Megerősítette: a közúti fuvarozókkal folytatott tárgyalásokon lekerült a napirendről az üzemanyagárába épített jövedéki adó mérséklése, amelyet az érdekképviseletek megértetettek.
Szanyi Tibor szerint az uniós előírások is megkötik a kormány kezét. Az EU szabályrendszere szerint ugyanis a jövedéki adó mértéke nem kerülhet a megszabott uniós minimum - a gázolaj esetében ez 0,302 euró/liter, mintegy 75 forint/liter - alá, és ezen túlmenően nem lehet alacsonyabb az adott ország által 2003. január 1-jén hatályban lévő adómértéknél.
A gázolaj jelenlegi 85 forintos literenkénti jövedéki adó mértéke volt hatályos már 2003. január 1-jén is. Azóta nem nőtt az adó mértéke, de az említett uniós előírások miatt ez azt is jelenti, hogy nincs lehetőség a csökkentésére sem.
"Más módszerek felkutatásával azonban a kormány törekszik arra, hogy mérsékelje a fuvarozók üzemanyag-terheit. Ennek érdekében jelenleg is tárgyalásban állunk uniós szakértőkkel és a hazai üzemanyag-forgalmazás vezetőivel" - emelte ki a GKM politikai államtitkára.
Hozzátette: ilyen lehet - EU-jóváhagyás esetén - a "kereskedelmi gázolaj" jövedéki adójának csökkentése 7,5 tonna feletti tehergépjárművekre, vagy a jövedéki adó visszatérítés, illetve a fizetős autópályákon vásárolható üzemanyagra alkalmazott, EU minimum szintre csökkentett jövedéki adó.
Szanyi utalt arra, hogy az áfa nélküli gázolaj ára a környező európai uniós országokban, tipikusan Ausztriában és Szlovákiában, mindössze egy-két forint eltéréssel lényegében megegyeznek a magyarországival, így nem igaz az a fuvarozói állítás, hogy a környező országok e miatt verseny előnyben lennének.
A politikai államtitkár kiemelte, hogy a fuvarozók által 30 pontba összefoglalt javaslatcsomagra egy 34 pontos csomaggal válaszolt a GKM. A szaktárca összesen 9 témában lát lehetőséget arra, hogy a fuvarozók kérésének eleget tegyen.
A már korábban említetteken kívül megoldhatónak látszik, hogy a gépjárműadót a tényleges össztömeg szerint állapítsák meg, és a gépjármű beszerzésnél illetékfizetési kedvezményt kaphassanak a személy- illetve teherfuvarozók.
Szanyi szerint, az a fuvarozói kérés is teljesíthetőnek tűnik, hogy hatékonyabb közúti ellenőrzési rendszert alakítsanak ki a hatóságok, elsősorban az illegálisan Magyarországon fuvarfeladatot ellátó külföldiekkel szemben.
A gépjárművezetők társadalmi presztízsének javítását, a fejlesztési források bővítését, a fuvarozók tőkehelyzetének javítását, és az iparűzési adó csökkentését is támogatja a GKM - hangsúlyozta Szanyi Tibor.