Pilótái is megvásárolnák a Malévot

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

A Malév-pilóták kezében lévő Sky Alliance Rt. beszállna a nemzeti légitársaság privatizációjába. A pénzügyi garanciákat most véglegesítik a tárgyalásaikon. A pénteken megválasztandó új Malév-vezetésnek rövid időn belül stabilizálnia kell a gazdálkodást.

Négy éven belül immár a negyedik vezetés kísérli meg holnaptól stabilizálni a Malév helyzetét: ma ugyanis a főtulajdonos ÁPV Rt. várhatóan Gönci Jánost választatja meg vezérigazgatónak és Hónig Pétert elnöknek a rendkívüli közgyűlésen - írja a Világgazdaság. Sándor László elnök-vezérigazgató – részben külső nyomásra – mai hatállyal, január közepén lemondott, noha előzőleg azt ígérte, hogy a privatizáció végéig a társaság élén marad.

A páros támogatottsága a lap szerint részben attól is függ, hogy a Malév-privatizációban ki lesz a nyertes, illetve az ÁPV Rt. egyáltalán eredményesnek értékeli-e a pályázatokat. Több lap szerint az előző pályázaton is indult, részben magyar tulajdonú Aviation Solutions Konzorcium (ASK), továbbá a kirgiz légitársaság, az Air One olasz légicég és a Malév-pilóták alkotta Sky Alliance Rt. vásárolta meg a dokumentációt.

Az elődszervezetet is beszámítva a hatéves Sky Alliance kétszáz részvényesének többsége ma is hajózó Malév-pilóta. Ez eleve meghatározza elképzeléseiket. E szerint egy a nemzeti jelleget jobban kihasználó, a hosszú távú járatokat megtartó és fejlesztő, a rövid távú, ráhordó járatok számát pedig növelő stratégiával lépnének fel. Nagy Zoltán nem árult el részleteket arról, hogy mely pénzintézetekkel, illetve befektetői partnerekkel tárgyalnak, de jelezte: feltétlenül egy konzorcium tagjaként érhetnek el sikert. Az rt. azután döntött a mostani indulásról, hogy az ÁPV Rt. – részben a korábbi pályázat iránt érdeklődők (de nem jelentkezők) nyomására – már nem írta elő a teljes Malév-adósság (36 milliárd forint) átvállalását. Az ASK és a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó Euroinvest eleve elzárkózott ettől.

Arra a kérdésre, hogy folytatnák-e a szervezet megkezdett átalakítását, és valóban több száz fővel csökkentenék-e a létszámot, mint az a pénzügyi helyzet súlyosabbá válása esetén egyébként elkerülhetetlen lenne, Nagy Zoltán azt felelte: a cég szemében a racionalizálás nem egyenlő az elbocsátással, sőt, a járatszámnövelés miatt inkább átcsoportosítás lehetséges. Szerinte fontos szempont lehet cégük megítélésében, hogy teljesen hazai tulajdonú, szakmailag hozzáértőkből álló és nem pénzügyi befektetőkből álló társaságról van szó.