"A jelenleg működő – európai élvonalba tartozó – légiforgalmi irányító rendszer kapacitása és szolgáltatás-készlete lehetővé teszi az előrejelzett, sőt akár annál nagyobb forgalom biztonságos kezelését is" - közölte a közpénzből önállóan működő HungaroControl légiforgalmi szolgálat a szakszervezet felvetéseire reagálva.
A szakszervezet közleménye szerint mivel a HungaroControl vezetése és a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Légiközlekedési Főosztálya semmit sem tett a helyzet megoldása érdekében, az irányítók egy csoportja a fentieket leírva közérdekű bejelentéssel fordult Kóka János miniszterhez, választ azonban mindeddig még nem kaptak.
Merényi Miklós, a minisztérium kommunikációs vezetője szerint feltehetően arról a névtelen levélről van szó, amely Szlovéniában kelt és március 31-én érkezett a minisztériumba, s amely az illetékes főosztályhoz került. "Egy névtelen levelet nehéz megválaszolni" - mondta.
Ugyanakkor kiemelte, hogy a tárca és a HungaroControl mindent megtesz a késések csökkentése érdekében. Folyamatban van a légi irányítás korszerűsítése is, amelyre az EU kohéziós alapjából pályáztak támogatásra.
Ferihegy forgalma márciusban már meghaladta a nyári csúcsra jellemző mértéket: egy hónap alatt több mint tízezer érkező-induló repülőgépet kezeltek az irányítók. A légi közlekedés európai irányítását felügyelő Eurocontrol adatai szerint a magyar légiforgalmi irányítás tavaly egymillió perc késést okozott a légitársaságoknak, ez azonban az idén két-háromszorosára növekedhet - áll a szakszervezeti közleményben.
Ezzel szemben a HungaroControl azt emeli ki, hogy miután a repülőtér forgalma jelentősen meghaladta a légiforgalmi szolgáltatás nemzetközi szervezete, az Eurocontrol előrejelzéseit, a nemzetközi szervezet áramlásszervező központjának együttműködésével a HungaroControl a repülésbiztonság érdekében a ferihegyi légtér forgalmát korlátozta. Ez légi járművenként átlagosan 12 másodperc, összesen 119 ezer perc késést okozott 2004-ben.
A szakszervezet szerint az úgynevezett repülési eljárások híján a repülőgépek útvonalának kiválasztásánál a légiirányítók improvizálni kényszerülnek, ami jelentékeny mértékben megnöveli az emberi hiba bekövetkezésének valószínűségét és erre az elmúlt hónapokban példa is akadt.
A HungaroControl szerint viszont Ferihegy légterében a forgalom kezelése a nemzetközi szabványoknak megfelelő, a légiközlekedési hatóság által jóváhagyott műszer szerinti indulási és érkezési eljárások szerint történik. A légiforgalmi irányítók az eljárásból kivehetik a légijárművet, azonban ebben az esetben is a légiforgalmi irányítók kézikönyvében rögzített előírásoknak megfelelően kell meghatározniuk annak repülési pályáját.
A HungaroControl az elmúlt egy év során a késések csökkentése érdekében kidolgozta a légtérszerkezet átalakítására és korszerűbb eljárások bevezetésére vonatkozó javaslatait. A kapcsolódó miniszteri rendeletek várhatóan 2005. május 12-én lépnek hatályba - közölte a HungaroControl.