"Sokkal gyorsabban fognak történni a dolgok, mint azt bárki is sejtené" - jelentette ki a Mercer üzleti tanácsadó vállalat autóipari szakértője, August Joas. "Az elkövetkező években tömeges méreteket fog ölteni a kínai autóexport". A csökkenő belpiaci kereslet ellensúlyozása érdekében a kínai gyártók aktívan keresik a külpiaci értékesítési lehetőségeket Európában és az Egyesült Államokban. Szakértők szerint a kínai gyártók néhány éven belül átveszik a koreaiak által jelenleg betöltött szerepet az európai piacon és elérik az öt százalék körüli részesedést.
© AP |
Az első kifejezetten az európai piacra kifejlesztett kínai autó a Zhonghua M1, amit a BMW kínai partnere, a Brilliance gyárt. A modell értékesítését az idén nyáron kezdik meg Németországban. A középkategóriás limuzinnal a kínaiak pontosan a német gyártók által uralt piaci szegmenst célozták meg. Szakértők ezért a 2006-ra tervezett ötezres értékesítési célt kissé eltúlzottnak tartják. Hans-Peter Muntzke viszont a Dresdner Banktól csak kísérleti léggömbnek tekinti az akciót. A támadás fő csapásiránya szerinte a kis- és középkategóriás olcsó szegmens lesz.
A másik európai piacra szánt kínai autó a Jiangling gyár Landwind nevet viselő utcai terepjárója, ami gyakorlatilag az Opel Frontera egy Mitsubishi motorral szerelt másolata. A holland Peter Bijvelds autókereskedő ház már 300 darabot adott el belőle Hollandiában. Az idén ősszel az autó megjelenik a német utakon is.
Az alacsony árakat a kedvező kínai nyersanyag infrastruktúra és az alacsony bérek teszik lehetővé. Az autók sikere a vásárlók számára elfogadható megjelenésen és a minőségről alkotott véleményen múlik.