Aratnak az internetes alkuszok

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A lakossági internetbanking ügyfelek száma tavaly 44 százalékkal, míg a vállalati internetbanking ügyfeleké 36 százalékkal emelkedett - írja közös jelentésében a GKI Gazdaságkutató Rt., T-Mobile Távközlési Rt., és a Sun Microsystems Kft. A biztosítások internetes értékesítésében egyre nagyobb szerepet játszanak az alkuszok.

Tavaly év végén 476 ezer lakossági és 74 ezer vállalati ügyfél rendelkezett internetbanki szolgáltatások igénybevételére vonatkozó szerződéssel a hazai hitelintézeteknél.

A tavalyi év negyedik negyedévében a pénzügyi szolgáltatók internet-használati indexe, amely a bankok és a biztosítótársaságok internettel szembeni várakozásait tükrözi jelentősen nőtt és a 21,5-es értéket vett fel. Az előző negyedévvel szembeni jelentős növekedés a biztosítók szinte minden területen tapasztalható optimizmusának köszönhető.

A bankok és a biztosítók közötti véleménykülönbség az internetes pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatban szinte teljesen megszűnt, a válaszoló biztosítók ugyanolyan derűlátóak mint a bankok.

A legtöbben átutalást indítanak a neten

A bankok várakozásai alapján az internetes bankszolgáltatások közül továbbra is az átutalások indítása növekszik majd a legnagyobb mértékben mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek között. A második, illetve harmadik helyre a lakossági ügyfélkör esetében a befektetési jegyek vétele és eladása, illetve a tranzakciók ellenőrzése, a vállalati ügyfelek esetében a tranzakciók ellenőrzése és a számlainformációk lekérdezése került. Ugyanakkor a lakosság körében kismértékű bővülésre számítanak még a válaszolók az állampapírok forgalmában, a mobilegyenlegek feltöltésében és a betétlekötésekben is.

Az interneten keresztül adott lakossági megbízások arányának
várható változása a következő 12 hónap során a bankok véleménye
alapján (egyenlegértékek [–100 jelentősen csökken; +100
jelentősen nő]; 2004. 4. negyedév

© GKI























Tavaly év végén az internetes folyószámla-szolgáltatásokkal rendelkező hitelintézetek 476 ezer internetbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyféllel rendelkeztek, ami 9,1 százalékkal több mint 3 hónappal, és 44 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. Az internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban 74 ezer volt, ami 14 százalékos, illetve 36 százalékos növekedést takar a megelőző 3, illetve 12 hónap során. Az idei év első félévének végére a lakossági internetbanki ügyfélkör nagysága várhatóan 540 ezer, vállalati ügyfélköré pedig csaknem 80 ezer körül alakul.

Internetbanki lakossági ügyfelek száma és átlagos aránya az internetes
bankoknál
© GKI




















Vezet az online gépjármű-biztosítás

A biztosítások széles köre megköthető már a magyarországi biztosítók honlapjain, vagy a velük szerződésben álló internetes alkuszcégeken keresztül. A biztosítási termékek közül a kötelező gépjármű-biztosítás köthető meg a legtöbb helyen az interneten keresztül.

Az internetes értékesítési lehetőség elterjedésének megfelelően a biztosítók továbbra is a kötelező gépjármű-biztosítás, az utasbiztosítás és a casco interneten keresztüli értékesítésében várják a legnagyobb növekedést a következő 12 hónap során.

A biztosítások internetes értékesítésében egyre nagyobb szerepet játszanak azok a biztosítási portálok, biztosítási alkuszcégek, amelyek összegyűjtik a különböző biztosítók ajánlatát és keresési lehetőséget biztosítanak a portál látogatói számára meghatározott paraméterek alapján. Tavaly a felmérésben részt vett és interneten értékesítő biztosítóknál a interneten kötött biztosítások több mint fele nem a saját honlapjukon, hanem biztosítási portálon keresztül került realizálásra.

Biztosítási termékek internetes értékesítésének várt növekedése a
következő 12 hónapban (egyenlegértékek –100 [jelentősen
csökken] +100 [jelentősen nő] skálán, 2004. 4. negyedév)
© GKI

















A biztosítók szerint a biztosítási termékek online értékesítését leginkább az IT-beruházások hosszú megtérülési ideje és az online szolgáltatásokkal szembeni negatív ügyfél-attitűd hátráltatja. A hazai internet-ellátottság mértéke a biztosítási szakemberek szerint neutrális, míg a piaci verseny, az online szolgáltatások kiváló minősége és az online szolgáltatások ismertsége jelentős mértékben elősegíti a biztosítások interneten keresztüli értékesítésének sikerességét.

A GKI - T-mobile - Sun felmérése 2005 február-márciusában történt a pénzügyi szférán belül önkitöltős kérdőívek segítségével megkérdezve a hitelintézeteket és a biztosítótársaságokat. Mérlegfőösszeg alapján a bankok 57 százaléka, díjbevétel alapján a biztosítók 64 százaléka képviseltette magát a felmérésben.