Wolfgang Amadeus Mozart. Salzburg a turizmus Mozartja? © AP |
A szakember szerint Salzburg a turizmusban mindig kulturális programokkal arat sikert. Éppen úgy hasznot húz az Ünnepi Játékokból, mint a januári Mozart Hétből, a decemberi adventi hangversenyekből, vagy akár a novemberi dzseszz-őszből. Ami a kultúrát illeti, Salzburgnak neve van ezen a téren. Egy közelmúltban végzett közvélemény kutatás eredménye azt mutatta, hogy a város fekvése, a látnivaló és a kulturális kínálat Salzburg fő vonzereje, és a megkérdezetteknek pontosan a fele helyezte kilátásba, hogy a 2006-os Mozart Évben esetleg újból felkeresi a várost.
Nyilvánvalónak tűnik tehát, hogy a Mozart személye körüli kulturális tevékenység gazdasági előnyt jelent a város idegenforgalma számára. Megoszlanak ellenben a vélemények abban a kérdésben, hogy vajon mennyi lehet a "Mozart márka" értéke összességében. Arthur Oberascher, Ausztria reklámguruja 5,4 milliárd euróra becsüli ezt az értéket.
Horst Bernegger, a salzburgi Pricewaterhouse Coopers gazdaságkutató intézet munkatársa számára viszont a "Mozart márka" értékét számokban kifejezni lehetséges ugyan, de rendkívül bizonytalan. Szerinte ugyanis Mozart nemcsak az idegenforgalomban és a kultúrában van jelen, hanem több más iparágban és a kereskedelemben is. Számos, az idegenforgalomhoz kapcsolódó iparág hasznot húz ugyanis ebből a "márkanévből". A tényleges piaci érték megvizsgálásának akkor volna értelme, ha a taxisoktól kezdve az építőiparon, a bútorkereskedőkön és elektronikai cikkeket árusítókon át egészen a repülőtársaságokig, a csokoládé-gyártókig és a pálinkafőzőkig világszerte mindenkit megkérdeznének, akik Mozartnak köszönhetően pénzt keresnek.
„Ellenkező esetben minden egyéb csupán üres kávéházi fecsegés” - hangoztatta Bernegger.