Már az Euro 3 szabvány előírásainak megfelelő motorok is csak úgy tudták teljesíteni a nitrogénoxid kibocsátására megszabott normát, hogy a konstruktőrök megemelték a visszavezetett kipufogógáz mennyiségét (AGR), valamint későbbre tolták el a befecskendezés kezdéspontját a motor részleges terhelési tartományában.
Az idén általánossá váló részecskeszűrők beépítése az Euro 4 szabványnak megfelelő motorokba tovább növeli a dízelek fogyasztását - mint minden olyan lépés, amelynek célja az, hogy minél tisztább gázokat pöfögjön ki egy dízelmotor.
Ennek során a legtöbb feladat a befecskendezés körül adódik. Ez késztette a Volkswagen konstruktőreit arra, hogy - a Siemens mérnökeivel összefogva - kifejlesszék az úgynevezett piezo szivattyúfuvókát (PPD), amelyet a Chemnitz melletti Stollbergben létrehozott vadonatúj gyárban készítenek sorozatban. Innen szállítják a PPD-egységeket a VW gyáraiba, hogy ott elsőként a Passat TDI típusokba szereljék be őket. (Ez az új verzió tavasszal kerül a német VW-szalonokba.)
Az új TDI motor 140 lóerős, illetve ennél nagyobb teljesítményű változatban kerül a Passatok motorterébe. A továbbfejlesztés egyik eleme, hogy a befecskendezés nyomásértéke 2050 barról 2200 barra emelkedett, amit a PPD alkalmazása tesz lehetővé. A nyomást tovább is lehetne fokozni, ám a VW mérnökei ezt nem tartják járható útnak, mivel a nyomás növekedésével emelkedne a befecskendezés által fölvett teljesítmény (amelyet szintén a motornak kell leadnia, ezáltal viszont tovább nőne a fogyasztás).
A konstruktőrök némileg zúgolódva dolgoztak a részecskeszűrőhöz kapcsolódó feladatok megoldásán. "A dízelmotorok fejlesztői közül senki sem rajong a koromszűrőért - árulta el a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak a VW mérnökcsoport vezetője, Hartmut Stehr. "A szűrő tisztán politikai kérdés, amelyhez annyi csodavárás kapcsolódik, a vásárlók olyan makacsul ragaszkodnak hozzá, hogy az ipar kénytelen meghajolni a nyomás előtt. Csak remélhetjük, hogy a gázolaj homogén elégetésére való áttérés nyomán a szűrő fölöslegessé válik."
Addig azonban jönnek az újabb és újabb "ketyerék", hogy tisztábbá varázsolják a dízelmotorok kipufogógázait, emelve az eddig takarékosnak számító erőforrások fogyasztását. Tekintettel a hazai üzemanyagárak alakulására (hovatovább már nincs különbség a 95-ös oktánszámú benzin és a gázolaj ára között), ez a trend megtörheti a dízelek Magyarországon is tapasztalható térhódítását.