Az amerikai üzleti napilap szerint a bizonytalanság hozzájárul a kőolaj további drágulásához. A fő gond, hogy a cégek vezetői úgy vélik, hosszabb távon nem lehet biztosan számítani az új beruházások megtérülésére. „Az olaj egy piaci árucikk. Nehéz volna akár egyetlen olyan nyersanyagot megnevezni, amely nagyon sokáig nagyon drága maradt volna” - idézte Lee Raymondot, a világ legnagyobb olajcége, az ExxonMobil elnök-vezérigazgatóját az újság.
A világ öt legnagyobb olajvállalata, az ExxonMobil, a BP, a Royal Dutch-Shell, a Chevron Texaco és a Total tavaly összesen 67,4 milliárd dollárnak megfelelő szabad pénzeszközt halmozott fel, 32 százalékkal többet a 2003-as 51,1 milliárd dollárnál.
Az orosz Lukoil viszont folytatja külföldi terjeszkedését: a közelmúltban Finnországban két benzinkúthálózatot és kenőanyaggyártót vásárolt meg. A Teboil Ab és a Suomen Petrooli részvénytársaságnak összesen 283 benzinkútja van Finnországban. A Suomen Petrooli főleg importtal foglalkozik, a Teboil Ab a nagyságra második olajtársaság Finnországban, 23 százalékos piaci részaránnyal.
A Lukoilnak - a Jukosz bukása óta a legnagyobb orosz olajcégnek - már vannak érdekeltségei a balti államokban, Lengyelországban, Romániában, Bulgáriában, Magyarországon és az Egyesült Államokban, ahol 2760 benzinkutat üzemeltet, ezeket a Gettytől és az ExxonMobiltól vette. Februári közlés szerint legközelebb az OPEC-tag Venezuelában szeretne befektetni az olajiparba, együttműködve az amerikai ConocoPhillips olajvállalattal. A ConocoPhillipsnek 10 százaléka van a Lukoilban, ezt 20 százalékra akarja növelni.
Csütörtökön jelentették, hogy a Lukoil Downstream Magyarország Kft. megvette az AVA - korábbi nevén Avanti - magyarországi kúthálózatát, 15 benzinkutat. Korábbi hírek szerint a Lukoil Downstream Magyarország Kft. mintegy 100-120 benzinkút létesítését tervezi a következő két és fél év során, 120 millió dolláros beruházással.
A Jukosz-kapcsolat elbizonytalanodása után a Mol, januárban, öt évre szóló szállítási szerződést írt alá a Lukoil Internationallel évi 5 millió tonna kőolaj magyarországi és szlovákiai szállítására.