A szomszédos országban a szezon is hamarabb kezdődik, az idei 300-350 ezer tonnás napraforgómag-termésből készülő étolaj így a belföldi piac meghatározó részét is lefedheti.
A dömpingáras román étolaj 10-30 százalékkal olcsóbb a magyar étolajpiac megközelítőleg nyolcvan százalékát lefedő Bunge Rt. Floriol és Vénusz márkanevek alatt forgalmazott termékeinél - írja a Világgazdaság. Csupán néhány napja kapható a nagyobb hipermarketekben, a listázási ár azonban máris érezteti árletörő hatását.
Amíg viszont Románia limitált mennyiségben (4750 tonna) exportálhat Magyarországra vámmentesen, addig az Európai Unió nullaszázalékos vámmal engedi a közösségbe a szerb étolajat. Ez főként a határországokat sújtja, hiszen a viszonylag magas fuvarozási és tárolási költségek miatt a terméket már nem éri meg az unió belső területére szállítani – mondta Papula László, a Bunge vezérigazgatója. A szakember attól tart, hogy az unió harmadik országoknak nyújtott kedvezménye nem csupán napraforgó-specikfikus, hanem általánosabb élelmiszer-ipari kérdés is lehet: Papula ezért piacvédelmet sürget.
A nyomott árak kialakulásához a szerb mezőgazdasági vertikumra jellemző olcsóbb munkaerő is hozzájárul, az étolaj minősége is megkérdőjelezendő – idézi a lap Gyepes Tamást, a Lamba Rt. ügyvezető igazgatóját. A társaság a finomított étolajat palackozza, és részben a nagy hipermarketeknek szállítja, részben pedig saját márkanév alatt forgalmazza.
Papula szerint sikertelen érdekérvényesítés esetén a késztermék árának nyolcvan százalékát kitevő nyersanyag árát lesznek kénytelenek optimalizálni. Ez egyrészt azt jelentheti, hogy a jövőben a cég nem a szeptembertől novemberig tartó betakarítás alatt vásárolja fel az összes szükséges napraforgómag-mennyiséget, hanem átváltana a havi beszerzésre, másrészt minden beszállítónak „személyre szabott”, a telephelye földrajzi elhelyezkedésével kapcsolatosan felmerülő logisztikai költségeket is figyelembe vevő felvásárlási ajánlatot tesz.
A dömpingáras román étolaj 10-30 százalékkal olcsóbb a magyar étolajpiac megközelítőleg nyolcvan százalékát lefedő Bunge Rt. Floriol és Vénusz márkanevek alatt forgalmazott termékeinél - írja a Világgazdaság. Csupán néhány napja kapható a nagyobb hipermarketekben, a listázási ár azonban máris érezteti árletörő hatását.
Amíg viszont Románia limitált mennyiségben (4750 tonna) exportálhat Magyarországra vámmentesen, addig az Európai Unió nullaszázalékos vámmal engedi a közösségbe a szerb étolajat. Ez főként a határországokat sújtja, hiszen a viszonylag magas fuvarozási és tárolási költségek miatt a terméket már nem éri meg az unió belső területére szállítani – mondta Papula László, a Bunge vezérigazgatója. A szakember attól tart, hogy az unió harmadik országoknak nyújtott kedvezménye nem csupán napraforgó-specikfikus, hanem általánosabb élelmiszer-ipari kérdés is lehet: Papula ezért piacvédelmet sürget.
A nyomott árak kialakulásához a szerb mezőgazdasági vertikumra jellemző olcsóbb munkaerő is hozzájárul, az étolaj minősége is megkérdőjelezendő – idézi a lap Gyepes Tamást, a Lamba Rt. ügyvezető igazgatóját. A társaság a finomított étolajat palackozza, és részben a nagy hipermarketeknek szállítja, részben pedig saját márkanév alatt forgalmazza.
Papula szerint sikertelen érdekérvényesítés esetén a késztermék árának nyolcvan százalékát kitevő nyersanyag árát lesznek kénytelenek optimalizálni. Ez egyrészt azt jelentheti, hogy a jövőben a cég nem a szeptembertől novemberig tartó betakarítás alatt vásárolja fel az összes szükséges napraforgómag-mennyiséget, hanem átváltana a havi beszerzésre, másrészt minden beszállítónak „személyre szabott”, a telephelye földrajzi elhelyezkedésével kapcsolatosan felmerülő logisztikai költségeket is figyelembe vevő felvásárlási ajánlatot tesz.