Akik szerint szerényebb lesz a karácsonyi költekezés abban is megnyilvánul, hogy ők feleannyit szánnak az ünnepekre, mint azok, akik gazdag karácsonyra számítanak.
Az idei és tavalyi ünneplés összehasonlító megítélésében csak iskolai végzettség és gazdasági helyzet szerint található szignifikáns különbség, más társadalmi-demográfiai mutatók mentén nem. A diplomások – és ezzel párhuzamosan – a háztartás jövedelme szerint a felsőközépbe, illetve felső negyedbe tartozók érzik úgy a legnagyobb valószínűséggel, hogy gazdagabb lesz idén a karácsonyuk. Pártállás és hitéleti aktivitás szerint viszont egyáltalán nincs különbség.
A megkérdezettek két százaléka nem vesz idén karácsonykor senkinek sem ajándékot: ezek az emberek általában a legszegényebb rétegből kerülnek ki. Emellett a magyarok öt százaléka november végén még nem tudta, illetve nem akarta elárulni, hogy hány fő számára vásárol majd ajándékot.
Az érdemben válaszolók átlagosan hét családtagnak, barátnak adnak ajándékot. Ahogy várható a szegényebbek kevesebb embernek: az alsó negyedbe tartozók átlagosan hat, míg a felső negyedbe tartozók átlagosan nyolc családtagnak, barátnak számára tesznek csomagot a fa alá idén karácsonykor.
A megkérdezettek 84 százaléka mondott valamilyen összeget arra a kérdésre, hogy az idén körülbelül mennyi pénzt költ majd karácsonyi ajándékokra. (13 százalék nem tudott, vagy nem akart összeget mondani, 3 százalékuk pedig nem akar költeni semennyit sem ajándékokra.)
A nagy karácsonyi evés-ivásra költendő pénz mennyiségét a megkérdezettek 82 százaléka árulta el; 14 százalékuk nem tudott, vagy nem akart összeget mondani és 4 százalékuk nem tervez plusz étel-ital kiadást a karácsony miatt. A karácsonyi ünnepi fogásokra az értéket megadók átlagosan 15 ezer forintot terveznek költeni. A felső negyedbe tartozók átlagosan 20 ezer forintot terveznek az ünnepi étkezésre fordítani, míg az alsó negyedbe tartozók ennek a felét.
Az ajándékozásra és az evés-ivásra szánt összeg nagysága korrelál egymással. Az idei karácsonyra a magyarok összesen átlagosan 50 ezer forintot terveznek költeni, amelynek nagyobb részét az ajándékok teszik ki - összegezi november végi adatfelvételre alapuló kutatását a Marketing Centrum.