Kíméletlen harc a levegőben

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A légiközlekedési ágazat lendületes növekedése ellenére még az idén télen számos diszkont légitársaságot veszélyeztet a csőd. Az emelkedő kerozin árak és a folyamatosan csökkenő jegyárak egyre fokozzák a kiszorítósdi versenyt a levegőben - mutat rá a müncheni Mercer Management Consulting európai légiközlekedési ágazatról írt tanulmányában.

Nyertesként az ír Ryanair és az easyJet kerülhet ki a versenyből. A fokozódó verseny azonban nem csak a diszkont társaságokra, hanem egyes nemzeti légitársaságokra és regionális társaságokra is komoly veszélyt jelent. A kíméletlen küzdelem legutolsó áldozatai a német V-Bird, az olasz Volare és a lengyel Air Polonia - írja a Mercer.

A diszkont társaságok minden várakozást meghaladó mértékben növekedtek az elmúlt években. 2000-ben még tizenkét társaság uralta a diszkont piacot, 2004-ben pedig már 54-en osztoztak a teljes európai légiforgalom 19 százalékán. A számítások szerint 2010-ben már minden harmadik jegyet diszkont társaság járatára állítanak majd ki.

Nagyok és kicsik

Ez leginkább az olyan charter társaságokat, mint az Air Berlin, a Germania, a Hapag Lloyd vagy a Condor helyezi nyomás alá. A verseny kihívása alól azonban nem mentesülnek az olyan nagy hagyományos hálózati társaságok mint a Lufthansa, Air France/KLM és British Airways, amelyek a költségek szigorú szem előtt tartásával a minőségi szolgáltatások terén kell, hogy felvegyék a versenyt.

A kisebb európai társaságok viszont csak a nagyok árnyékában, azok együttműködő partnereként élhetik túl a gyilkos versenyt. Vagy elszigetelt piaci szegmenseket kell kiszolgálniuk, vagy nagy forgalmi csomópontok beszállítóiként kell funkcionálniuk. Többségük vagy a függetlenségét veszíti el, vagy el is tűnik a piacról.

Milliárdos veszteségek

Az IATA nemzetközi légiközlekedési szövetség számításai szerint a légitársaságok az idén együttesen ötmilliárd dollár (3,8 milliárd euró) veszteséget szenvednek el. 2001 szeptember 11-e óta felhalmozott veszteségük ezzel 25 milliárd dollárra duzzad. Az azóta eltelt idő alatt csak kevés társaság volt képes tartósan nyereséggel működni, ezek is többségében diszkont társaságok voltak.

A hagyományos légitársasági modell válsága és a diszkont működési modell látványos sikere láttán gombamód szaporodásnak indultak a diszkont légitársaságok világszerte. Az éles verseny azonban azóta már az együtt az európai diszkont piac felét uraló Ryanair és az easyJet számára is húsba vágó. Mindezidáig nyereségesen üzemelhettek lépéselőnyük és piaci modelljük, a szükségtelen szolgáltatások mellőzése konzekvens alkalmazásának köszönhetően.

Csökkenő árak

A verseny azonban már a piacvezetők áraiban is 20 százalékos csökkenést idézett elő 2000 óta. A Ryanair kiváló költségstruktúrával dolgozik. A Mercer szerint még 40 eurós átlagos jegyárral is képes 20 százalékos üzemi eredmény kulcsot produkálni. Az átlagos egy férőhelyre eső költség ezzel szemben 80-90 euró körül van még akkor is, ha ezeket 29-19, vagy akár 9 euróért adják is el. "Ez hosszú ideig nem mehet így tovább" - mutat rá a Mercer szakértője. 2010-it az ágazat három-négy diszkont társaságra tisztul le.

A viszonylag kisebb nemzeti légitársaságokat, - mint például az AUA, az Alitalia vagy a Swiss - az a veszély fenyegeti, hogy felőrlődnek a nagy hálózati társaságok és a diszkont társaságok által támasztott versenyben. Így járt például az ausztrál Ansett is, amelyik a domináns Qantas társasággal még állta a versenyt, de a Virgin Blue diszkonttársaság megjelenésekor kénytelen volt abbahagyni. A harminc százalék körüli világméretű többletkapacitás tükrében a kisebb társaságoknak a költségmegtakarítások mellett a túlélés érdekében üzleti stratégiájukat is át kell gondolniuk.