Ezt Horváth Ferenc, a társaság termékelőállítási és kereskedelmi divíziójának ügyvezető igazgatója közölte. Szerinte jövőre becslésük szerint talán alacsonyabbak lesznek a motorbenzin-árak, míg a gázolaj ára stagnálhat vagy kissé növekedhet.
Az idei év hátralévő időszakában és jövőre az elemzők magas kőolajárakkal számolnak: 2004 végére és jövő év elejére hordónként 45 dollárt, míg azt követően átlagosan 40 dollárt jeleznek előre.
Horváth azt mondta, hogy az idén folyamatosan emelkedő, jelenleg 50-55 dollár közötti hordónkénti olajárnak nem politikai, hanem gazdasági okai vannak. A termelés nem képes lépést tartani a kereslettel: elsősorban az Egyesült Államokban és Kínában nő jelentősen a felhasználás, miközben az olajtermelő országok kibocsátása alig emelkedik.
Ezen túlmenően problémát jelent az is, hogy jelentősen lecsökkent a finomítók szabad kapacitása, mivel korábban több ilyen létesítményt is bezártak minőségi és környezetvédelmi problémák miatt. Az ügyvezető igazgató elmondta, hogy a Mol az elmúlt években mintegy 150 milliárd forintot költött arra, hogy megfeleljen a szigorú környezetvédelmi előírásoknak és javítsa a termékei minőségét.
Horváth arról is beszélt, hogy a világ olajfelhasználása dinamikusan, éves szinten 130-150 millió tonnával emelkedik, ami 23 évvel ezelőtt fordult elő utoljára. Idén folyamatosan nőtt a feszültség a termelés és a felhasználás között, ami áremelkedést generált. Jelenleg már naponta 82 millió hordó kőolajat használnak fel a világon, ami jövőre az előrejelzések szerint 84 millió hordóra nőhet. A növekedés felét az egyesült államokbeli és a kínai keresletnövekedés okozza.
A Brent-típusú kőolaj hordónkénti csúcsára az utóbbi hónapok áremelkedési hulláma előtt 37,80 dollár volt, most pedig több mint 51 dollár. A mediterrán piaci motorbenzin tonnája korábban legfeljebb 408 dollárba került, most viszont 489 dollárba. Hasonló folyamat játszódott le a mediterrán típusú gázolaj esetében is, a tonnánkénti 378 dolláros ár 524 dollárra szökött fel.
A forint erősödése a dollárral szemben azzal az előnnyel járt, hogy a magyarországi üzemanyagárak nem emelkedtek olyan mértékben, mint ahogy azt a világpiaci jegyzésárak növekedése indokolta volna - tette hozzá.
Horváth szerint Magyarországon a magas üzemanyagárak fékezik a kereslet bővülését. A motorbenzin kereslete gyakorlatilag stagnál, míg a gázolaj esetében 3 százalék körüli, vagy ennél magasabb piacbővülés tapasztalható. Hozzátette: Magyarországon a gázolaj 85-90 százalékát üzleti céllal vásárolják, míg a benzin 55-60 százalékát az úgynevezett lakossági felhasználók tankolják autójukba.
"A magas kőolaj-, illetve üzemanyagárak több olajiparban érdekelt céget is arra késztetnek, hogy fejlesszék kitermelői-, illetve feldolgozó-kapacitásukat. Ez várhatóan már jövőre érzékelteti hatását a piaci árakra. (MTI)
Az idei év hátralévő időszakában és jövőre az elemzők magas kőolajárakkal számolnak: 2004 végére és jövő év elejére hordónként 45 dollárt, míg azt követően átlagosan 40 dollárt jeleznek előre.
Horváth azt mondta, hogy az idén folyamatosan emelkedő, jelenleg 50-55 dollár közötti hordónkénti olajárnak nem politikai, hanem gazdasági okai vannak. A termelés nem képes lépést tartani a kereslettel: elsősorban az Egyesült Államokban és Kínában nő jelentősen a felhasználás, miközben az olajtermelő országok kibocsátása alig emelkedik.
Ezen túlmenően problémát jelent az is, hogy jelentősen lecsökkent a finomítók szabad kapacitása, mivel korábban több ilyen létesítményt is bezártak minőségi és környezetvédelmi problémák miatt. Az ügyvezető igazgató elmondta, hogy a Mol az elmúlt években mintegy 150 milliárd forintot költött arra, hogy megfeleljen a szigorú környezetvédelmi előírásoknak és javítsa a termékei minőségét.
Horváth arról is beszélt, hogy a világ olajfelhasználása dinamikusan, éves szinten 130-150 millió tonnával emelkedik, ami 23 évvel ezelőtt fordult elő utoljára. Idén folyamatosan nőtt a feszültség a termelés és a felhasználás között, ami áremelkedést generált. Jelenleg már naponta 82 millió hordó kőolajat használnak fel a világon, ami jövőre az előrejelzések szerint 84 millió hordóra nőhet. A növekedés felét az egyesült államokbeli és a kínai keresletnövekedés okozza.
A Brent-típusú kőolaj hordónkénti csúcsára az utóbbi hónapok áremelkedési hulláma előtt 37,80 dollár volt, most pedig több mint 51 dollár. A mediterrán piaci motorbenzin tonnája korábban legfeljebb 408 dollárba került, most viszont 489 dollárba. Hasonló folyamat játszódott le a mediterrán típusú gázolaj esetében is, a tonnánkénti 378 dolláros ár 524 dollárra szökött fel.
A forint erősödése a dollárral szemben azzal az előnnyel járt, hogy a magyarországi üzemanyagárak nem emelkedtek olyan mértékben, mint ahogy azt a világpiaci jegyzésárak növekedése indokolta volna - tette hozzá.
Horváth szerint Magyarországon a magas üzemanyagárak fékezik a kereslet bővülését. A motorbenzin kereslete gyakorlatilag stagnál, míg a gázolaj esetében 3 százalék körüli, vagy ennél magasabb piacbővülés tapasztalható. Hozzátette: Magyarországon a gázolaj 85-90 százalékát üzleti céllal vásárolják, míg a benzin 55-60 százalékát az úgynevezett lakossági felhasználók tankolják autójukba.
"A magas kőolaj-, illetve üzemanyagárak több olajiparban érdekelt céget is arra késztetnek, hogy fejlesszék kitermelői-, illetve feldolgozó-kapacitásukat. Ez várhatóan már jövőre érzékelteti hatását a piaci árakra. (MTI)