Magyarország 110 milliárd forintnyi támogatást nyert el az Európai Unió kohéziós alapjából, amellyel jelentős közlekedési infrastruktúra-fejlesztést tud végrehajtani - jelentette be a gazdasági és közlekedési miniszter szerdán Budapesten, a kormány ülését követő sajtótájékoztatón.
"Ezt az összeget az M0 körgyűrű keleti szektorának megépítésére, a Budapest-Cegléd-Szolnok-Lőkösháza vasútvonal felújítására, valamint a légi irányítási infrastruktúra modernizálására fordítjuk" - közölte Kóka János. Hozzátette: a három projektre az uniós támogatással együtt összesen mintegy 180 milliárd forintot fordítanak.
Kóka János elmondta, hogy az M0-ás körgyűrű keleti szakaszának megépítését 2007 végéig két ütemben hajtják végre. Az első ütemben az M3-as autópálya és 4-es főút közötti részt, a második ütemben a gödöllői átkötő szakaszt építik meg. Az utóbbi útszakaszra az EU még nem ítélt meg támogatást, de a következő, 2007-től kezdődő költségvetési szakaszban lehetőség lesz erre.
"Kétszer két sávos autópálya, illetve autóút épül 38,5 kilométeren, ami összesen 114,6 milliárd forintnyi beruházási összeget jelent" - közölte Kóka János. A közlekedési miniszter elmondta, hogy a vasúti rehabilitáció rendkívül fontos gazdasági kérdés az Európai Unió szempontjából, miután Ma-gyarországon több európai közlekedési folyosó halad át.
A Budapest-Cegléd-Szolnok-Lőkösháza vasútvonal esetében pályarekonstruk-cióra, modern biztosító berendezések kiépítésére, állomásépületek felújítására kerül sor. A kivitelezési munkák tervezett kezdése 2005. második fele, a befejezés 2007 folyamán várható, 51 milliárd forintos összköltséggel.
A miniszter közölte: az EU heteken belül dönt a magyarországi légi irányítási infrastruktúra fejlesztésének támogatásáról is, mintegy 15-16 millió euró értékben. Az összesen 38 millió eurósra (9,5 milliárd forint) tervezett beruházásból a püspökladányi és a kőröshegyi radarberendezések cseréjét, valamint a ferihegyi légiirányító rendszer fejlesztését lehet megoldani.