A gépkocsiadózás az Európai Unióban jelenleg tagállami hatáskör, nincs erre vonatkozó egységes tagállami szabályozás - fejtette ki Kovács László. Közösségi jogszabály nem tiltja a regisztrációs adó kivetését, és nem korlátozza annak mértékét sem. Rámutatott: regisztrációs adó a tagállamok többségében létezik. Dániában ezen adófajta összege több mint kétszerese a magyarországinak, de szintje néhány más országban is magas.
Az Európai Bizottság 2002-ben már elfogadott egy nem kötelező érvényű ajánlást a regisztrációs adóról. Ez egyebek között azt tartalmazza, hogy el kell kerülni a regisztrációs adó többszöri kivetését ugyanarra a gépkocsira, mert ez ellentétes lenne az egységes belső piac logikájával. Kívánatosnak tartja a szóban forgó ajánlás azt is, hogy az adózás ne a gépkocsi megszerzéséhez, hanem inkább használatához, mindenekelőtt a környezetszennyezés mértékéhez kapcsolódjon.
Kovács László emlékeztetett rá, hogy az elmúlt időszakban az EU saját bírói intézménye, az Európai Bíróság is többször foglalkozott a regisztrációs adót érintő panaszokkal. A bíróság döntései kimondták például, hogy egy másik tagországból bevitt gépkocsi regisztrációs adójának megállapításához figyelembe kell venni az ott már megfizetett adó mértékét, a használt kocsiknál pedig az autó értékének csökkenését is.
A most kidolgozás alatt álló irányelv követné a 2002-es ajánlás logikáját - mondta el a magyar biztos. A javaslat Kovács László egyetértése esetén az Európai Bizottság teljes testülete elé kerül, majd a végső döntést az EU-tagállamok, azaz a pénzügyminiszterek tanácsa hozza meg róla. Ha az irányelvet elfogadják, kötelezően be kell épülnie valamennyi tagállam jogrendjébe.
EU-s irányelv készül a regisztrációs adóról
Utolsó frissítés:
Az Európai Bizottság adó- és vámügyi főigazgatósága dolgozik egy kötelező érvényű szabályozáson, direktíván a gépkocsik regisztrációs adójára vonatkozóan, ez februárban az adóügyekkel és vámunióval foglalkozó biztos, Kovács László elé kerül - jelentette be Brüsszelben maga a magyar felelős.