Az Általános Termékbiztonsági Irányelv (General Product Safety Directive – GPSD) 2004-es bevezetése óta a termékvisszahívások heti átlaga 175 százalékkal, 4-ről 11-re emelkedett - írja a PwC a hvg.hu-hoz eljuttatott közleményében. Az irányelv alkalmazásával a bizottság célja a fogyasztók megóvása volt a nem biztonságosnak ítélt termékektől azáltal, hogy szigorították a cégek jelentési kötelezettségét és bevezették a kötelező visszahívás gyakorlatát az ellátási láncban résztvevő vállalatokra vonatkozóan.
A bizottság által az elmúlt évben nyilvántartásba vett termékvisszahívásokat a PwC biztosítási szakértői vizsgálták meg minden egyes uniós tagállam esetében. Az elemzés többek között a következő adatokra hívja fel a figyelmet: 2004-ben Németországban került sor a legtöbb termékvisszahívásra (szám szerint 73). A németeket a magyarok (46), a spanyolok (39), a litvánok (27) és a finnek (24) követik a rangsorban.
Összességében 373 terméket érintett a visszahívás, amelyek között találunk tetováló festéket, harisnyát, csörgőt, kerti tárolót, pattogatott kukoricát készítő gépet és számos játékot is. A visszahívások több mint felét (56 százalék) a hazai hatóságok, míg 44 százalékukat maguk az érintett cégek kezdeményezték. A PwC jelentése szerint egyelőre igen jelentős eltérések mutatkoznak az egyes országok termékvisszahívással kapcsolatos tapasztalatai között.
A visszahívások számának növekedése valószínűleg hozzá fog járulni a biztosítási szektor termékvisszahívásokkal foglalkozó ágazatának fellendüléséhez is. A gyártók biztosítás iránti igényének növekedését leginkább az új szabályozási környezet, a valós kockázat felismerése, valamint az egyre súlyosabb büntetések alapozzák meg. Nagy-Britanniában a termékvisszahívást elmulasztó vállalatok a közeljövőben akár 20 ezer fontos bírságra vagy 12 hónapos szabadságvesztésre számíthatnak. A szankciók részleteinek kidolgozásán jelenleg is dolgoznak a brit Ipari és Kereskedelmi Minisztériumnál.
A termékvisszahívások hazai helyzetéről Fekete Miklós, a PwC csoportvezető menedzsere azt mondta: „A termékvisszahívási ügyek száma magas Magyarországon, amely komoly pluszköltségeket ró a vállalatokra. A cégeknek komolyan meg kell fontolniuk, hogy amikor biztosítási konstrukciót választanak, az a termékvisszahívás (beleértve a véletlen, vagy szándékos termékszennyezést is) költségeire is fedezetet nyújt-e."
Tízes ranglista a termékvisszahívások száma alapján:
Helyezés | Tagállam | Visszahívások száma |
1. | Németország | 73 |
2. | Magyarország | 46 |
3. | Spanyolország | 39 |
4. | Litvánia | 27 |
5. | Finnország | 24 |
6. | Franciaország | 22 |
7. | Nagy-Britannia | 20 |
8. | Szlovákia | 19 |
9. | Svédország | 17 |
10. | Csehország | 14 |