„Rengeteg olyan lap van, amely megpróbálja elmondani az olvasónak, miről mit gondoljon. Sokkal nehezebb azonban olyan lapot készíteni, amely átfutásakor az olvasó maga vonhatja le saját következtetéseit” – mondta Michael Golden, a The New York Times Company elnökhelyettese és az International Herald Tribune kiadója. Az először több mint száz évvel ezelőtt a New York Herald európai kiadásaként megjelent IHT-t az egész világon angol nyelven adják ki. A később a NY Times és a Washington Post 50-50 százalékos tulajdonába került újság a két tekintélyes lapkiadó között őrlődött egészen addig, amíg két évvel ezelőtt a Times 65 millió dollárért vásárolta meg a Post részesedését.
A Postnak negyven éven át volt részesedése az IHT-ben, s az elválás főleg a párizsi székhelyű lapnál keltett aggodalmat: a vezetők attól tartottak, hogy kevesebb autonómiát kapnak majd, a lap a globális ambíciókat hajszoló Times vezetése alatt pedig elveszíti azt a karakteres tulajdonságát, hogy mindig megkülönböztetett figyelemmel fordult a politikához, az üzlethez és a kultúrához. Manapság, mikor a világban nő a bizalmatlanság Amerikával szemben, komolyan kellene venni olyan véleményeket és független nézőpontokat, amelyek az amerikai befolyásolástól mentesen szemlélik a világot – fejezte ki aggodalmait lemondólevelében Peter Goldmark, a Times tulajdonszerzését ellenző IHT elnök-vezérigazgatója.
A Times vezetése abban azért egyetértett a távozó Goldmarkkal, hogy a régi szerkezet gazdaságilag nem életképes, és csak viszi a pénzt, míg más kiadóvállalatok már újabb és újabb piacokra – így például Ázsiába – nyomultak be. „Amíg az IHT 50-50 százalékos tulajdonban volt, nem volt igazi gazdája; önellátó volt, egyik tulajdonos sem osztotta meg vele forrásait” – idézi a FT Michael Goldent.
Az IHT kiadója szerint a Times ezúttal teljes kapacitásával lap mögé állt, 1200 újságírójának anyagai és forrásai állnak az IHT rendelkezésére. A várakozásokkal ellentétben ráadásul az IHT nevét is megtarthatta, és bár tervezték, hogy a Times nemzetközi kiadásává gyúrják át a lapot, az olvasók körében végzett piackutatás eredményei eltérítették szándékától a tulajdonost. Semmi szükség arra, hogy átalakítsuk a lapot valami olyanná, ami nem azonos vele – véli Golden, aki a szerkesztőséggel együtt úgy döntött, hogy a napi közel 250 ezres olvasótábor számára a lap korábbi függetlenségét fogják kihangsúlyozni, és főleg az IHT-olvasókat leginkább érdeklő elemzések és nagyobb lélegzetvételű írások megjelentetésére helyezik a hangsúlyt.
A lap „globális ismeretekkel rendelkező” közönséget szolgálna ki, akik jobban méltányolják az objektivitást, mint a az elfogultságot, és inkább olvasnak tényszerű adatokkal alátámasztott kommentárokat, mint vitákat. A tipikus IHT-olvasó egyébként 49 év körüli európai felsővezető, aki 1,3 millió dolláros befektetési portfolióval rendelkezik, valamint elismeri az angolszász újságírást. Hiba lenne, ha az IHT a Wall Street Journal, a BusinessWeek és a Financial Times-hoz hasonlóan csak az üzleti olvasókra koncentrálna, a piackutatási eredmények alapján ugyanis inkább az általános információkat nyújtó újságok révén lehet növekedést elérni – magyarázza Golden az FT-nek.
Az IHT és a Times a közös reklámeladásokon kétmillió dollárt kaszált tavaly, és 2004-re ennek a duplájában reménykednek. Az társaság nyilvánosságra nem hozott összegeket fektet új információtechnológiai rendszerekbe, reklámeladásba, és újságírók alkalmazásába is.
Az erőfeszítések dacára az IHT még nem nyereséges. A NY Times a lap veszteségeit nem hozza nyilvánosságra; csupán egy 13 millió dolláros deficitre hivatkozik, amelyet 2002-ben vegyesvállalatként termelt. Golden azonban bízik a növekedésben. Az IHT nem újracsomagolt manhattani exporttermék. Az amerikai értékfelfogást saját független hangjával kiegyensúlyozó szemléletnek sok hívet és olvasót szerethet. Az IHT közérdekű és globális – állítja a kiadó.