A legfőbb kritika a lánc ellen, hogy a Németország-szerte január 3-ára meghirdetett, nagy sikerű „visszafizetjük az áfát” akció során a cég egyes egységeinél előzetesen átárazták az akciós termékeket - idéz a szövetségi fogyasztóvédelmi szervezet (BVZ) csütörtökön közzétett közleményéből a Der Spiegel német hetilap online kiadása.
A BVZ állításai szerint számos olyan ügyfélpanasz érkezett hozzájuk, amely szerint az akció előtti napokban a meghirdetett terméket még jóval olcsóbban adták. A fogyasztóvédő szervezet konkrét példákat is idéz: az egyik egységben például egy digitális kamera akciós ára 349 euró volt, miközben pár nappal korábban ugyanazért a masináért még csupán 299 eurót kértek. A BVZ idéz egy másik esetet is, amely során egy PC-monitor árát 999 euróról 1099 euróra emelték az akció megkezdése előtt.
A „visszafizetjük az áfát” akció során a Media Markt a kivetett forgalmi adóval (Németországban 16 százalék) egyenértékű árengedményt adott egyes termékeire. A digitális kamera esetében például ez 48 eurós diszkontot jelentett, azaz az árcédulán szereplő 349 euró helyett 301 eurót kellett a vevőnek kifizetnie.
Igen ám, állítja a BVZ, de az akció meghirdetése előtt ugyanehhez a termékhez 299 euróért jutott volna hozzá az ügyfél. Ez viszont sérti a versenytörvényt, fogalmaz a szervezet, a jogszabály értelmében ugyanis nem megengedett árkedvezménnyel hirdetni olyan esetben, amikor nincs tényleges diszkont, vagy az nem jelentős.
A BVZ azt is felrója a Media Marktnak, hogy már az akció elnevezésével is megtéveszti a vásárlókat, az ügyfélben ugyanis azt a képzetet kelti, hogy az árengedmény 16 százalékos, miközben csak 13,79 százalékos. Hogy miért? Az áfát a nettó árra vetik ki, tehát a digitális kamera esetében a 301 euróra a 48 eurót. Ez tényleg 16 százalék. Igen ám, de fordítva ez már nem igaz, a 48 eurós árkedvezmény a 349 eurós árnak csupán 13,79, s nem 16 százaléka.
Bernhard Taubenberger, a Media Markt szóvivője határozottan visszautasította a BVZ állításait. „Azt gondolják, hogy egy országos akció sikerét, s az elmúlt 25 évben felépített vásárlói bizalmat ilyen olcsó trükkökkel kockára tennénk?” – tette fel a költői kérdést a szóvivő, aki ugyanakkor a Der Spiegel online kiadása szerint elismerte, hogy a piaci árak folyamatos mozgásban vannak.