Az autópályamatricák átlagosan 15 százalékkal drágulnak 2005-ben - írja összefoglalójában a Népszabadság. A személygépkocsival közlekedők a négy napra érvényes matricákat januártól 1120, május elseje és szeptember 30. között 1460 forintért vásárolhatják majd meg. A legkisebb járműkategóriában a tíznapos matricáért 2300 forintot, a 31 naposért 3900 forintot kell majd fizetni, míg az éves vignetta ára 35 ezer forint lesz. Az autópályák üzemeltetési feladatait januártól költségvetési támogatás nélkül finanszírozó ÁAK új díjkategóriát vezet be a 12 tonna feletti tehergépkocsik számára. Emellett újdonság lesz, hogy a személygépkocsik kivételével az autópálya-használók viszszaigényelhetik a matricák árába beépített általános forgalmi adót.
A helyi és helyközi autóbuszjáratokat üzemeltető Volán-társaságok még a nyár végén úgy számoltak: költségeik ellentételezéséhez mintegy tízszázalékos jegyáremelésre lenne szükség - írja a lap. A hírek szerint azonban a gazdasági tárca csupán 7,3 százalékos díjemelést tart lehetségesnek.
A napokban életbe lépett a MÁV Rt. új menetrendje, amely szerint 2005-ben az ideinél tíz százalékkal kevesebb vonatot közlekedtető állami vasút 8,5 százalékos jegyáremelésre tett javaslatot a gazdasági tárcának. A nyomott tarifákra évek óta panaszkodó Magyar Posta Rt.-nél jövőre is szerény díjemelési lehetőségekre számítanak, 4,5 százalék körüli emelését tartanak valószínűnek 2005-re.
A lakossági fogyasztók 54 százalékának -, akik 1500 köbméternél kevesebb gázt használnak évente - 4,5 százalékkal kell majd többet fizetnie a gázért január 15-től. Az 1500-3000 köbméter közötti fogyasztásra hatszázalékos áremelés lép életbe. Ebbe a fogyasztói körbe a lakosság 34 százaléka tartozik. A legnagyobb, 3000 köbméternél többet használók nyolcszázalékos gázáremelésre számíthatnak.
Az áram ára előreláthatólag februártól fog változni: tíz százalék körüli emelésre lehet számítani, de a végső döntés majd csak januárban születik meg. Addig szociális tarifarendszert dolgoznak ki, amely a rászorultságot és a fogyasztást is figyelembe veszi - teszi hozzá a lap.
Januártól drágábban lehet autót venni - egyrészt jelentősen emelkedik a regisztrációs adó, amelyet 2005-től már a motorkerékpárokra is meg kell majd fizetni. Az illetékek emelése a nagyobb teljesítményű gépjárművek vásárlóit sújtja: az 500 köbcentisnél nagyobb motorkerékpárok és az 1890 köbcentisnél nagyobb autók esetében ugyanis az illeték az eddigi köbcentinkénti 15 forintról 20 forintra emelkedik.
De januártól jóval drágább lesz pereskedni és válni is - utóbbi illetéke tízezerről 12 ezer forintra emelkedik. Céget alapítani pedig jóval nehezebb lesz, mint örökölni: utóbbi januártól illetékmentes. Drágább lesz az útlevél is: az ötévesért az eddigi négy- helyett hat-, a tízévesért a korábbi hat- helyett 10 ezer forintot kell kifizetni. Mindezen kívül januártól 30 millióról 15 millió forintra csökken az illetékmentesen vásárolható új lakások forgalmi értékhatára.
Illetékügyben a jövő év újdonsága lesz, hogy már nem csak bélyeggel lehet majd leróni a közterhet. Adó- és vámügyekben kötelező lesz például az okmánybélyeg mellőzése - helyette jön a csekk vagy - ahol van erre alkalmas terminál - a bankkártyás fizetés.
Még nem lehet tudni, mennyivel drágulnak a támogatott orvosságok. A kormányzat ugyanis még nem döntött arról, hogy vállal-e, s ha igen, mekkora részt abból a 15 százalékos támogatáskiegészítésből, amit az Alkotmánybíróság nyári döntése után teljes egészében a költségvetés fizetett a betegek helyett.
A nem támogatott, zömében vény nélkül kapható készítmények árát a gyártók akár 15 százalékkal is növelhetik. A cégeknek december elsejéig kellett jelezniük a januártól érvényes árakat a Magyar Gyógyszerész Kamaránál.
A távközlési szektorban főleg a vezetékestelefon-előfizetéseket és a kábeltévé-szolgáltatásokat érintik az áremelések. A Matáv már korábban bejelentette, hogy átlagosan 5,6 százalékkal drágítja januártól a lakossági kereskedelmi díjcsomagjait, ugyanakkor a perc- és a kapcsolási díjak nem változnak. A más telefontársaság vezetékes hálózatán szolgáltató Tele2 fennállása óta még soha nem emelt tarifát, és ezt Magyarországon sem tervezi. Nem várható áremelés a mobiltelefónia területén sem, ahol az elmúlt év során 20 százalékkal lettek olcsóbbak a szolgáltatások.
A kábelszolgáltatókat kevésbé szorítja a verseny, hiszen egy-egy területen többnyire monopolhelyzetet élveznek. A UPC például januártól átlagosan 15 százalékkal emeli szolgáltatásai tarifáit, de más társaságok is tíz százalék feletti áremelést terveznek.