A Magyarországi Brit Kereskedelmi Kamara, a Magyar Business Leaders Fórum és a CEU Business School közös rendezvényén Michael Lake és Dr. Balázs Péter, korábbi regionális politikáért és intézményreformokért felelős európai biztos tartott közös előadást „Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása: új üzleti stratégiák” címmel.
Az elmúlt években világszerte megfigyelhető trend szerint a vállalatok vezetői a részvénytulajdonosi érdekek kiszolgálása mellett, a társadalmi érdekeket és értékeket szem előtt tartó vállalatirányítási modelleket követnek. A különböző társadalmi érdekcsoportok befolyása egyre nő és a sikeres vállalatok rájöttek, hogy értékük nagymértékben függ az olyan immateriális javaktól, mint a hírnév, a tudásbázis vagy a márkák ismertsége. E javak megszerzésének és folyamatos szinten tartásának eszköze a Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása (Corporate Social Responsibilty - CSR).
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása értelmében a cégek üzleti stratégiájuk szerves részévé teszik a közösségi szerepvállalást. A CSR kategóriájába beletartozik a környezetvédelem éppúgy, mint a munkahelyi esélyegyenlőség biztosítása, az etikus üzleti magatartás, a sport és kulturális támogatás vagy a közösségi programok.
Az Egyesült Királyság nemzetközi összehasonlításban is kiemelten kezeli a CSR ügyét. A 2000-ben létrehozott CSR Minisztérium – amely jelenleg Stephen Timms miniszter irányítása alatt áll - feladata, hogy támogassa az olyan üzleti törekvéseket, amelyek egyidejűleg gazdasági, társadalmi és környezeti haszonnal is járnak. Nagy-Britanniában több olyan rangsor is létezik, amely a társaságokat CSR tevékenységük alapján értékeli, ezek körül a két legjelentősebb a FTSE4 Good Indices és a Community Corporate Responsibility Index.
A befektetők is egyre növekvő mértékben veszik figyelembe a társaságok CSR tevékenységét. Az ún. Socially Responsible Investment (SRI) Alapok, amelyek befektetéseik feltételéül a CSR tevékenység külső fél általi igazolását szabják, 2003-ban 2.700 milliárd dollárt fektettek be világszerte.
A társadalmi felelősségvállalás jelentős figyelmet kap az Európai Unió szabályozásában is: a 2003-ban elfogadott 78/660/EEC direktíva szerint a tagországokban működő közepes és nagyvállalatoknak kötelező lesz a 2005-ös pénzügyi évtől kezdődően - a pénzügyi eredményekről szóló jelentések mellett – jelentést készíteni a társadalmi felelősségvállalásban vállalt szerepükről is, különös tekintettel a környezeti hatások és kockázatok kezelésére.A CSR megismertetését és elfogadtatását olyan brit hátterű vállalatok támogatják, mint a British Airways, a Capital Communications, a CEILE, a Hotel Intercontinental, a Provident Pénzügyi Rt, a Hotel Taverna, a Tesco, a Vodafone és a Wincanton Trans European Hungary. A CSR megismertetésére irányuló kezdeményezést ugyancsak segíti a Brit Nagykövetség, a Magyarországi Brit Kereskedelmi Kamara, a Magyar Business Leaders Fórum és a CEU Business School.