Mozarttal fognák a turistákat

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Salzburg városa azt reméli, hogy jövőre, a Mozart-évben az ideihez képest legalább százezerrel több éjszakát töltenek majd turisták a városban, és azt kutatja, vajon mennyit ér Mozart, mint márkanév.

Wolfgang Amadeus Mozart.
Salzburg a turizmus Mozartja?
© AP
"Ha minden jól megy, akkor jövőre túljutunk a kétmillió vendégéjszakát jelentő álomhatáron" - vélekedett Herbert Brugger, a salzburgi Turisztikai GmbH üzletvezetője. Brugger elmondta, hogy tavaly 1,841 millió vendég éjszakázott az osztrák városban. A Mozart-év a legjobb esetben 20 millió euró többletbevételt hozhat - ugyanis minden egyes turista naponta átlag 127 eurót költ el Salzburgban.

A szakember szerint Salzburg a turizmusban mindig kulturális programokkal arat sikert. Éppen úgy hasznot húz az Ünnepi Játékokból, mint a januári Mozart Hétből, a decemberi adventi hangversenyekből, vagy akár a novemberi dzseszz-őszből. Ami a kultúrát illeti, Salzburgnak neve van ezen a téren. Egy közelmúltban végzett közvélemény kutatás eredménye azt mutatta, hogy a város fekvése, a látnivaló és a kulturális kínálat Salzburg fő vonzereje, és a megkérdezetteknek pontosan a fele helyezte kilátásba, hogy a 2006-os Mozart Évben esetleg újból felkeresi a várost.

Nyilvánvalónak tűnik tehát, hogy a Mozart személye körüli kulturális tevékenység gazdasági előnyt jelent a város idegenforgalma számára.     Megoszlanak ellenben a vélemények abban a kérdésben, hogy vajon mennyi lehet a "Mozart márka" értéke összességében. Arthur Oberascher, Ausztria reklámguruja 5,4 milliárd euróra becsüli ezt az értéket.

Horst Bernegger, a salzburgi Pricewaterhouse Coopers gazdaságkutató intézet munkatársa számára viszont a "Mozart márka" értékét számokban kifejezni lehetséges ugyan, de rendkívül bizonytalan. Szerinte ugyanis Mozart nemcsak az idegenforgalomban és a kultúrában van jelen, hanem több más iparágban és a kereskedelemben is. Számos, az idegenforgalomhoz kapcsolódó iparág hasznot húz ugyanis ebből a "márkanévből". A tényleges piaci érték megvizsgálásának akkor volna értelme, ha a taxisoktól kezdve az építőiparon, a bútorkereskedőkön és elektronikai cikkeket árusítókon át egészen a repülőtársaságokig, a csokoládé-gyártókig és a pálinkafőzőkig világszerte mindenkit megkérdeznének, akik Mozartnak köszönhetően pénzt keresnek.

„Ellenkező esetben minden egyéb csupán üres kávéházi fecsegés” - hangoztatta Bernegger.