Az internet és a fapadosok megeszik az utazási piacot

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Nem biztos, hogy az Eurotours volt az utolsó utazási iroda, amely bezár az utazási irodák között dúló egyre keményebb árharc miatt – véli Aszódi Eszter, a TUI Magyarország Kft. értékesítési igazgatója. Az irodák Európa-szerte komoly visszaesést élnek meg a fapados légitársaságok és az internetes rendelések előretörése miatt.

A szakma bennfentesei egyhangúan állítják, hogy az Eurotours-nak már hónapok óta nem lett volna szabad utast regisztrálnia. A csőd egyértelmű előjele az volt, hogy az idén a csoportot három cégre bontották, minimálisra csökkentve így a kötelező kauciót.

A Vista már öt éve nem adott el Eurotours-os utazásokat, mert nem tartotta megbízható partnernek az irodát – mondta a hvg.hu-nak Kurucz Pál, a Vista Utazási Irodák Kft. ügyvezetője. Véleménye szerint konszolidálódás várható a magyar utazási piacon, mivel az utóbbi 15 évben túl sok kis iroda nyílt itthon. A következő lépés az lesz, hogy a nagyok megeszik a kicsiket, s létrejön egy szűkebb kör, amelyben csak a „Top5” lesz igazán nyereséges.

Az Eurotours-szal kapcsolatban hozzátette: azoknak az irodáknak, amelyek csak szervezéssel foglalkoznak, nehéz lesz talpon maradniuk. Az Eurotours is erre hivatkozik „búcsúlevelében”: „Cégcsoportunk csak utazási irodai tevékenységgel rendelkezett, így más tevékenységek hasznából nem tudta az itt keletkező veszteséget pótolni.”

Csak a jól meggondolt árak és a konzervatív üzletpolitika vezethet előre, de fontos tényező a megfelelő tőkeháttér is - mondta Gál Pál Zoltán, az Ibusz Utazási Irodák Kft. vezérigazgatója.

Az utazók száma nem növekszik, a charterjáratokra befizetők évek óta 150-200 ezren vannak, de - az utazási irodák közötti harc eredményeképpen - átrendeződik a piac. A fapados légi járatok Budapestről egyelőre nem az üdülőhelyekre, hanem a nagyvárosokba indítanak járatokat, ezért inkább a városlátogató utak piacát szűkítik – mondta Aszódi Eszter, a TUI értékesítési igazgatója.

Az Ibusz és a Vista is arról számolt be, hogy nem tapasztalható az ügyfelek bizalmának csökkenése az utazási irodákkal szemben. A legutóbbi botrány során jobblétre szenderült Eurotours - még a csőd bekövetkezte előtt - arról tárgyalt a német TUI hazai leányvállalatával, hogy az felvásárolja a több részre szakadt iroda chartergépes repülőutakat szervező leányvállalatát, az Eurotours Air Kft-t - írja a HVG.

Nyugat-Európában sem jobb a helyzet

A kis híján külföldön ragadt magyar utasoknak valószínűleg ez nem vigasz, de a magyar utazási piachoz képest óriásnak számító német TUI AG sincsen jó bőrben. Európa legnagyobb „tömegutaztató” cégeihez hasonlóan, az internet és a fapados légitársaságok versenyétől szenvedő vállalat fennállása egyik legrosszabb évét tudhatja maga mögött. A 3,7 milliárd eurós adósság alatt nyögő TUI részvényei folyamatosan estek egész nyáron, a cég piaci értékének egyharmadát elveszítette és vezetése attól tart, hogy ellenséges felvásárlás célpontja lesz. A Morgan Stanley bankház, valószínűleg egy ügyfél megbízásából, 10,1 százalékot vásárolt fel a TUI részvényeiből. A megbízó egyesek szerint egy fedezeti alap (hedge fund), amely shortolni akarja a részvényeket (vagyis az áresésre spekulál). Egyes hírek szerint a TUI, csökkenő piaci értéke és forgalma miatt, hamarosan kikerül a DAX indexből, ennek hatására pedig árfolyama várhatóan zuhanni fog. Még valószínűbb azonban, hogy egy befektető kívánja megszerezni a német utazási céget. A Morgan Stanley által felvásárolt papírok mellett ugyanis a TUI egyik főtulajdonosa, a West LB Bank is szívesen eladná az utazási iroda 31 százalékos részvénypakettjét. A vevő így könnyen többséget szerezhet a kihasználatlan kapacitások miatt komoly veszteségeket elszenvedő cégben. A TUI vezetése a nyár elején felbérelte a neves Greenhill tanácsadócéget, hogy segítsen kivédeni az esetleges ellenséges felvásárlók támadását, de a részvényárak növekedése nélkül aligha lesz könnyű dolga.

A többi utazási iroda mérlege sem mutat szép látványt. A brit My Travel alkalmazottakat bocsát el és eladja 30 gépből álló légiflottájának egy részét, hogy harmadával csökkentse adósságait, a Thomas Cook pedig bejelentette, hogy idén is veszteséges marad.

A terrorizmus, az iraki háború és a gazdasági visszaesés évei után most az internet és a fapados légitársaságok jelentenek komoly kihívást az utazási irodáknak. Az Egyesült Királyságban a nyár közepén még 5 millió nyaralás várt előfizetőre. Az utazók, akik egyre otthonosabban használják az internetet, szállodai szobáiknak és repülőjegyeiknek ma már 54 százalékát maguk foglalják; nemrég ez az arány még csupán 10 százalék volt. A „készen eladott utak” aránya 10 százalékkal visszaesett. Az olcsó szállodai szobákat kínáló LateRoom.com weboldal forgalma 500 százalékkal nőtt, a fapados légitársaságok királya, a Ryaniar pedig az első negyedévben csaknem 30 százalékkal növelte profitját, míg az utazási irodák egy utaskilométerre eső nyeresége tovább zuhan.

Miután a fapadosok versenye által szorongatott Lufthansa megszünteti a helyi utazási irodák számára a jegyértékesítések után nyújtott jutalékot, a repülőjegyeket értékesítő 4500 német utazási irodák egy része várhatóan kénytelen lesz bezárni. (Az Egyesült Államokban a légitársaságok 2001 márciusában hoztak hasonló döntést, amelynek hatására a 33 ezer jegyértékesítéssel foglalkozó utazási iroda egyharmada ment tönkre és 55 ezer alkalmazott veszítette el állását.)

Az utazási irodák többsége árcsökkentéssel vagy profilváltással próbálja túlélni a nehéz időket. A Club Med a középosztály helyett a felső tízezret szeretné megcélozni, a brit First Choice Holidays a tengerparti napozás helyett kalandtúrákat – kutyaszánt és raftingolást –, valamint egzotikus úti célokat kínál ügyfeleinek. A mai kalandtúra azonban a holnap tömegsportja, ezért mindig egy lépéssel a divat előtt kell járniuk.