A versenyhivatal a MÁV Rt.-nek a magán vasúttársaságokkal szemben alkalmazott üzleti gyakorlatát vizsgálja. Az uniós csatlakozással egybeeső vasúti piacnyitást követően a hazai vasúti piacon több magyar magán vasúttársaság is megjelent. A cégek a vasúti árufuvarozásba kívántak bekapcsolódni, amelyhez a vasúti pálya és más pályatartozékok használatára, illetve egyes járulékos szolgáltatásokra a vasúti infrastruktúrát üzemeltető MÁV Rt.-vel kell szerződést kötniük.
A közlemény szerint több GVH-hoz érkezett bejelentés is kifogásolta a pályahasználati szerződéskötés és a pályához való hozzáférés körülményeit. A versenyhivatal 2005. február 9-én indított eljárást az állami vasút pályahasználati szerződésében foglalt egyes pénzügyi feltételek vizsgálatára, amelyek indokolatlanságuk esetén akadályozhatják a versenytárs vasutak piacra lépését és működését.
A GVH április 29-én a versenyfelügyeleti eljárás kiterjesztéséről határozott. A kiterjesztett vizsgálat az állami vasúttársaság kezelésében lévő vasúti pályaelemekhez való hozzáférésre, a MÁV Rt. részéről nyújtott szolgáltatások díjának indokoltságára, illetve a vasúttársaság fuvaroztatóival feltételezhetően megkötött kizárólagos megállapodásokra terjed ki.
A versenyjog tiltja a vállalkozásoknak, hogy erőfölényükkel visszaélve például tisztességtelen üzleti feltételeket alkalmazzanak, indokolatlanul elzárkózzanak az üzleti kapcsolat létrehozásától vagy más módon indokolatlanul akadályozzák a versenytársak piacra lépését - emlékeztet a GVH közleménye.
A Magyar Magánvasút (MMV) Rt. ez év márciusában jelentette be, hogy a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordult, mert úgy véli, a MÁV Rt. árufuvarozási üzletága visszaél erőfölényével. Az MMV akkori közleménye szerint Rt. a magán vasúttársaság azt kéri a Gazdasági Versenyhivataltól, vizsgálja ki azokat az ügyeket, amelyek azt támasztják alá, hogy a MÁV árufuvarozási üzletága önkényesen értelmezi a vasúti pályahasználati szabályokat. Az MMV szerint ez a magatartás végeredményben kizárja a magánvasutakat a jogilag már liberalizált magyar piacról.
A MÁV Rt. akkor úgy reagált: egyetért és üdvözli, hogy a Gazdasági Versenyhivatal - mint független hatóság - teszi egyértelművé az Európai Unió pályaliberalizációs előírásainak megfelelő hazai törvények és belső szabályzatok betartásának módját, amelyek vonatkoznak mind a közforgalmú pályákra, mind a MÁV tulajdonában illetve kezelésében lévő iparvágányok használatára.
A MÁV szerint az MMV nem volt tisztában a vonatkozó előírásokkal.