Tizenhárom milliós hatósági bírság a Hungarotelnek

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) Hivatala Soproni Igazgatósága 13 millió forintos bírsággal sújtotta a Hungarotel Rt.-t. A piacfelügyeleti eljárás során kiderült, hogy a szolgáltató az általános szerződési feltételeiben nem a jogszabályban foglaltaknak megfelelően teszi lehetővé a közvetítőválasztást.

Az NHH soproni igazgatósága 2004-ben hivatalból piacfelügyeleti eljárást folytatott annak vizsgálatára, hogy a Hungarotel Rt., mint jelentős piaci erejű szolgáltató, a közvetítőválasztás nyújtása során a jogszabályi előírásoknak megfelelően jár-e el.

Akkor a hatóság megállapította, hogy a szolgáltató megsértette az elektronikus hírközlésről szóló törvény azon rendelkezését, miszerint a közvetítőválasztás biztosítására köteles szolgáltató az előfizetői szerződésben nem zárhatja ki, és nem korlátozhatja a közvetítőválasztást.

Az NHH 2004. augusztusában kötelezte a szolgáltatót a szerződési feltételek megváltoztatására, amit az meg is tett, a most megismételt piacfelügyeleti eljárás során azonban kiderült, hogy a Hungarotel továbbra is korlátozza a közvetítőválasztást és ezzel megsérti a törvényben foglalt tisztességes és hatékony verseny fenntartásának alapelvét.

A Hungarotel Rt. díjstruktúrájában a közvetítőválasztás igénybevételére jogosító általános előfizetés havidíja 4500 forint, az egyetemes csomag díja 5000 forint, az előfizetők nagy többsége által igénybe vett 1. számú díjcsomagé 2313 forint, míg a 2. számú díjcsomagé 1438 forint. Mindebből látható: ahhoz, hogy a 2. számú díjcsomagot igénybe vevő előfizető jogosulttá váljon közvetítő szolgáltatót választani, át kell térnie egy olyan csomagra, amely több mint háromszor drágább, mint a korábban igénybe vett csomag.

Ráadásul mivel a közvetítőválasztás igénybevételével a forgalmi díjak különbözetén nyert összeg lényegesen kevesebb, mint a hozzáférésért fizetett magasabb díjból fakadó veszteség, az előfizetőknek nem éri meg csomagot váltani. A Hungarotel Rt. tehát azzal korlátozza a közvetítőválasztást, hogy azt meghatározott csomagokban engedi meg igénybe venni, és a csomagok árát - ismerve a felhasználói szokásokat - úgy határozta meg, hogy az ne jelentsen valós alternatívát az előfizetők számára.