Group az Indexes Tóth Valentint és az Octogon Magazinnál dolgozó Rédei Daniellát „igazolta le” nemrég.

A PR- és kommunikációs cégeknek már eddig is sokat hozott a konyhára, hogy megszerettessék az uniót a magyar polgárokkal, a jövőtől pedig még többet remélnek. A közel ezer emberrel évi 7-8 milliárd forint árbevételt megtermelő PR-szakma 60-70 ügynöksége idén a korábbi évek 3-4 százalékos növekedése után 20 százalékos bővülésre számíthat, és még egyszer ugyanennyi munka hárul a cégek házon belüli PR-osaira – összegezte a helyzetet Szűcs Ervin, a Weber Shandwick/GJW igazgatója.

„Brüsszeli irodánkban máris megjelentek a nagyvállalati ügyfelek, a gépjármű importőrök és gyártók, a mezőgazdasági érdekcsoportok, amelyek azt szeretnék tudni, vajon mi várható a csatlakozó országok által a brüsszeli bürokráciába delegált döntéshozóktól. Magyarországon pedig azt szeretnék elérni, hogy az uniós jogszabályok átültetése a magyar jogrendbe, az ő érdekeiknek megfelelően történjen meg” – állítja a lobbicégként is erős Weber Shandwick/GJW vezetője.

„Az uniós projektek indulásával az egyetemi oktatók és a kutatók járnak jól. Hosszú listánk van szociológiát oktató tanszékvezető egyetemi tanárokról, környezetvédelemmel foglalkozó kutatókról, PhD-s hallgatókról, akiket a már aláírt EU-s projektekben foglalkoztatni szeretnénk”– mondta Bruck Gábor, a Sawyer Miller Group magyarországi cégének igazgatója. Minden az EU által támogatott projekt pályázatának, legyen szó sztrádaépítésről vagy szennyvíztisztításról, tartalmaznia kell egy a projekt lakossági kommunikációjának lebonyolítására vonatkozó közbeszerzési pályázatot is. A krízismenedzselésben jártas szociológus dolga lesz kitalálni, hogyan lehet megmagyarázni a helyi lakosoknak a hulladékgazdálkodás problémáját, a helyben lakó logisztikusnak kell a kommunikációs kampányt megszerveznie az adott térségben, a lobbistának pedig például a helyi önkormányzatok tisztségviselőit kell meggyőznie a projekt nagyszerűségéről. Az unió megköveteli, hogy a kommunikációs szakemberek is egyetemi diplomával esetleg PhD-fokozattal és többéves kutatói vagy szakmai gyakorlattal rendelkezzenek, ami kissé átrendezheti a jelenlegi PR-szakma munka-erőpiacát – jósolja Bruck Gábor.

„A mára már tizenhárom fősre bővült Avantgarde Groupot azért hozta létre tavaly egy korábban a távközlési és a kommunikációs szektorban korábban együtt dolgozó összeszokott szakemberekből álló csapat, mert úgy érezzük az uniós csatlakozás után a magyar cégeknek európai szintű stratégiai kommunikációra” – mondta a hvg.hu-nak Schillinger Attila, aki a londoni AUGUST.ONE Communication és a heidelbergi Waggener Edstrom GmbH után döntött az önállósodás mellett. A magyar vállalatoknak az európai színtéren, akár a CNN-ben vagy a Financial Times-ban is, meg kell jelenniük. A tudatosabb és tehetősebb cégeknél szóvivői iroda tesz majd javaslatot, hogy egy vállalat vezetőinek milyen eseményeken, konferenciákon kell megjelennie, megszervezi a vezetők közszerepléseit és megírja beszédeiket. Teljesen új terület lesz például, a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának kialakítása is – véli Schillinger. A csatlakozás után néhány erős kommunikációs cég számíthat sikerre a magyar piacon, a kis- és közepes méretűek jelentős része lemorzsolódik – jósolja Schillinger Attila.

Adótanácsadó kerestetik

A csatlakozással legjobban máris az adótanácsadók jártak, de az ügyfelek nagy rohama még csak ezután várható. "Az ügyfelek még mindig felkészületlenek az unióval járó változásokra. A legnagyobb kérdésözönre június 20-a előtt számítok, amikor a vállalatoknak először kell EU-normáknak megfelelő adóbevallást leadniuk" – mondta a hvg.hu-nak Békés Balázs, aki a Deloitte & Touche adótanácsadási üzletágát vezető partner. A Deloitte-nak éppen a közelmúltban sikerült "levadásznia" az adótanácsadásban is számottevő praxissal rendelkező Freshfield Bruckhaus Dehringer ügyvégi iroda adótanácsadási üzletágának vezető ügyvédjét, aki – a szakmában szokatlan módon – egyenesen partneri pozíciót kapott a Deloitte-nál.

"A nagyvállalati adótanácsadás 8-9 milliárd forintos piaca – amelyen a négy nagy könyvvizsgáló-tanácsadó cég osztozik néhány nagy könyvvizsgáló- és ügyvédi irodával – idén a tavalyi 11 százalék után várhatóan 20 százalékkal bővül. Különösen az áfa-jogszabályok válnak az eddiginél nagyságrendekkel bonyolultabbá. Az Ernst & Young is közel 50 százalékkal több adótanácsadót vesz fel, mint tavaly - mondta a hvg.hu-nak Heinczinger Róbert, az Ernst & Young adótanácsadási üzletágának vezetője. Bánszegi Ádám adószakértőt az Ersnst & Young éppen a közelmúltban csábította át szenior adótanácsadónak a Pénzügyminisztérium tanácsosainak sorából.

Nagy pénz – nagy verseny

A regionális munkaerőpiac megélénkült az uniós csatlakozás közeledtével. A térségben terjeszkedő multinacionális cégek, akár a magyar tulajdonúak is, mint az OTP vagy a MATÁV, amelyek közé-európai tevékenységüket egy központból fogják irányítani, olyan vezetőket keresnek, akik a régióban nőttek fel, ismerik a "terepet", de multinacionális cégnél szereztek tapasztalatot pénzügy, marketing, emberi erőforrás menedzsment vagy más szakterületen – vélekedik Szabó Vilmos, a Korn/Ferry nemzetközi fejvadászcég magyarországi ügyvezető partnere.

Ezekért az állásokért persze a magyaroknak meg kell küzdeniük a lengyel, a cseh, vagy a szakemberekkel. A térségben általában csak egy regionális vállalati központ lesz, ezért az eddiginél is élesebb verseny várható az ott elnyerhető posztokért – teszi hozzá Kevin Nejedly, a Source Executive Management Kft. ügyvezető igazgatója.